Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    58
    Meldinger
    34

Standard Salivette spyttprøve kortisoltest

Klarte å finne igjen denne linken med informasjon om Salivette spyttprøve for måling av kortisol:

Løvås, K. og E.S. Husebye (2007): "Kortisol i spytt ved sykdom i binyrene". Tidsskrift for Den norske legeforening, nr. 6, 15. mars 2007.

http://tidsskriftet.no/article/1502899

Se under "Metode. Målinger ved Haukeland". Der står det:

"Laboratoriet benytter samme takst for analyse av kortisol i serum og spytt (27 kr), mens analyse av urin er dyrere (79 kr)."

Prisene er 5 år "gamle". Men de er sikkert ikke blitt så mye høyere, og forholdet mellom dem er vel det samme vil jeg tro.

Nå handler denne artikkelen mest om Cushings. Men jeg tok med meg utskrift av den til legen da jeg ønsket spyttest av kortisol 4 ganger i døgnet. Legen lærte at det er mulig å teste kortisol i spyttprøver, og at det er en bra metode. Dessuten er kostnadene så lave at man godt kan få godkjent 4 prøver uten at det økonomiske kan være et argument. Jeg fikk mine prøver analysert ved hormonlaben på Aker, og spyttprøveglassene ble også rekvirert herfra.

Har hørt at noen har fått spyttprøver sendt til utlandet og har hatt store utgifter på det (mener jeg leste minst 1200 kroner et sted her inne). Det er jo helt sykt når man faktisk kan få gjort det her hjemme via fastlege til den nette sum av kr 108 (som man ikke betaler selv en gang).

Mulig man må ha andre prøver i tillegg til disse for å få en skikkelig status for kortisol og/eller binyrer, f.eks. atch, dhea og hva de nå heter alle sammen. Jeg kan for lite om det selv, håper andre kan legge til info her.

Jeg savnet selv info om dette da jeg begynte å skulle lese meg opp, så derfor laget jeg en egen tråd. Håper dette kan være en liten hjelp til andre som sliter med å få fastlegen sin til å teste kortisol i spytt.
    Hypo med anti-TPO. Pernisiøs anemi. Komplisert sykdomsbilde.
    Dagboken til Evensen.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Smile Sv: Salivette spyttprøve kortisoltest

Sitat Opprinnelig skrevet av Evensen Vis post
    Har hørt at noen har fått spyttprøver sendt til utlandet og har hatt store utgifter på det (mener jeg leste minst 1200 kroner et sted her inne). Det er jo helt sykt når man faktisk kan få gjort det her hjemme via fastlege til den nette sum av kr 108 (som man ikke betaler selv en gang).
    Det er ikke nødvendigvis så "sykt" alligevel. Fordelen ved at sende prøverne til udlandet består i, at spytprøverne analyseret i Skandinavien foretages hovedsageligt med henblik på at af- eller bekræfte Cushings sygdom dvs. overproduktion af cortisol. Det betyder at den tolkning som ledsager analysens resultater overhovedet ikke forholder sig til andre binyre-tilstande, ikke mindst fordi mild eller moderat underfunktion af binyrerne slet ikke er anerkendt i Skandinavien. Det betyder at uanset hvilke resultater spytprøverne fører til, forholder lægerne sig kun til enten Addison's eller Cushing's. Andet følger lægerne ikke op på.

Derimod når man sender prøverne til udlandet, bliver analysens resultater fortolket i forhold til alle tænkelige tilstande i binyrerne, inkl. mild eller moderat underfunktion af binyrerne, og det fremsendte resultat omfatter også et behandlingsforslag i forhold til fundene. Det er forskellen mellem at få prøverne udført i Skandinavien eller i udlandet udenfor.

Jeg savnet selv info om dette da jeg begynte å skulle lese meg opp, så derfor laget jeg en egen tråd. Håper dette kan være en liten hjelp til andre som sliter med å få fastlegen sin til å teste kortisol i spytt.
    Tak Evensen. Nyttig info kan ikke blive gentaget nok: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9204 indeholdende henvisninger til Legeforeningens 3 artikler om emnet. Det kan altid godt betale sig at søge på forummet først.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Salivette spyttprøve kortisoltest

Læs gerne tråden til Vigdis > Hvorfor ta en dyr spyttprøve?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    58
    Meldinger
    34

Standard Sv: Salivette spyttprøve kortisoltest

Takk for svar, Admin og Anisa.

Jeg har søkt mange ganger på forumet etter info, og det er mye nyttig å finne her.

Likevel ble det mye å lese, noen ganger for mye. Selv Elbeth (innlegg #9 i denne tråden https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11986) sa at fastlegen hennes ikke ville ta spyttprøver fordi de var for dyre.

Jeg ønsket å gjøre det enkelt og legge inn akkurat den informasjonen jeg trengte, nemlig navnet på spyttprøven og prisen (med referanse), slik at andre kan slippe å lete så mye for å finne akkurat disse to argumentene.

Når det gjelder at analyse i utlandet kommer med helt andre tilbakemeldinger, er det sikkert riktig, og av den grunn kanskje verdt pengene for dem som ønsker det.

Men det ene trenger jo ikke utelukke det andre.

Ved å vise våre egne fastleger at det faktisk er mulig å ta spyttprøver her i Norge, så vil vi gjøre dem mer oppmerksom på problemstillingen, og kanskje de etter hvert vil skjønne at det er mer med binyrebarkprøver enn kun addison og cushings. Jeg lever i håpet.
    Hypo med anti-TPO. Pernisiøs anemi. Komplisert sykdomsbilde.
    Dagboken til Evensen.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Salivette spyttprøve kortisoltest

Det som er positivt med de spyttprøvene du betaler for, er at du som regel får en samlet oversikt over DHEA og kortisol. Du får tallene både samlet og hver for seg. På den du får via Aker, får du så vidt jeg vet, kun kortisol.

Men dersom du ønsker å forsøke CT3M, se https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=245 for informasjon, for å finne ut hvor kortisolet ligger, vil nok den kommunale spyttprøven fungere bra.

Ønsker du derimot en klassisk medisinsk hormonell behandling, er det bra å få vite mest mulig om så mange hormoner som mulig.

Kjempefint å få vite hva det koster, Evensen! På legene høres det ofte ut som om det koster tusenvis av kroner, så var det altså 108 kroner..... Det er jo flott å ha i baklomma som argument
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. Hvorfor ta en dyr spyttprøve?
    Av Vigdis i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 03-03-12, 00:25
  2. Spyttprøve?
    Av Ingvild i forumet Alternativ behandling
    Svar: 1
    Siste melding: 04-12-11, 20:04
  3. Spyttprøve kortisol hjelp?
    Av Herdis i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 03-08-10, 22:08
  4. Hvor ta spyttprøve?
    Av Anki79 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 16-03-10, 15:25
  5. Spyttprøve kortisol
    Av elin* i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 13-08-05, 12:38

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn