Sitat Opprinnelig skrevet av Evensen Vis post
Har hørt at noen har fått spyttprøver sendt til utlandet og har hatt store utgifter på det (mener jeg leste minst 1200 kroner et sted her inne). Det er jo helt sykt når man faktisk kan få gjort det her hjemme via fastlege til den nette sum av kr 108 (som man ikke betaler selv en gang).
Det er ikke nødvendigvis så "sykt" alligevel. Fordelen ved at sende prøverne til udlandet består i, at spytprøverne analyseret i Skandinavien foretages hovedsageligt med henblik på at af- eller bekræfte Cushings sygdom dvs. overproduktion af cortisol. Det betyder at den tolkning som ledsager analysens resultater overhovedet ikke forholder sig til andre binyre-tilstande, ikke mindst fordi mild eller moderat underfunktion af binyrerne slet ikke er anerkendt i Skandinavien. Det betyder at uanset hvilke resultater spytprøverne fører til, forholder lægerne sig kun til enten Addison's eller Cushing's. Andet følger lægerne ikke op på.

Derimod når man sender prøverne til udlandet, bliver analysens resultater fortolket i forhold til alle tænkelige tilstande i binyrerne, inkl. mild eller moderat underfunktion af binyrerne, og det fremsendte resultat omfatter også et behandlingsforslag i forhold til fundene. Det er forskellen mellem at få prøverne udført i Skandinavien eller i udlandet udenfor.

Sitat Opprinnelig skrevet av Evensen Vis post
Jeg savnet selv info om dette da jeg begynte å skulle lese meg opp, så derfor laget jeg en egen tråd. Håper dette kan være en liten hjelp til andre som sliter med å få fastlegen sin til å teste kortisol i spytt.
Tak Evensen. Nyttig info kan ikke blive gentaget nok: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9204 indeholdende henvisninger til Legeforeningens 3 artikler om emnet. Det kan altid godt betale sig at søge på forummet først.