Viser søkeresultater 1 til 10 av 147
Hybrid View
-
05-06-12, 19:35 #1
Sv: På grensen av Hashimoto's ?
Hei, ja jeg fant ut det og kuttet ut Husken også for en tid tilbake. Jeg hadde egentlig ikke behov for den lenger tror jeg. Jeg kan kanskje oppdatere litt på min situasjon. Jeg var til konsultasjon på Heggeli rett etter påske. Magen var forsatt litt ruskete, så det ble til at jeg tok en ny runde med sterkere melkesyrebakterier VSL og et eller annet middel som jeg ikke husker navnet på i farta. Jeg har lett etter årsaker til at jeg trøblet med magen. Kuttet ut aminojern en periode, prøvde å kutte ut mandler og pærer var det vel, men fant ikke ut av det. Imidlertid begynte jeg å ta tilskudd av cocosa, kuttet ut de siste "skumle oljene" (rapsolje og linfrøolje) og nå steker jeg kun i kokosolje eller olivenolje. Jeg synes at magen har blitt bedre og den plager meg ikke så mye mer, selv om den fortsatt ikke er perfekt. I tillegg har jeg økt med Erfa thyroid. Da jeg kom opp på 2 1/2 (60mg) var det som hodet ble klarere og jeg klarte å jobbe bedre på ettermiddagen. Jeg sneik meg til å øke til 2 3/4 og da varmeperioden kom følte jeg at jeg hadde masse energi og følte meg i grunn helt frisk. Imidlertid fikk jeg en liten nedtur igjen da temperaturen falt utendørs. Men, jeg er optimistisk. Jeg har vel totalt sett gått ned 12-13 kg i vekt siden jeg begynte hos Heggeli i høst og det er jo hyggelig da. Håper det går bra med alle dere andre også.
-
07-07-12, 06:08 #2
Litt overdosert???
Hei
og god morgen. Litt nytt fra meg.
Jeg gikk på 2 og 3/4 erfa thyroid. Jeg spurte forresten legen om nattmedisinering, men han foreslo å dele dosen i to, morgen og middagstider. Jeg fulgte det og tok 1 1/2 om morgen før frokost, og 1 1/4 rundt kl 16.00. Den siste 1/4 delen hadde jeg lagt til selv, siden jeg følte meg bedre med den. Egentlig følte jeg meg veldig bra, tilnærmet fantastisk i perioder, spesielt da det også var en varmeperiode. Håret krøllet seg og ble tykkere. Huden var ikke så tørr lenger. Energien var veldig bra, og magen var i grunn også forholdsvis bra. Jeg gikk ned mer i vekt og hadde til sammen gått ned ca 14 kg. Morgen kroppstemperaturen holdt seg over 36 grader hele tiden. Jeg prøvde å kjenne etter overdoseringssymptomer, men kjente vel ikke så mye. Kanskje enkelte perioder jeg følte meg veldig varm, og en slags lett vibrerende følelse i brystet av og til, gjerne ved kveldstid.
Men så tok jeg nye blodprøver da: Min TSH var nå <0,01 (ref 0,2-4), fritt T4 var 20,6 (ref 11-23) og fritt T3 var på 7,7 (ref 3,5-6,5). Følgelig foreslo legen å sette dosen ned.
Jeg går nå på 2 og 1/2 erfa igjen, 1 1/2 om morgen og 1 om ettermiddagen. Nokså samtidig har jeg gått fra de sterke melkesyrebakteriene, VSL til et noe mildere slag super 8. Jeg må også innrømme at jeg hadde en utskeielse i matveien forrige helg. Ikke så mye, men det innebar sukker og melkeprodukt. I allefall. Jeg føler meg mye dårligere nå. Har trøblet med magen hele uka. Hadde en dag med skikkelig hodepine og har hatt mye mindre energi. I dag droppet morgentemperaturen ned på 35, 7 igjen også. Så hva gjør jeg?
Skal jeg gå på anbefalt dose fram til konsultasjon i september og se hva blodprøvene viser da? Eller skal jeg øke igjen for å se om jeg blir bedre? Hva tenker dere om et fritt T3 som ligger litt over referanseområdet? Kan noen naturlig skulle ha det litt forhøyet? To av mine barn (12 og 14 år da) fikk påvist litt forhøyet fritt T3 for et år siden, og de tar ingen medisiner. Det ble forklart med at de er vekst.
Ønsker dere alle en riktig god helg
-
07-07-12, 11:52 #3
Vil det sige, at du slet ikke har testet natmedicinering? Jeg mener ikke at man kan sige noget forsvarligt om dit T3-status når du tager medicinen spredt ud over dagen, hvorimod kroppens højeste behov for T3 faktisk topper omkring kl. 03-04 om natten. Det kunne tænkes, at hvis du tog din medicin på et tidspunkt, der hen over perioden på døgnet tilgodeser kroppens eget T3-rytme, ville dit T3 kunne måske vise anden værdi.
Ellers kunne man evt. vove formodningen om, at det kan være genetiske forhold som afgør T3-status hos dig og dine børn? Det kunne også være en form for en mild, familiær hormonresistens, hvilket kræver højere niveau af blodhormoner i cirkulation. Det eneste jeg kan sige er, at enhver må selv træffe sit eget valg om man vil stole på sine symptomer (eller fravær af dem), eller om man vil stole på alle lægens vurderinger... Mange har stor succes med, kun at opsøge lægekontoret når de mistrives. Hvis man gør det oftere end allerhøjst nødvendigt, vil man blive behandlet for sine blodprøver, ikke for sin sygdom.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-07-12, 13:11 #4
Hei, takk for svar. Nei, jeg har foreløpig ikke testet kvelds/nattmedisinering, siden jeg opplevde så god bedring her tidligere, ved oppdeling av dose. Men, jeg er ikke fremmed for å prøve. Hvordan gjør jeg det? Spesielt klokkeslett? Hvor stor avstand fra måltid etc? Jeg kan jo godt teste ut dette nå i sommer og fram til neste konsultasjon. Jeg har bare litt problemer med å huske medisiner på kveldstid, så da må jeg lage en huskemetode...
-
07-07-12, 13:21 #5
Mange tager hele dosen samtidigt med at de går i seng til natten, mens andre venter til kl. ca. 03. med vækkeuret osv. Det gør Blondie, så vidt jeg husker. Ellers synes jeg, at du kan få mest ud af at læse i forummet Virker medisinen ikke?. Jeg ved ikke hvornår den næste konsultation finder sted, men hvis du ikke har god tid til at teste, mindst et par måneder, er det måske ikke så smart at skifte, medmindre du selv vil tage chancen og fortsætte... God bedring
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
16-07-12, 10:16 #6
Hei, da har jeg forsøkt ca en uke med kveldsmedisinering. Jeg tar hele dosen, 2 og en halv Erfa (1 stk er 60 mg) på kvelden før jeg legger meg. Foreløpig er jeg svært usikker på om dette er noe for meg. Første natta sov jeg svært lite, og måtte stadig opp på do. Fikk en følelse av at medisinene virket både oppkvikkende og vanndrivende.... Det har vært noe bedre de neste nettene, men jeg finner meg fortsatt våken på et eller flere tidspunkt i løpet av natta. Hvor lenge bør man teste ut dette? Vil nattesøvnen kunne bli bedre etterhvert, eller er dette noe som ikke passer for meg? Forøvrig synes jeg at jeg merker effekt av at jeg reduserte fra 2 og 3/4 til 2 og en halv Erfa. Kroppstemperatur har sunket noe, jeg har blitt ørlite mer frossen, og jeg har opplevd en svak vektoppgang. Jeg teller litt på knappene, lurer på om jeg skal øke dosen eller om jeg skal vente til neste blodprøve for å se hvordan dette ser ut på prøveresultatene. Håper dere alle har en fantastisk sommer.
-
03-09-12, 19:21 #7
Bye bye kjertel
Hei, en liten oppdatering fra meg. Jeg ga opp kveldsmedisineringen etter ca 2 uker, da jeg følte at det forstyrret søvnen for mye. Vet ikke om jeg burde ha forsøkt lenger? Ved reduksjon av Erfa thyroid 60 mg fra 2 3/4 til 2 1/2 følte jeg at jeg fikk flere hyposymptomer tilbake. Fikk tatt blodprøver mens jeg tok denne medisineringen og stoffskifteprøvene var fine, og ikke for høyt på fritt T3. Men, siden jeg følte at formen ikke var helt som den skulle så økte jeg til 2 3/4 i etterkant. Jeg ble umiddelbart klar i hodet påfølgende kvelder og med mye energi, men falt litt ned igjen etterhvert. Huden ble mykere og mindre tørr og jeg sov bedre og dypere om natta. Det eneste jeg ikke likte helt, var at jeg av og til våknet av noen slags skjelvinger i brystet på natten. Jeg er fortsatt ikke kvitt alle symptomer. Har fortsatt tørre øyne og har perioder med mindre energi. Nå har jeg vært til ny konsultasjon hos Heggeli DS. Vel, han sa at vi kunne vel si bye bye til kjertelen. Han hadde gitt opp håpet om å redde den, og så da er man vel avhengig av thyroid for resten av livet. På en måte er det skremmende, selv om det ikke er overraskende. Hadde håpet at det skulle være mulig å stoppe de autoimmune prosessene og redde kjertelen. Jeg hadde noe økende betennelsestilstand i kroppen også. Ting gikk i feil retning. Noe irriterer immunforsvaret fortsatt, trolig mage tarmsystemet. Vel. vel da er det vel bare å fortsette å finne gode løsninger
-
16-09-12, 16:25 #8
Har også slitt mye med høy hvilepuls. Det heger utvilsomt sammen med søktne binyrer hos meg. Jeg har også lavt BT. Men mange som sliter meg lavt stoffskifte får stive og lite elastiske blodårer. Det gir seg utslag i høyt BT. Derfor kan man ha høt trykk og slitne binyrer samtidig. Pulsen min har det aller best med den perfekte kortisondose...
-
17-09-12, 16:34 #9
Hei
Må bare nevne at når jeg sitter rolig i 10 min, ikke nylig har spist eller drukket kaffe osv da kommer trykket og pulsen ned. Så stress er en faktor her
Syns det måtte sies fra meg, når jeg først nevner høy hvilepuls. Måler det nu pga cortisol. (cortef). Enig med deg riktig dosering er en nøkkel som er super når den er "innom".

Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
22-11-12, 17:26 #10
Hei, alle sammen.
En stund siden jeg har skrevet. Tenkte å ta en liten oppdatering. Pga høy puls og brystsmerter, så ble det til at jeg neddoserte Erfa dosen, ned til 2 1/2 ( mg), med det resultat at jeg fikk flere hyposymptomer igjen, vondt under føttene, trøtthet om kvelden, vekta på vei opp og resten husker jeg ærligtalt ikke i farta, men gæli ble det i allefall. Gikk derfor opp til 2 3/4 igjen. Følte meg fortsatt ikke bra av hyposymptomer. Tok belastnings EKG (sykling). Legen fant ikke noe galt, ganske ok puls, både før start og som max og legen mente jeg var i god form og hadde et blodtrykk som en 20 åring. Beroliget av dette, tok jeg sjansen på å øke til 3 erfa. Har gjort det ca en uke nå. Huden på hendene har blitt merkbart strammere, håret ser bedre ut. Har ikke merket noen overdosesymptomer foreløpig. Jeg har ikke klart å få kroppstemperaturen opp noe særlig. Den har vært på rett under 36 gr. Celsius. Nei, jeg vet ikke, synes det er vanskelig å finne riktig dose jeg da. Hva skal jeg dosere etter egentlig? Skal jeg dosere etter hvordan huden på hendene ser ut, kroppstemperatur eller disse blodprøvene, som sannsynligvis vil vise at fritt T3 er på vei over referanseområdet igjen? Men, jeg er jo i full aktivitet, 100 % jobb, 100% familie, så man kan kanskje ikke forvente å føle seg på topp hele tiden?
Lignende tråder
-
hashimoto encehalopati
Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 28Siste melding: 07-05-13, 10:50 -
Hashimoto's Treatment 1-8
Av Mod i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 3Siste melding: 26-02-11, 18:15 -
Hashimoto`s metafor (billede)
Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 0Siste melding: 02-02-10, 12:44

Svar med sitat

Bokmerker