Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
29-05-12, 20:32 #1
tips til stoffskiftevennlig fastlege og/eller endokrinolog i trondheim?
hei og hå.
er på jakt etter 1. Ny fastlege i tr.heim med interesse (og kunnskap
for stoffskifteproblematikk, og 2. Endokrinolog i Tr,heim for ny utredning, vet det fins noen på St.Olavs, men vet ikke hvor flinke de er? Noen som vet?
-
16-03-14, 17:20 #2
Sv: tips til stoffskiftevennlig fastlege og/eller endokrinolog i trondheim?
På tide å friske opp dette innlegget. Nå er jeg på jakt etter det samme, i Trondheim. Med TSH på 6.4 og T4 på 11,2 synes jeg nå at jeg godt kan få prøve behandling. Men det synes ikke legen min. Symptomer har jeg i massevis. Det har jeg hatt i mange år, og for tiden ligger hele meg, hele systemet, "nede". Prøvene har vært sånn på grensen, altså TSH 3-4-5. Men ikke tale om at jeg kan få Levaxin. Trenger en lege, spesialist eller ikke, med kompetanse.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
16-03-14, 20:02 #3
kjære Josefin!
Dine stoffskifteprøver roooper om hjelp, og det er helt udiskutabelt TYDELIG at det er fullt kaos i hormonsystemet ditt... Da betyr meningene til denne legen pent lite, det som betyr noe er at du får hjelp...
Jeg har fått MASSE hjelp etter at jeg postet forrige innlegg i denne tråden
men dessverre ikke i Trondheim. Jeg er pasient ved Funksjonellmedisinsk senter i Oslo, (selvom ejg bor i Trondheim) og kan fortelle deg alt du trenger å vite hvis du øsnker å ta kontakt med dem. Det jeg gjerne vil si til deg i første omgang er at mitt stoffskifte har det best når TSH ligger under 0,5 og FT4 (det samme som T4) ligger rundt 18. Da ser du jo ved å sammenligne med dine prøver at kroppen din kjemper veldig for å holde "hodet over vannet"...
Grunnen til at jeg fikk lavt stoffskifte i utgangspunktet var en kombinasjon av allergi (mot gluten og melkeprotein) og jod-mangel. Legene ved dette senteret tok en grundig sjekk av blod, urin, spytt og avføring, og fant store utslag av allergi- og store mangler i næringsstoffene i kroppen, fordi tarmen var helt ute av lage etter å ha prøvd å ta opp "feil" næring i årevis. Fra et funksjonsnivå på 50 prosent på en "god" uke for halvannet år siden, har jeg nå et liv med deltidsstudier (75 %) og deltidsjobb i tillegg!!
Dette er ikke noe annet enn et under, og det jeg tror på med hele hjertet er at det finnes ALLTID en grunn for hvorfor kroppen reagerer som den gjør- og det er det verdt å finne roten til, og ikke bare behandle symptomene av..Dette er disse legene veldig gode på..
Håper dette var en øørliten oppmuntring?
Jeg heier på deg!
Klem fra Elisabeth
-
17-03-14, 12:04 #4
Hei Esmeralda og takk for svar!! Det gode er jo at det da kanskje er hjelp å få. Det mindre gode er at man må reise 50 mil for å få det!!
Jeg har tidligere fått påvist gluten-og melkeintoleranse, så det er kanskje ikke så mye å hente på kostomlegging nå igjen for meg. Binyretretthet er det vel også klart at jeg har. Cortisol er helt ute å kjøre på døgnmåling som jeg tok for flere år siden, altfor lavt. Har en lang sykehistorie og ME-diagnose. Det er først i det siste at jeg har begynt å befatte meg med stoffskifteprøvene. De har ligget i grenseområdet i mange år ser jeg nå, men først den siste prøven er helt klart utenfor. Jeg tror jeg vil "gå løs på" legen en gang til. I første omgang er jeg fornøyd om jeg får prøve Levaxin. ...Tror jeg. Eller like bra med helhetlig behandling først som sist? Binyrer og mage og immunforsvar og det hele??
Men altså jeg vil veldig gjerne vite mer om Funksjonellmed. Har du hatt mange turer siden du startet der? Kan man få telefonkonsultasjoner etterhvert? Ta oppfølgingsprøver her lokalt? Er de positive til naturlig thyroid som f.ex Erfa, og kombinasjon Levaxin/ Liothyronin? Hvor mye har du betalt for det hele? Send meg gjerne PM om du vil. Jeg har lest dine innlegg her inne.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
17-03-14, 22:45 #5
Hei Josefin.
Først, så er jeg ny her inne på dette forumet så beklager at jeg utforsker litt hvordan det fungerer med tekst osv. Men uansett, dette er mitt første innlegg og jeg ble litt interessert i denne tråden. Jeg har selv levd med en stoffskiftelidelse i 18 år og i beste velgående stort sett, så jeg tenker at jeg kan ha litt å bidra med her inne etter hvert får jeg håpe. Jeg har vært diagnosert med Hashimotos og har vært på Levax/T3 i alle disse årene uten problemer. Det vil si –jeg er ikke frisk 100% men jeg fungerer så godt som det lar seg gjøre. Et utgangspunkt man må ha uansett situasjon.
Jeg er godt lest opp på det meste rundt stoffskiftelidelser, og er interessert i tema både for min egen del, og for å kunne eventuelt bidra med mine egne erfaringer.
Jeg har hatt min runde med både fastleger og speialister, og har vært svært syk, men så blitt veldig frisk så da ønsker jeg å formidle at det lar seg gjøre. Det er mange ting som spiller inn. Både det å finne de beste legene, men også det å finne overskudd til å arbeide for sin egen helse på alle plan. Det er ikke så lett når man føler seg syk, og er i dårlig form.
Jeg er enig i at du har en forhøyet TSH med samtidig lavt fritt T4, og at dette kan indikere at du kan ha en effekt av å prøve ut Levaxin. Det er det mange med meg, og også innen tradisjonell medisin, som mener så da håper jeg du finner en fastlege/spesialist som du kan jobbe sammen med for å få deg bedre.
Samtidig vet jeg jo ikke noe mer om deg og din situasjon. Hvordan har du det ifht vekt og mat? Hva er din alder? Du skriver at du har fått konstatert gluten og melkeintoleranse. Har du fulgt dette opp med en adekvat diett? Ut i fra det du skriver ser det sånn ut? Du sier at du så klart har binyretretthet. Dette på bakgrunn av en cortisolmåling du tok for noen år siden. Du har en lang sykehistorie og ME diagnose sier du. Jeg synes det er viktig å rydde opp i en del begreper, samt endel fakta, sånn at man har klart for seg hva man skal «jobbe med å forbedre». Uten et klart bilde kan man fort famle rundt i blinde å klamre seg til lyktestolper som slutter å virke etter en tid uansett.
ME er ingen diagnose, det vet du sikkert. Det er en tilstand. Det er en utelukkelsesdiagnose som tradisjonell medisin bruker når det ikke er noe som kan påvises innen deres metoder. Det betyr ikke at det ikke er en reell sykdom – altså en reel tilstand sånn som f.eks depresjon. Det betyr bare at man har, på et folkelig språk, landet mellom to stoler, og at dette er en samlebetegnelse på flere typer sypmtomer der man ikke har en avklart diagnostisk situasjon (tradisjonellt).
Så dette er det jeg vet om deg. Jeg leser at du ikke føler deg bra. Det synes jeg er det viktigste. Da må du stå på for å få de beste leger og all annen hjelp sånn at du kan få det bedre. Det er ingen som ikke har lyst til å føle seg bra, og møte dagen med overskudd og glede.
Hva gjelder å begynne på levaxin så er ikke det nødvendigvis den beste løsningen å tenke alltid. Misforstå meg rett – jeg er en av dem som mener at dette burde prøves som en symptombehadling – dvs uten at det nødvendigvis ligger til rette for det på blodprøver. Men dette må gjøres under oppsikt av de beste. Og det er verken deg eller meg. Det er et samarbeid med en god lege og terapeut og med deg selv - der hele ditt individ blir evaluert i ett samarbeid mellom dere.
Det kan være riktig en periode, eller lengre som en symptombehandling for en skjoldbruskjertel eller et hormonsystem/kropp som ikke er i form. Men så kommer spørsmålet om du vil gå på medisiner da - resten av livet?
Når man føler seg syk vil man ha hjelp og det NÅ! Det er forståelig. Jeg synes du skal få legen din til å teste ut levaxin sånn at du kan kjenne på kroppen din om det hjelper. Om du blir litt kvikkere så vil jeg anbefale at du fortsetter å arbeide deg mot optimal helse i kropp og sjel med bruk av flere metoder som kosttilskudd, en god diett og ikke minst en helhetelig tilnærming til din situasjon både på fysisk og psykisk plan. Husk at alt henger sammen.
Ønsker deg en god uke og lykke til så mye.
Sist endret av Mod; 18-03-14 kl 10:03 Begrunnelse: 2 inlägg sammanlagda
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
18-03-14, 10:26 #6
Hej alla.
Låt oss vänta till Josefin har har styrkan och modet till att skriva sin egen tråd innan vi går vidare med detaljerade råd.
Hittills är det viktigaste just nu att Josefin lyckas hitta en klok läkare som tänker utanför boxen.
Kära Josefin. Vi skulle vilja bjuda in dig att skriva en egen tråd i presentasjon-forum ( https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=31 ), så att vi alla kan hålla fokus på dig och svara dig direkt.
Kära Skribent. Också du bjudas till att skriva en egen tråd i presentasjon-forum ( https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=31 ).
Båda av er - välkommen till forumet.
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
18-03-14, 11:57 #7
Hallo og takk for svar og velkomsthilsen Moderator! Jeg er takknemlig for alle svar.
Det er mulig jeg presenterer meg i forumet senere . Min interesse var å høre om noen visste om en lege i Trondheim som kan være villig til å prøve behandling på meg. I første omgang. Jeg er ikke fornøyd med at legen min avviser behandling når blodprøvene nå er utenfor referanseområdet og symptomene er der. Jeg har vært syk i mange år, og er godt orientert om min tilstand, og diagnose. ME er en diagnose klassifisert G93.3 i ICD-10 diagnosesystem under nevrologi. Det er ikke enighet om sykdommens årsaksforhold. Det er vel det du mener Skribent. Det mangler mye forskning enda, men det er etterhvert god enighet om at det er en biomedisinsk sykdom med funksjonsforstyrrelser i flere organsystemer der immunsystemet er sentralt. Jeg er solid utredet men det tradisjonelle helsevesen har jo lite å tilby av behandling for ME enda. Så jeg har vært til mange slags alternativ behandling. Noe med god effekt, bl.a. kosttilskudd og diett. Og jeg er enig med deg Skribent, jeg synes jeg kan få prøve Levaxin nå. Jeg er fullt klar over at det nok ikke er noen quick-fix for meg.
Likevel Esmeralda, det er mulig du har helt rett, at kroppen min roper etter hjelp som du skriver. I vinter har jeg hatt sterke hyposymptomer mer enn før, som jo samsvarer med den stigende TSH og fallende T4. Interessant med helhetlig tilnærming som Funksjonellmedisinsk senter har. Det er godt mulig at de kan finne sammenhenger ingen andre har funnet på meg, og dermed bidra positivt. Det tradisjonelle helsevesen er jo enda mangelfullt når det gjelder helhetlig tenkning og forståelse, som dere her på forumet er godt klar over forstår jeg.
Jeg har til nå befattet meg lite med Thyroideasykdommer, men jeg må si, etter å ha lest en del her inne på forumet, at jeg blir litt rystet over at det er såpass stor inkompetanse blant legene også på dette området. Hvorfor er de så redde for å "tenke litt utenfor boksen", prøve noe nytt, og ikke minst: LYTTE TIL PASIENTENE SINE? - Og med det skaffe seg ny lærdom. Mange leger har ikke tatt inn over seg at det blir stadig flere godt kompetente pasienter der ute, takket være internett. Det er på tide med et paradigmeskifte innen tradisjonell medisin, mot mer helhetlig tenkning og brukermedvirkning, som mange snakker om. Men langsomt, bare langsomt, blir verden, og ny viten, til. Honnør til alle som står midt i kampen! (dette avsnittet hører ikke til her, men uvisst under hvilken tråd..)
Hilsen JosefinFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
19-03-14, 22:11 #8
Jeg håper virkelig du kan finne en god almenlege/spes i Tr.heimsområdet som kan hjelpe deg slik at du får den behandling du har krav på og skal ha for at du kan bli bedre. Jeg bor selv på Østlandet, og som svar til moderator så skal jeg få lagt inn en presentasjon snarest.
Nei, det å ha en helhetelig tilnærming er det desverre langt igjen for å få til. Det gjelder absolutt i stor grad for alle oss stoffskifte-syke, men det er jo et generellt problem at leger ikke har hverken tid eller nok kompetanse innenfor spesialmedisin, og at det å bli henvist kan være vanskelig da det er penger spart. Derfor må man ta ansvar for sin egen situasjon selv slik som du også gjør. Undersøk mest mulig og les deg opp på ting sånn at du kan finne den beste hjelpen. Det kan være tungt og slitsomt når man samtidig er syk, men stå på å ikke gi deg. Du vet best selv hvordan du har det. Hva gjelder ME så er jeg ingen ekspert så der kan du mer enn meg, men takk for innspillet. Det skal jeg lese meg mer opp på. Ja forskning er viktig!
Mitt beste råd intill du finner en lege og adekvat hjelp for dine problemer, er å gjøre det du kan for å hjelpe deg selv. Hva du spiser, samt kosttilskudd vil være viktig for å hjelpe kroppen din så godt den kan hjelpe seg selv. Her er det mye å hente!
Lignende tråder
-
Treng tips om bra fastlege i Oslo...
Av Delisa i forumet Hos legenSvar: 1Siste melding: 02-11-09, 12:41 -
Tips om fastlege i Bergen som har erfaring med stoffskifte?
Av elric i forumet Hos legenSvar: 3Siste melding: 16-09-08, 09:22 -
Vil bytte fastlege i Oslo - noen tips??
Av Nettverk i forumet Hos legenSvar: 11Siste melding: 10-10-07, 19:43 -
Tips til endokrinolog i Oslo??
Av Nettverk i forumet EndokrinologerSvar: 1Siste melding: 22-03-07, 10:39 -
Jeg er sint på… fastlege og endokrinolog
Av cathrin i forumet EndokrinologerSvar: 15Siste melding: 02-09-06, 21:18
Svar med sitat

Bokmerker