Viser søkeresultater 51 til 60 av 76
-
27-05-12, 12:12 #51
Sv: Femten år med ME, eller er det stoffskifteproblemer? Veien mot en diagnose.
Jeg tror at sålenge en resept er skrevet på et forståelig språk, for eksempel engelsk, så er resepter internasjonale.
Hold motet oppe, Rabiosa! Kostholdsomlegging venner du deg fort til! Lær deg å lage noen gode retter uten melkeprodukter som du setter pris på. Jeg lager noe som jeg fryser ned, det er alltid ok å ha noe på lur, enten det er biter av et måltid eller et fullverdig måltid. Når jeg er litt sliten, er det godt å vite at det er fiskesuppe, kjøtttkaker og annet i fryseren
Guacemole er en vinner her i huset, masse sunt fett og andre gode næringsstoffer. Da glemmer du at du ikke kan ha rømme og fløtesaus til maten
Ønsker deg lykke til videre, Hertoghe er nok et godt valg, jeg håper han klarer å hjelpe deg videre til et godt liv med masse god helse
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
27-05-12, 14:32 #52
Takk for gode ord og oppmuntring Vigdis, du er skjønn
Ja dette håper jeg blir bra! Skal ta å lage meg noen suppeporsjoner å ha i fryseren (mmmm!) og se om jeg får leta opp en oppskrift på noe som kan fungere som pizza/paibunn for det er så mye godt en kan ha på slikt og samtidig gi følelsen av at man spiser brød.
Er jo så ironisk for jeg sverger jo til fullkornsbrød hele tiden, men Hertoghe kunne fortelle at for mye av det gjorde at bra flora i tarmen blir skrapt vekk sammen det som skal ut uansett, og man kan få en hormonubalanse av det og. Så jeg lærte mye nytt!
-
27-05-12, 16:56 #53
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
27-05-12, 17:09 #54
Her er noen tips på lavkarboblogger som jeg leser. Lavkarbomat kan være både melkefri og glutenfri. Har finner du brød, rundstykker, pasta, pizzadeig mm som er glutenfritt og også gode tips til hvordan du kan gjøre ting melkefritt.
http://charlotte1987.blogg.no/133789...p_crispy_.html
http://lavkarbohverdag.com/2012/05/2...t-par-blabaer/
http://fristendelavkarbo.no/2012/05/23/rakrem-med-baer/
Kreative damer som deler sine kjøkkenerfaringer med almuen:-)
-
27-05-12, 17:28 #55
Hei

Så flott at du har kommet videre. Jeg er sikker på at du har gjort riktig valg mht lege. Dette kommer til å bli bra for deg. Framgangen vil komme, men det vil nok gå i rykk og napp.
Det er masse god mat en faktisk kan spise.
Guacamole, nevnt av Vigdis er lurt! Jeg pleier å kjøpe en ganske stor klump karbonadedeig. Blande det med godt hamburgerkrydder/blandingskrydder og urter (prøv deg fram til du finner en krydderblanding du liker. Jeg kjøper på iherb eller i Sverige, men styr helst unna de med sukker og smaksforsterker). Så lager jeg små, tynne hamburgere og fryser dem ned rå og enkeltvis. De tiner veldig fort når du tar dem ut av fryseren. Stek dem, legg dem i noen rause isbergsalatblader sammen med tomater, guacomole og annet godt. Fort gjort og godt.
Ellers kan jeg nevne at jeg synes puy-linser er en delikatesse. Vanlige linser synes jeg kan være tamme. Men puy-linsene har en annen, mer nøtteaktig smak. Bare ikke kok dem for lenge. Jeg koker dem 8-9 minutter. Sliter litt med å få tak i det her jeg bor i Oslo. Men for deg som bor i Trondheim er det sikkert lettere. Hver gang jeg er innom Trondheim, kjøper jeg puy-linser (Bama grønne linser) på Rema i Olav Tryggvasonsgata
Når jeg har lyst på noe godt og salt, lager jeg auberginechips. (Før i tida ville jeg da ha kjøpt meg en pose Sørlandschips med havsalt.
) Jeg skjærer aubergine i så tynne skiver jeg klarer (jo tynnere, jo bedre). Legger dem utover stekebrett, pensler dem med olivenolje, strør på litt himalayasalt og tørket oregano. Steker dem på ca 175 grader i ovnen. Den gode smaken kommer når chipsene blir lett brune på farge, har mistet all fuktighet og er litt sprø. Dessverre skjer ikke dette på nøyaktig samme tidspunkt for alle chipsene, så en må følge litt med og ta av noen av chipsene underveis. Men jeg synes det er verd det. Blir aldri lei.
Lykke til med behandlingen og kostholdsomstilling.
-
27-05-12, 17:39 #56
I går kveld forsøkte jeg meg på panert scampi. Panerte scampien ved å først dynke dem i pisket egg, deretter rulle dem i kokosmel tilsatt krydder. Tilbake i egg og så i krydderblandingen igjen. Stekte i panna. Så veldig godt ble det ikke
Det var kanskje mest fordi jeg brukte for mye chili, dessuten tror jeg at jeg skal gjøre som bloggeren nesten gang, steke i ovnen. Men jeg tror det blir godt ved neste forsøk. Takk for inspirasjon
-
27-05-12, 23:34 #57
Så bra at du er kommet videre

Det er faktisk ikke så vanskelig og forandre kosten når helsa krever det. Nå kan jeg bruke meieriprodukter, men bruker kun fløte eller syrna melkeprodukter + smør og ost.
Ene guttungen her i huset er ikke glad i smør, så han smører brødskiva si med kokosolje (den uten smak).
På lavkarbo.no er det flere mennesker som lever uten korm- og melkeprodukter, og det er en hel del oppskifter der, bare som et tips.
Er det laktosen du skal unngå, så finnes det en hel del laktosefri produkter, og med korn tenker jeg det er gluten som skal unngås? Det finnes glutenfri havre i butikken, og havre bruker jeg noe av når jeg lager brød.
Håper du kjapt finner nye matvarer du elsker
-
28-05-12, 12:14 #58
Litt ekstra lesestoff til deg hvis du ønsker å se nærmere på dette med gluten og hypothyreose.
-
28-05-12, 18:03 #59
Hertoghe sa ikke at det måtte være uten gluten, men ikke mel, melk og helst uten sukker og, så slipper heldigvis det. MEN tusen tusen millioner takk for tipsene, dette skal jeg se på i morgen, i dag er jeg så alt for alt for sliten...Baksmellen fra turen har kommet nå og jeg føler at jeg er helt energiløs. Dere vet følelsen
Skal dra innom apotekene her jeg bor i morgen, og ringe apotekene i byen og for å lete opp noen som kan hjelpe.
Jeg er kjempeinnstilt på å klare dette, håper jeg klarer å holde på motivasjonen! Jeg hadde tenkt å lete opp en måte å få 'brød' til pizzabunn og slikt på så ble glad når jeg ser noen linke til det! Dere er supre!

-
28-05-12, 20:20 #60
Fant denne på lavkarbo
120g valnøtter
25g linfrø
25g sesamfrø
25g solsikkefrø
10g hvetekli (bytte ut denne med 1 ts JBKM?)
3 egg
25g rapsolje
1 dl vann
1/4 ts salt
Smøres utover på bakepapirkledd langpanne, og stekes i 15 minutter ved 200 grader, deles i biter, avkjøles litt på rist og snus. Pizzafyll legges på og stekes videre til ferdig
Men pizza uten ost (ost = melkeprodukt) kan kanskje bli litt uvant?
Lignende tråder
-
Væskefyllte, smertefulle kuler oppover hånden. Myksødem?
Av janis i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 1Siste melding: 01-12-11, 12:14 -
Fritt T4 som drifter oppover(?) etter total thyroidectomy
Av Zena i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 10-05-11, 12:25 -
Mitt liv, et levende helvete! Hypo 11 år, nye forandringer..
Av Thomas W H i forumet PresentasjonerSvar: 5Siste melding: 28-02-09, 15:37 -
TSH synker, men FT4 går nesten ikke oppover...
Av sivcath i forumet TSHSvar: 4Siste melding: 03-07-07, 12:30 -
Levende død,noen som føler det samme?
Av meg i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 5Siste melding: 06-08-05, 22:17
Svar med sitat

Bokmerker