Sitat Opprinnelig skrevet av evonnove Vis post
Hei er ny på dette forumet, fikk diagnosen Hypothyreose for vel en uke siden og har siden det lett etter en side hvor jeg kan se hvor "gale" mitt stoff skifte er i forhold til resten av gjengen jeg har kun resultatene av TSH og FT4, men det er vist nok ifølge min lege som nå har gitt meg Levaxin 25mcg som star dose til vi kan teste igjen om et par ukers tid... mine verdier er

TSH: 38,50
FT4: 9,3
Sitat Opprinnelig skrevet av Finn Vis post
Syns dosen du fikk var rimelig ut fra blodprøven, men du får nok snart behov for å øke den.
WOW! Kun 25 mcg Levaxin ved TSH på 38,5 er i hvert fald ikke nok og heller ikke "rimelig". Så lille en dosering kan højst reducere TSH og det kan medføre faldet af FT4 fra de, i forvejen små 9,3. Det vil yderligere forværre symptomer på hypothyreose. Læs her hvorfor for lav dose kan være værre end ingen behandling...

Tråden er 4 år gammel og sidste gang evonnove har postet på forummet var i efteråret 2008....

Jeg har bestemt mig for at svare i en for længst glemte tråd fordi man kan aldrig vide, hvornår nogen kommer forbi næste gang og risikerer at blive vildtledt.

Sagen er, at jo højere TSH og lavere FT4, jo højere bør startdosen af Levaxin være fra starten, hvis FT4 ikke skal reduceres mere end den allerede er. Ved så højt TSH ville startdosen på 75-100 mcg Levaxin være langt mere effektivt.

Alternativt kan den lave dose øges med få dages intervaller så den foreløbige slutdose ender et sted i nærheden af 1,8 - 2 mcg Levaxin pr kg kropsvægt, ca 6 uger efter.

Derimod hvis man har været syg (af hypothyreose) længe nok til at udvikle op til flere symptomer fra binyrer (lavt blodsukker/hypoglykæmi, sukkerhunger, kulhydrat-hunger, svimmelhed, ekstreme anfald af træthed, omvendt energi-mønster = træt om morgenen og mere "vågen" sen aften/nat, ellers flere symptomer her...) - da skal Levaxin startes op noget blidere, og øges langsommere over længere periode til man ender i nærheden af disse 1,8 - 2 mcg Levaxin pr kg kropsvægt, ca 12-16 uger efter.

Foreligger der mistanke om at binyrerne er påvirket, burde behandlingen med Levaxin ledsages af forholdsregler med sigte på at mildne binyrernes reaktion på behandling af hypothyreose. Ellers vil behandlingen enten ikke virke eller virke kun begrænset. Ruth har skrevet en fin praktisk vejledning til folk med "trætte" binyrer her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11987 Alt andet lige og uanset hvor (lidt eller meget) fremskreden hypothyreose er hos den enkelte - vil denne vejledning gavne bredt, også dem hos hvem binyrerne endnu ikke er overbelastet af hypothyreose, fordi rådene i vejledningen netop også forebygger faren for overbelastning.

Sitat Opprinnelig skrevet av evonnove Vis post
håper eg føler meg bedre til eksamens perioden begynner då
.... mon evonnove har bestået sine eksamener, med TSH på 38,5 og 25 mcg Levaxin/dag? Det håber jeg...