Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

Exclamation Oppskrift på u-homogenisert H-melk

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Så.langt jeg vet eksisterer ikke melk som ikke er homogenisert på det norske markedet. Her er det nærmest monopol for melkeprodusenten "Tine"
    Hva med å blande KREMfløte med skummetmelk? (1:10= H-melk i fettprosent)
    ..Ingen av disse skal være homogeniserte, mener jeg. Kom over denne tråden fra 2007:

"Uhomogenisert H-melk har selvfølgelig ikke det problemet, men det er ikke mulig å få kjøpt uhomogenisert H-melk i norske butikker. Men fortvil ikke, for du kan mikse den selv: Kjøp kremfløte (ikke kaffefløte eller husholdningsfløte, men kremfløte) og skummetmelk (ikke lettmelk eller noe slikt, men skummetmelk). Bland dem i forholdet 1:10, og du vil ha melk som er like fet som H-melk, og fettet har aldri blitt homogenisert. Men det er viktig at du kjøper kremfløte, som er uhomogenisert, og ikke en av de to andre fløtetypene, siden de har blitt homogenisert. Like viktig er det at du bruker skummetmelk og ikke faller for fristelsen til å kjøpe melk med mer fett, siden fettet i fetere melketyper har blitt homogenisert."

(http://forum.lavkarbo.no/archive/index.php/t-11587.html)

Først separeres melken til skummetmelk og fløte, deretter blandes disse til ønsket fettprosent (H-melk, lettmelk osv.), og homogeniseres. Jeg er rimelig sikker på at fløte og skummetmelk bare er pasteurisert her i norge og ikke homogenisert... (kilde: melk.no, "fakta om melk")

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    50
    Meldinger
    135

Standard Sv: Oppskrift på u-homogenisert H-melk

Jeg fant denne informasjonen på melk.no som er opplysnings kontoret for melk.

"Homogenisering

Fettet i melken er den bestanddelen som har lavest vekt. Fettkulene vil derfor flyte opp og danne et fløtelag. For å unngå dette fløtelaget i melken, blir den homogenisert. Under homogeniseringen blir fettkulene så små og finfordelte at de ikke lenger har evnen til å flyte opp. Homogeniseringen er en ren fysisk prosess, sammensetningen av melken blir ikke forandret. Skummetmelk homogeniseres ikke fordi den praktisk talt er fettfri. Kremfløte homogeniseres heller ikke fordi homogeniseringen vil ødelegge piskeegenskapene og dermed kvaliteten på kremen."

Så ja, da vil man få u-homogenisert H-melk hvis man blander skummet og kremfølte

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Cool Sv: Oppskrift på u-homogenisert H-melk

Sitat Opprinnelig skrevet av Rosin Vis post
    Hva med å blande KREMfløte med skummetmelk? (1:10= H-melk i fettprosent)
    ..Ingen av disse skal være homogeniserte, mener jeg. Kom over denne tråden fra 2007:
    Jeg kjøpte skummet melk og fløte igår - som jeg blandet i en bolle før jeg helte tilbake på kartongene.
    Jeg husket ikke blandingsforholdet som stod i denne tråden, så jeg endte opp med Xtra-H-melk:
    3 dl følte og 1 liter med skummet melk ... fett nok (men hjelper ikke på håpet om bikini-kropp )
    Neste gang får jeg kjøpe mer skummet melk!
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Mindre jod i norsk melk
    Av Tily i forumet Melk (mælk)
    Svar: 8
    Siste melding: 12-07-15, 15:07
  2. Oppskrift på u-homogenisert H-melk
    Av Rosin i forumet Kosthold for barn med eller (ennå) uten stoffskiftesykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 08-05-12, 20:08
  3. kost uten melk og hvete? noen prøvd?
    Av isa1 i forumet Glutenfritt
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-10, 14:59
  4. Oppskrift på Ingers Rugrød
    Av marge i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 12-05-07, 11:49

Bokmerker

Regler for innlegg