Hei Anisa!

Tusen takk for langt og utfyllende svar

Du har Graves og Hashimoto's på en gang, og må nok indstille dig på lidt svingende forløb af behandlingsresultater for eftertiden, uanset at din skjoldbruskkirtel er bortopereret. Lad dig ikke slå ned af denne besked, fordi den vil beskytte dig mod evt. anfald af skuffelser og modløshed i fremtiden.
Alle legene jeg har vært innom på disse årene har brukt begge begrepene, men jeg visste ikke at det gikk an å ha begge deler samtidig. De mener jeg har Graves nå, og for to år siden mente de at jeg hadde Hashimoto`s. Det er veldig greit å høre det du skriver, for da kan jeg faktisk lese om det og lære meg mer om hvordan det er å ha begge deler.

Jeg forstår ikke helt din seneste diagnose... "Varme knuder" betyder at knuderne producerer hormon, hvorimod "kolde knuder" er ikke hormonproducerende. Det er i de "kolde" knuder, at kræft kan udvikles i >5% tilfælde, hvilket er ret sjældent. I "varme knuder" udvikles kræft som regel ikke. Har du fået foretaget en ultralydstyret finnålsbiopsi inden operationen? Det er kun ved denne undersøgelse at lægerne kan være ret sikre på, om knuderne var maligne eller ikke.
Det er fastlegen min som bruker begrepet "varme knuter". Jeg har tatt finnålsbiopsi før operasjonen, og denne påviste ondartet forandring, så det er kreft jeg har. Jeg vet ikke hvorfor fastlegen blander disse begrepene.

Behovet for at undertrykke TSH mest muligt hænger sammen med at man skal undgå udviklingen af hypothyroid-tilstand fordi den gør TSH forhøjet... og radiojod-behandling plejer netop resultere i HYPOthyreose, selv om der er kendt tilfælde i, at HYPERthyreose accellererer lige efter radiojod, for igen at falde i løbet af nogle uger efter behandlingen. Når den så flader ud - stiger TSH og så (i tilfælde af kræftdiagnosen før) er der risiko for, at restvævet kan begynde vokse igen. Måske er det derfor at man tøver med at give dig radiojod? Bare en tanke.
Det legen på sykehuset sa, var nettopp at jeg skulle få radioaktivt jod for å ta bort restvevet fordi de var redde for spredning. Og det var jeg innstilt på. De sa at jeg kanskje måtte ha flere behandlinger også, fordi det ikke bestandig holdt med en. Men det er altså denne kontrabeskjeden, om at jeg ikke skal ha det allikevel som skremmer meg. Fordi da er det vel en sjanse for at det kan vokse igjen, nettopp som du skriver. Men å undertrykke TSH, vil det si Levaxintablettene?

Så kan man selvfølgelig spørge sig selv om det ikke ville være meget nemmere, bare at fjerne "det hele" der hænger ved bi-skjoldbruskkirtler tilbage efter total thyreoctomy? Med stordose-radiojod eller med kniv? Det kan man nok ikke gøre uden at beskadige biskjoldbruskkirtler, og når de først er beskadiget - vil både hyperthyreose og hypothyreose føles som den rene barneleg. Bi-skjoldbruskkirtlerne er derfor værd at beskytte for enhver pris, så at sige.
Jeg tror de tok så mye de kunne ved operasjonen. Jeg lå i 5 timer på operasjonssalen, Og de har tegnet og forklart at de har tatt bort veldig mye. Jeg måtte også tilføye kalk i form av tabletter en god stund etterpå.

Jeg er godt klar over, at det er et indviklet svar at få, når du spørger og har brug for enkle svar. Og det kan også føles håbløst, for hvordan ellers at komme igennem denne sygdom, og hvor er løsningen, når hverken operationen eller behandlingen synes at virke godt nok. Men sådan kan det gå når man har både Hashimoto's og Graves. Til en vis grad - uforudsigeligt. Jeg vil derfor opfordre dig til at du - i perioder med flere ressourcer - bruger tiden på at acceptere behandlingens manglende 100%-garanti for en 100%-bedring (ved de behandlingsmuligheder der er til rådighed i helsevæsenet), og at du udvider din interesse for bedring med at flytte fokus over på autoimmunitet. Det er nemlig ikke din skjoldbruskkirtel der er kilden til dine helse problemer. Det er kroppens overgearet autoimmunitet som er hovedårsagen til dine plager, og jo mere du lærer/ved om "autoimmunitet-beroligende" tiltag, du selv kan indføre i din hverdag (selen, selen/jod, glutenfri, fuldfed lavkarbo, fri-for-planteolier, fri-for-sukker, Naltrexone m.fl.), jo mere vil det forbedre dine chancer for at opnå en stabil bedring i fremtiden. Det er ikke småting man selv kan gøre, for at understøtte medicinsk behandling, med forbløffende effekt såfremt man har forstået TTT (Ting Tager Tid).
Det er godt å høre at jeg er på riktig veg. Jeg har i mange år hatt fokus på helheten i kroppen, og mener at veldig mye henger sammen. Det er lenge siden jeg begynte med fullfet lavkarbo, lite sukker og minst mulig gluten. Jeg har ikke kuttet helt ut, men har minst mulig inntak. Og jeg prøver å balansere kostholdet mest mulig. Jeg er også i aktivitet mest mulig, jeg har trent aktivt i alle år. Men i vinter, før operasjonen, og frem til påsken orket jeg ikke trene. Men jeg er ikke fanatiker på treningsopplegget, så jeg vet at så lenge kroppen ikke orker, så er det en årsak til det. Jeg prøver så godt jeg kan å lytte til kroppen min

Selv om du måske er for plaget af din sygdom lige nu, og ikke orker ret meget andet end lige at overleve dagen, vil jeg foreslå at du gemmer linket til Elaine Moore's site Graves’ Disease and Autoimmune Disease Education, og når du kan, kan du lære det meste om aspekter ved "hjemme-behandling" i tillæg til lægebehandling af sygdommen og de plager den byder dig. Oplyste patienter har langt flere gode chancer for stabil bedring.
Jeg føler at jeg etter påske har kommet meg mye, men så kommer det liksom "tilbakefall" av høye verdier. Jeg føler meg absolutt ikke syk lenger, jeg er oppegående og aktiv, men trenger fortsatt en del hvile. Og når kroppen ikke klarer å hvile selv i form av normal søvn er det slitsomt. Jeg skal garantert lese Elaine Moore`s sider, takk for tipset!

Det store spørsmålet er egentlig hvordan senke verdiene, eller tegnene i kroppen på de høye verdiene. For jeg får raskere puls enn vanlig, og skjelvinger som er ubehagelig. I tillegg til problemene med søvn. Også har jeg astma i tillegg, som gjør at når jeg må bruke inhalator, så øker denne også disse symptomene. Så jeg føler egentlig for å gå ned til ihvertfall 100 mg Levaxin, for å roe ned litt. Men forstår jeg deg riktig at du mener det blir feil? Hva er i så fall alternativet? Mener du at det bare er radioaktiv jod som er aktuelt? (Da selvfølgelig i tillegg til kosthold).

Rigtig god bedring.
Tusen takk <3