Sitat Opprinnelig skrevet av Pingomamma Vis post
Blir en klage tråd det her, er vel egentlig litt på jakt etter andre som kjenner seg igjen og solskinnshistorier.
Prøv se om der er noget nyttigt at finde for dig, i tråderne her.

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingomamma Vis post
Føler legene ikke tar meg på alvor når jeg sier hvor dårlig jeg har det. Mange tårer har det blitt. Hadde det ikke vært for datteren min hadde jeg ikke brydd meg med å i det hele tatt stått opp om morgenen.. Burde det ikke snart gå over da? Eller kan de siste to ukenes forverring tyde på at stoffskiftet er i ferd med å forandre seg fra høyt til lavt? Noen som tør å tro noe? Føler meg bare så alene...
Postpartum thyroiditis ses hos 3-5%, og optræder 3-6 måneder efter en fødsel hos kvinder med præeksisterende autoimmun subklinisk thyreoidealidelse.

Behandling:

• Symptomatisk behandling med (betablokker/red.) propranolol 10-20 mg (op til 40 mg) x 4 dagligt i periode hvor patienten er hyperthyreoid.
• Antithyreoid medicinsk behandling har ingen effekt.
• Den hypothyreoide fase kan behandles med eltroxin (Levaxin/red.).

Forløb: I tilfælde hvor eltroxin(Levaxin/red.)behandling er startet, bør denne forsøges udtrappet efter ca. 1 år. Ca 10% af kvinderne vil udvikle blivende myksødem med behov for livslang eltroxin (Levaxin/red.) substitution. Der er stor risiko for recidiv (tilbagefald/red.)ved senere fødsler.

Kilde: Kvalitetshåndbog - Endokrinologisk Afdeling - Hvidovre Hospital