TSH betyr thyreoidea stimulerende hormon. Det er dette signalstoffet som produseres i hypofysen som "forteller skjoldbruskkjertelen" (thyreoidea) at den skal produsere mer stoffskiftehormon (i praksis T4). Lav TSH kan ikke skade kjertelen i ordets rette forstand. Lav TSH kan gjøre skjoldbrusk kjertelen "lat" i form av at "her er det jo nok hormon og derfor ingen grunn til at jeg skal produsere mer". Likevel er det jo slik at de som spiser stoffskiftehormon i pilleform fikk det av den årsak at man ikke selv klarer å produsere nok hormon.

MEN det er en vesentlig forskjell når man har anti TPO forhøyet. Da er det nemlig anti TPO som ødelegger kjertelen og hva skal man da med TSH (thyreoidea stimulerende hormon)? Da kan man ha så høy TSH man bare gidder, men det bl irsamme effekten som å sparke borti en død hest. Den vil bare ikke gå videre. Man kan ikke stimulere en kjertel som er ødelagt av anti TPO til å produsere skjoldbruskkjertelhormon uansett hvor høy TSH er. Kjertelen er nemlig ødelagt av kroppens eget immunforsvar. Vi vet at vi kan måle anti TPO, men vi vet ikke sikkert om andre antistoffer (som vi ikke kan måle) kan ødelegge kjertelen på lik linje med anti TPO. Og hvis kjertelen ikke fungerer (uavhengig av årsak), så skal du være god hvis du skal forklare meg hva jeg skal med TSH?