Sitat Opprinnelig skrevet av Abiela Vis post
Sykehuset foreslår at jeg slutter å ta Levaxin med det samme, selv om jeg foreløpig ikke har noen dato for radiojoden. Jeg vet av erfaring at de som regel er minst to uker etter sine egne planer, og vil derfor unngå å gå medisinfri for lenge... Jeg tenker meg at det burde være et alternativ for meg å gå midlertidig over til Liothyronin, siden det har kortere halveringstid og jeg kan bruke dette fram til ti dager før radiojoden.

11 Substitusjon/suppresjonsbehandling med thyroideahormoner

11.1 Postoperativt og i forbindelse med 131-jodbehandling

• Etter total thyreoidektomi settes pasienter som skal ha ablasjon- eller terapidose 131-jod, på Levaxin 100-125 μg daglig, med mindre det er gjort avtale med nukleærmedisinsk avdeling om at 131-jod kan gies 4-5 uker etter operasjonen
    ---
  • Alternativt kan det benyttes trijodothyreonin (Liothyronin) 20 μg x 3 evt lavere dose hos eldre og hjertesyke. Fordi de fleste leger ikke er fortrolige med dosering og kontroll av trijodtyroninterapi med FT4, FT3 og TSH, anbefales Levaxin
    ---
  • Levaxin seponeres 4-5 uker og Liothyronin 2 uker før radiojodbehandling
    ---
  • Ved oppstart av thyroideahormonbehandling etter radiojod, begynner pasienten med 125-150 μg evt samme dose thyroxin-natrium (Levaxin) som før seponering 3. dag etter 131-jod. I tillegg gis trijodothyronin 10-20 μg x (2)-3 i 1-2 uker (forsiktighet hos eldre og hjertesyke)

Kilde: Nasjonale retningslinjer for diagnostikk, behandling og oppfølging av differensiert cancer thyroideae