Viser søkeresultater 11 til 20 av 36
-
26-03-12, 20:08 #11
Sv: Stoffskiftet har aldri vært "lavt", bare i grenseland...
Hjertebank er nok et velkjent fenomen for mange av oss med lavt stoffskifte. Spesielt på natten, men også anfall/perioder med høy puls på dagtid. Jeg kjenner flere som klager over dette, og selv har jeg vært meget plaget på natten. Det er mange år siden første gang jeg klaget over dette, men først etter at jeg startet på Levaxin, for 3 år siden, kom jeg over en engelsk link med forklaring. Forklaringen var omtrent slik: Leveren lagrer glukose, som i neste omgang frigjøres til energi, dette skal også skje på natten. Hos folk med hypotyreose lagrer leveren mindre glukose enn normalt, og når kroppen om natten ikke får den energien den trenger så frigjøres det istedet cortisol og adrenalin. Derav hjertebank - det er jo stresshormoner. Altså binyrene er igjen involvert.
Om dette er riktig forklaring, det skal jeg ikke garantere. Men det var en forklaring fra en av de kjente "stoffskifteguruene"
Og så er det jo ganske logisk. Noe skjer ihvertfall i de indre organer - noe er det som utløser denne ustabiliteten i hjerterytmen.
Selv var jeg meget plaget de siste par år før oppstart av Levaxin, spesielt mellom kl 1 og 3 om natta, men medisinen dempet en del. Så opplevde jeg noe senere at jeg fikk daglige episoder med høy puls, spesielt ved små anstrengelser. Når tørkeprossessen etter en dusj var over, kunne pulsen være på 130, og jeg forsto jo ikke at formen var SÅ elendig
Jeg var innom sykehuset en tur, og der ble det fanget opp at hvilepulsen til tider var høy, så siden har jeg gått på en liten dose med betablokker. Hadde et opphold med Levaxin i fjor, og da kom hjertebanken litt tilbake. Før jul ble det heldigvis Erfa, men fortsatt holder jeg på betablokkeren fordi hjertet fortsatt har en tendens til å være litt overaktivt. Håper på bedring når riktig dose Erfa er funnet.
Nevner man dette til legene, så ser de rart på deg og mener at hjertebank er da noe som hører til HØYT stoffskifte. Likeså dette med høyt blodtrykk - det skal jo ikke stemme. Men det betyr vel heller at de ikke har oppdatert seg på symptomer, eller at de ikke har fulgt med da de gikk på doktorskolen
Eller kanskje de skulket den forelesningen da symptomer ble gjennomgått
-
26-03-12, 20:30 #12
Ja, mellom 1 og 3 stemmer ganske godt egentlig
kommer meg vanligvis ikke til sengs før den tid uansett
Kjente hjertebanken igjen i dag på jobb, men har hatt en helt forferdelig dag sånn formessig sett. At jeg holdt meg oppreist, var egentlig bare ren stahet og viljestyrke 
Men tusen takk for svar! Det oppklarte i hvertfall ting for meg, så da får jeg se om legen føler det samme
Da har jeg en ting til på lista mi som jeg kan ta opp med han
-
27-03-12, 19:12 #13
Jeg kjenner igjen dette med . Jeg fikk kyssesyke som ung. Min mor hadde struma. Gikk lang tid før jeg fikk diagnosen og da stod det egenlig dårlig til.
Nå har jeg hatt snart 12 års erfaring med å bruke levaxin. Men har nu endelig funnet en lege som har gitt meg thyroid, det gav bedring.
Så er det neste trinn. Bi nyrene er så dårlig at jeg må ha medisn cortef i et halv år for å hvile binyrene.
Så et godt råd fra meg, Finn en god lege og ikke gi deg før du får fornuftige svar.
Å vente for lenge lønner seg ikke, det kan jeg skrive under på.
På en annen side er det nå at jeg har blitt oppmerksom på at denne for for hjelp finnes.
Så lykke til i din søken.
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
28-03-12, 10:59 #14
Snakk om brutal overkjøring! Hadde såvidt satt meg i stolen, før legen var i defensiv mode. Begynte med å nevne at jeg ville utredes for lavt stoffskifte, og han spurte om "Hvorfor?". Jeg svarte som sant var, at jeg hadde det i familien og hadde fått tips av en bekjent om å få tatt flere prøver for jeg hadde flere "symptomer" på lavt stoffskifte. Fikk da til svar at det hadde jeg aldeles ikke, og at alle prøvene var normale. Fortsatte å spørre om B12 og jern, her var de også normale, og jeg burde ta en mulitivitamintablett for å øke disse verdiene. Han gikk med på å ta D-vitamin, men han skjønte ikke poenget for det var jo bare å gå ut i sola en tur så fikk man det man trengte. Men Anti-TPO og kortisol i spytt var utelukket, spesielt kortisol - det tok de ikke i det hele tatt, det måtte jeg ta privat. Han presterte også og forklare hva hver enkelt ting på prøvearket betydde - for det var ikke så lett å ikke være lege og bare se tallene uten å vite hva de sto for. Det var også for lett å finne dårlig informasjon på nettet, så man kunne ikke bare plukke opp informasjon der.

Jeg spurte om hvordan jeg kunne være så overvektig og sliten, når alle prøvene var helt normale. Fikk til svar: " Jo, det går tydeligvis, DU har jo det!" Han var egentlig bare bekymret for kolesterolet, for det kom garantert til å være for høyt innen jeg er 33. Fikk egentlig ikke sagt noe av det jeg ville si, for jeg ble bare avspist og avbrutt av legens formaninger.
Fikk også beskjed om å begynne å trene, igjen, og skulle helst trene like mye eller mer enn det jeg gjorde før jeg ble syk. Jeg var svømmer før og trente 6-7 ganger i uka a 3 timer.. Unnskyld fjortissutrykket, men; JA særlig!
Det har plutselig bygd seg opp en vegg, og det virker som jeg løper inn i den gang på gang på gang.
Skal ringe Ahus og purre på en henvisining en ernæringsfysiolog, så håper jeg kanskje at jeg kan komme noen vei den veien.
Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har følt meg mindre og verdiløs som i dag etter behandligen fra legen.
-
28-03-12, 11:26 #15
Hei. Huff, her EIER legen et problem angående vanlig folkeskikk. For ikke å snakke om uhøflig og ikke villig til å forstå, i tillegg ta betalt for det. Kan ikke få sagt hvor forbannet en blir av å lese slike historier her inne.

Jeg gikk opp 18 kg når jeg ble syk. Ble jo liggende og sittende i mange år.
Etter ca 8 år ble jeg av meg selv tynnere, passet litt på maten og klarte å gå litt mer. Saaakte kom det.( Brukte da levaxin).Nu har jeg tre mnd bak meg med thyroid og har passet litt på maten, klart litt mer bevegelse og gått ned litt mer. Nærmer meg litt etter litt normalvekt.
Vekttapen gikk best da jeg hadde gitt opp og bare var så normal sunn som jeg kunne. Så stress hjelper ikke.
Stå på for deg selv, ingen andre gjør det. Og finn en ny lege hvis mulig der du er. Lykke til
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
28-03-12, 11:36 #16
Med hånden på hjertet kan jeg sige, at dømme efter din beretning, er det denne læge som er både "mindre" (end du) og værdiløs! Endda aflægger han selv et vidnesbyrd om egen værdiløshed, hvilket også afslører direkte dumhed. Havde han bare været smart og kløgtig nok til at afvise dig mere elegant, så du gik derfra overbevist om at det er hos dig, at problemet ligger.... Men nej. Du er gået derfra velvidende at det er lægen som ikke har pejling på sit eget fag, hvis han ikke har tal på et stykke papir at støtte sig til. Som jeg ser på det - er det ikke en læge, men en bogholder du var hos i dag, og det ville være til skade for dig - fortsætte med at føle dig mindre og verdiløs, fordi det er ikke du som er det.
Brug dagen til at sunde dig og komme i bedre humør igen. I morgen er atter en dag og da kan du genoptage tankerne om hvordan du kan komme videre. Det kan være ganske overraskende, hvor meget nyt man kan komme i tanker om, når man bare er nogenlunde udhvilet og føler sig "skyldfri" i sin egen situation. Brug resten af dagen på ikke at tænke på konsultationen i dag (det fører alligevel ingen vegne) og ellers find noget at kose dig med, strande på sofaen eller andet der gør dig godt. Den slags knuder kan først løses når man får dem på afstand. I morgen eller en anden dag, bare ikke i dag.
Tak for at du læste mit indlæg.
Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
29-03-12, 00:23 #17
Slik oppførsel fra en lege skal en ikke finne seg i.

Jeg anbefaler på det varmeste og bytte lege
Har opplevd min del av arrogante duster som tror de er noe, og som faktisk ikke klarer å følge med i en enkel samtale om FT4 og FT3 verdier engang. Jeg var en altfor snill pasient altfor lenge, men nå gidder jeg ikke det mere.
Skift lege, fordi som de sier i reklamen "because you are worth it"
-
29-03-12, 07:36 #18
... ja, eller "speciallæger" (på Aker?), der ikke kan se forskellen mellem stimulerende og blokkerende TRAS.
Det skrev du om i denne tråd allerede sidste år... Glad for, at du er ikke blevet "banket på plads" igen, BenteR
Denne indstilling hedder ellers "non-compliance" og anbefales alle underkuede patienter at udvikle. Skal man, oven i den manglende lægehjælp, også lade dem ydmyge een?
Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
29-03-12, 08:08 #19
Takk for fine ord
setter veldig veldig stor pris på det, dere aner virkelig ikke 
Jeg ringte Ahus for å høre om den henvisningen, og fikk til svar at svar var sendt, to ganger til og med. Problemet med henvisningen var nemlig at avdelingen som mottok den, var en klinikk for klinisk underærnæring
DET trenger jo ihvertfall ikke jeg
men det vitner jo også om at fastlegen på ingen måte har noe som helst kontroll på hva som skjer 
Men det gjorde godt å følge rådet ditt Anisa, bare ta fri fra hele opplevelsen. Gråt litt på samboern, dro på jobb og møtte de fantastiske kundene våre, så gikk det bedre
Jeg trodde kanskje for godt om legen, for han har jo vært sååå forståelig og hyggelig, men ikke hjelpsom i det hele tatt. men det viste jo seg å være helt feil, og spesielt måten han reagerte på. Blir egentlig litt kvalm av å tenke på hvordan noen kan oppføre seg mot et menneske som bare prøver å få hjelp. Jeg ser opp til alle dere som har klart å holde dere sterke i all motgang disse sadistene har utsatt dere for.
Jakten på ny fastlege blir satt i gang så fort jeg får svar på d-vit prøven, og jeg får hentet ut journalen min
-
29-03-12, 09:42 #20
Jeg tror, at jeg kan tillade mig, på vegne af alle andre sige: vi aner

Jeg har håbet, at du kunne anvende rådet, fordi ikke alle har styrke nok til det, når de bliver akut belastet. Nu ved du at du kan, så du kan bruge det igen, når behovet er der igen. Desværre får du brug for det igen, som du endnu står ved vejens begyndelse... men nu ved du det, og derfor vil du slippe for det negative, lammende overraskelsesmoment, og vil være i stand til, næsten straks at sende skidtet tilbage, i hovedet på den/dem som ødelægger dig, i stedet for at gøre deres job, som er at hjælpe. Du må ikke lade nogen at nedbryde dig igen, og her kan linket til "non-compliance-tråden" i mit svar til BenteR - være til stor hjælp, hvis du orker nærlæse den. Du har virkelig gjort det flot i går!
Sadisterne? Ja, også jeg havde tænkt dette ord, når jeg husker min egen fortid, og ellers læser hvad folk skriver her... Man skal altid vogte sig for en læge, der er - som du beskriver - påfaldende sååå forståelig og hyggelig. Du har været hos en læge, vi i Danmark kalder for TERM-læge, der netop anvender denne fremgangsmåde med at være "forstående" og "interesserede", uden dog at omsætte denne kunstige opmærksomhed i ægte lægehjælp. Det er mere for at pacificere patienten inden h*n begynder at remse symptomerne op, og klage sig..
TERM-lægerne ser altid først efter tegn (de altid finder) på såkaldte "funktionelle sygdomme"... Hvad det er, og hvorfor det er livsvigtigt relevant for os med hypothyreose - kan du læse om i forummet Lavt stoffskifte og funksjonelle lidelser.
Hellere læse for meget i det forum, end for lidt, fordi det kan ruste dig til at være på forkant, og forberedt, hver gang du møder en "hypokonder-jæger" til læge, på din lange vej med og mod hypothyreose.... eller en hvilken som helst anden sygdom, dårlige læger kalder for "funksjonelle" når de ikke kan finde ud af at stille en diagnose pga. udygtighed og uvidenhed. Så i stedet for at indrømme at man er en læge der ved for lidt (og gøre noget ved det), er det meget nemmere at tørre sin egen uduelighed af på den sagesløse patient, og lade sygdommen fortsætte og forværres.
Det kaldet jeg for det ultimative svigt, men svigt-problematikken undervises ikke i på doktorskolen, så må vi - patienterne - undervise hinanden i at håndtere lægesvigt, og overleve det. Det er en nødvendig del af "uddannelsen" i at være en patient i vore dages sundhedsvæsen, så vi kan overleve, selv de værste sadister i lægestanden, eller bare de ukvalificerede.
Hvad siger din sambo til alt dette?
Hav en rigtig fin dag!
Lignende tråder
-
Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 18-09-10, 10:16 -
Lavt stoffskifte i grenseland
Av Troj i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 20Siste melding: 11-04-10, 17:58 -
Stoffskiftet blir aldri stabilt, frustrert
Av NoraH i forumet Lavt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 25-02-10, 20:38 -
Har jeg bare vært veldig heldig tro?
Av Gulden i forumet Høyt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 17-02-09, 23:00 -
Bare kaos! Grenseland for lavt stoffskifte med hyper symptomene
Av jojo75 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 36Siste melding: 21-05-08, 20:35

Svar med sitat
Bokmerker