Viser søkeresultater 1 til 10 av 36
Hybrid View
-
23-03-12, 11:14 #1
Sv: Skal til legen snart...
Læger kan jo godt blive noget fornærmede, hvis man kommer med ideer eller nævner noget, man har læst
Men indleder du med at sige dette:
så går det vel fint, tænker jeg. Der er mange mennesker, der døjer med at huske, hvad de skal sige til lægen ... og det med at lave en liste dukkede for et stykke tid op siden som "et godt råd" et sted om hvordan man går mest effektivt til lægen
Det allerbedste ville vel være ... hvis du kan overbevise ham om, at det er ham selv, der har fået ideerne til, hvad der skulle stå på listen
... Måske kan du fortælle den som noget, du har snakket med en anden læge om - det er noget, læger har respekt for ...
Nielsigne
-
26-03-12, 11:39 #2
Sv: Stoffskiftet har aldri vært "lavt", bare i grenseland...
Takk for støttende ord Nielsigne

Er svært spent på onsdagen og hva legen vil si. Men tar det som det kommer egentlig.
Men, kanskje et dumt spørsmål.. Har jo lest at man som oftest har lavt blodtrykk og lav puls ved hypothyreose, men jeg plages veldig med høy hvilepuls (rundt 90-tallet) og enorm hjertebank på kveldene før jeg skal sove. Føler pulsen avogtil fra stortåa opp i nakken. Kan nesten se pulsen i t-skjorta
Det skal sies at ja formen min er elendig, men pulsen skal jo ikke være så høy etter noen timers hvile..? Jeg kjenner det alltid på kvelden, og ingenting på dagtid eller når jeg er på jobb
-
26-03-12, 15:43 #3
Høj hvilepuls og ikke mindst hjertebanken har jeg selv haft meget, mens jeg brugte Ny Eltroxin, som aldeles ikke passer til mig
Mit blodtryk var også væsentlige højere; det har i mange år været 110/70, men på grund af Ny Eltroxin røg de top i 136/91
Så jeg mener, disse symptomer lige så vel kan komme, fordi man er under- eller fejlmedicineret! Det gør, at binyrerne må arbejde flere gange så hårdt som hvis man var nogenlunde rask/ frisk eller nogenlunde tilpas medicineret.
Dette er i øvrigt med indbygget fælde: Når binyrerne arbejder hårdt, kan man få en følelse af "velvære-stress" - som om, det hele kører hurtigt og funker. Men så falder man med et ordentligt smæld:
Mod henviser til et diagram her: Held og lykke med lægebesøget - håber på det bedste for dig!
Nielsigne
-
26-03-12, 20:08 #4
Hjertebank er nok et velkjent fenomen for mange av oss med lavt stoffskifte. Spesielt på natten, men også anfall/perioder med høy puls på dagtid. Jeg kjenner flere som klager over dette, og selv har jeg vært meget plaget på natten. Det er mange år siden første gang jeg klaget over dette, men først etter at jeg startet på Levaxin, for 3 år siden, kom jeg over en engelsk link med forklaring. Forklaringen var omtrent slik: Leveren lagrer glukose, som i neste omgang frigjøres til energi, dette skal også skje på natten. Hos folk med hypotyreose lagrer leveren mindre glukose enn normalt, og når kroppen om natten ikke får den energien den trenger så frigjøres det istedet cortisol og adrenalin. Derav hjertebank - det er jo stresshormoner. Altså binyrene er igjen involvert.
Om dette er riktig forklaring, det skal jeg ikke garantere. Men det var en forklaring fra en av de kjente "stoffskifteguruene"
Og så er det jo ganske logisk. Noe skjer ihvertfall i de indre organer - noe er det som utløser denne ustabiliteten i hjerterytmen.
Selv var jeg meget plaget de siste par år før oppstart av Levaxin, spesielt mellom kl 1 og 3 om natta, men medisinen dempet en del. Så opplevde jeg noe senere at jeg fikk daglige episoder med høy puls, spesielt ved små anstrengelser. Når tørkeprossessen etter en dusj var over, kunne pulsen være på 130, og jeg forsto jo ikke at formen var SÅ elendig
Jeg var innom sykehuset en tur, og der ble det fanget opp at hvilepulsen til tider var høy, så siden har jeg gått på en liten dose med betablokker. Hadde et opphold med Levaxin i fjor, og da kom hjertebanken litt tilbake. Før jul ble det heldigvis Erfa, men fortsatt holder jeg på betablokkeren fordi hjertet fortsatt har en tendens til å være litt overaktivt. Håper på bedring når riktig dose Erfa er funnet.
Nevner man dette til legene, så ser de rart på deg og mener at hjertebank er da noe som hører til HØYT stoffskifte. Likeså dette med høyt blodtrykk - det skal jo ikke stemme. Men det betyr vel heller at de ikke har oppdatert seg på symptomer, eller at de ikke har fulgt med da de gikk på doktorskolen
Eller kanskje de skulket den forelesningen da symptomer ble gjennomgått
-
26-03-12, 20:30 #5
Ja, mellom 1 og 3 stemmer ganske godt egentlig
kommer meg vanligvis ikke til sengs før den tid uansett
Kjente hjertebanken igjen i dag på jobb, men har hatt en helt forferdelig dag sånn formessig sett. At jeg holdt meg oppreist, var egentlig bare ren stahet og viljestyrke 
Men tusen takk for svar! Det oppklarte i hvertfall ting for meg, så da får jeg se om legen føler det samme
Da har jeg en ting til på lista mi som jeg kan ta opp med han
-
27-03-12, 19:12 #6
Jeg kjenner igjen dette med . Jeg fikk kyssesyke som ung. Min mor hadde struma. Gikk lang tid før jeg fikk diagnosen og da stod det egenlig dårlig til.
Nå har jeg hatt snart 12 års erfaring med å bruke levaxin. Men har nu endelig funnet en lege som har gitt meg thyroid, det gav bedring.
Så er det neste trinn. Bi nyrene er så dårlig at jeg må ha medisn cortef i et halv år for å hvile binyrene.
Så et godt råd fra meg, Finn en god lege og ikke gi deg før du får fornuftige svar.
Å vente for lenge lønner seg ikke, det kan jeg skrive under på.
På en annen side er det nå at jeg har blitt oppmerksom på at denne for for hjelp finnes.
Så lykke til i din søken.
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
28-03-12, 10:59 #7
Snakk om brutal overkjøring! Hadde såvidt satt meg i stolen, før legen var i defensiv mode. Begynte med å nevne at jeg ville utredes for lavt stoffskifte, og han spurte om "Hvorfor?". Jeg svarte som sant var, at jeg hadde det i familien og hadde fått tips av en bekjent om å få tatt flere prøver for jeg hadde flere "symptomer" på lavt stoffskifte. Fikk da til svar at det hadde jeg aldeles ikke, og at alle prøvene var normale. Fortsatte å spørre om B12 og jern, her var de også normale, og jeg burde ta en mulitivitamintablett for å øke disse verdiene. Han gikk med på å ta D-vitamin, men han skjønte ikke poenget for det var jo bare å gå ut i sola en tur så fikk man det man trengte. Men Anti-TPO og kortisol i spytt var utelukket, spesielt kortisol - det tok de ikke i det hele tatt, det måtte jeg ta privat. Han presterte også og forklare hva hver enkelt ting på prøvearket betydde - for det var ikke så lett å ikke være lege og bare se tallene uten å vite hva de sto for. Det var også for lett å finne dårlig informasjon på nettet, så man kunne ikke bare plukke opp informasjon der.

Jeg spurte om hvordan jeg kunne være så overvektig og sliten, når alle prøvene var helt normale. Fikk til svar: " Jo, det går tydeligvis, DU har jo det!" Han var egentlig bare bekymret for kolesterolet, for det kom garantert til å være for høyt innen jeg er 33. Fikk egentlig ikke sagt noe av det jeg ville si, for jeg ble bare avspist og avbrutt av legens formaninger.
Fikk også beskjed om å begynne å trene, igjen, og skulle helst trene like mye eller mer enn det jeg gjorde før jeg ble syk. Jeg var svømmer før og trente 6-7 ganger i uka a 3 timer.. Unnskyld fjortissutrykket, men; JA særlig!
Det har plutselig bygd seg opp en vegg, og det virker som jeg løper inn i den gang på gang på gang.
Skal ringe Ahus og purre på en henvisining en ernæringsfysiolog, så håper jeg kanskje at jeg kan komme noen vei den veien.
Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har følt meg mindre og verdiløs som i dag etter behandligen fra legen.
Lignende tråder
-
Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 18-09-10, 10:16 -
Lavt stoffskifte i grenseland
Av Troj i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 20Siste melding: 11-04-10, 17:58 -
Stoffskiftet blir aldri stabilt, frustrert
Av NoraH i forumet Lavt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 25-02-10, 20:38 -
Har jeg bare vært veldig heldig tro?
Av Gulden i forumet Høyt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 17-02-09, 23:00 -
Bare kaos! Grenseland for lavt stoffskifte med hyper symptomene
Av jojo75 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 36Siste melding: 21-05-08, 20:35

Svar med sitat
Se på 
Bokmerker