Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Tråd: Forvirret og usikker.
-
21-03-12, 18:37 #1
Forvirret og usikker.
Hei,er ny her på forumet,og etter det lille jeg har lest så langt,har jeg mye å lære!!
Jeg er en dame på 45 med 4 barn og 2 barnebarn.
Har for ca 1 uke siden startet med 50mik.gr levaxin daglig. Gikk til legen etter lang tid med ulike plager : trøtt,sliten,vonde muskler og tåke i hodet.
Etter flere samtaler med legen for å forklare at jeg ikke var deprimert,hvor jeg også prøvde å få ham til å "godta" at halsen min ikke var så stor til vanlig,tok jeg stoffskifteprøver.
Fikk svar at det var struma og litt forhøyet tsh (10,9),de andre prøvene var normale sa han.Han mistenkte at jeg hadde begynnende lavt stoffskifte,så frem til
sjekk av skjoldbrukskjertel skulle jeg bruke Levaxin.
Vet ikke om en merker virkning så fort,men jeg føler at jeg nå går med et "pannebåndtrykk" i hodet.
Skal til sjekk i morgen,og skal da spørre om de andre prøveresultatene - forstår ingenting av alle disse verdiene:(
Flott at det finnes et forum her som vi kan lære av!!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
22-03-12, 06:10 #2
Sv: Forvirret og usikker.
Hei liserest

Du starter veldig bra, med en holdning jeg liker, du innser at du må lære. Jeg tror at det er noe av det viktigste vi gjør, at vi tar tak i sykdommen vår, setter oss ned og forsøker å forstå så mye som mulig. Biblioteket har også noen bøker, noen kan fjernlånes, noen finnes sikkert på ditt bibliotek. Her inne finnes det veldig mye informasjon, mange linker, mange mennesker som deler egne erfaringer.
Lykke til, mange snakker om at det kan ta et år før du er optimalt dosert. Om du fortsetter utover dette første året med å ikke føle deg bra, ikke slå deg til ro med det. Krev da å få prøve ut flere medisiner, som Liothyronin eller Throid som Erfa eller Armour.
Husk også at mange leger ikke kan nok om stoffskiftet. Det skal ikke mye lesning til fra din side før du kanskje kan mer enn fastlegen din. Kanskje kan legen din lære av deg underveis.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
22-03-12, 11:13 #3
First of all... du har IKKE "litt forhøyet tsh (10,9)". Du har højt TSH.
Du har IKKE "begynnende lavt stoffskifte". Du har slet og ret - lavt stofskifte.
Hvis dine blodprøver var taget om morgenen, er tallet 10,9 korrekt. Hvis dine blodprøver er taget senere på formiddagen eller om eftermiddagen - er dit korrekte TSH sandsynligvis endnu højere end 10,9.
Du skal være opmærksom på, at 50 mcg Levaxin vil meget hurtigt nedsætte dit TSH, uden at du nødvendigvis får det bedre. Kun tilstrækkelig dosering af Levaxin kan hæve din trivsel - uanset at TSH falder.
En rigtig god ting er, hvis du rekvirerer alle dine prøveresultater, og sammen med Ref.omr. poste dem her i tråden, så man kan se udviklingen før og efter at behandlingen er startet, men jeg kan have mine tvivl om du er tjent med en en læge, der mener at TSH på 10,9 er "litt forhøyet", og at man har "begynnende lavt stoffskifte" med det TSH-tal.
Du har tremuligheder. Enten følge lægens TSH-strategi og reducere eller kvitte Levaxin lige så snart dit TSH er faldet; eller skifte læge med en, der er mindre glad for TSH; eller overtage selv hovedparten af ansvaret for behandlingen og eksperimentere selv. Det er ikke et råd jeg giver! Det er en mulighed, der findes for den enkelte, selv at tage stilling til. Det har jeg selv gjort i sin tid.
Spændt på dit møde på klinikken i dag.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
22-03-12, 13:17 #4
Det kan jo synes som om legen din ikke forstår disse verdiene heller

Jeg blir bare så oppgitt over at legene fremdeles lar dette skje igjen-og-igjen - blir litt tom for ord;
henger meg derfor på Anisas kommentar vedrørende legen din.
Skal bli spennende å se hvilke andre verdier som er målt på deg - mtp at prøvene dine er så normale.
Uansett så er det ikke blodprøvene dine legen skal behandle - det er jo deg!
Mist ikke motet pga legen - som Vigdis nevner - les (litt) mer =) Kunnskap er makt
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
22-03-12, 13:39 #5
Utrolig fint å få tilbakemeldinger her inne!!!!
Var til legen i dag - spurte om å fp prøveresultatene mine - hun skrev opp tsh og t4 på en lapp(10,9 og 11) T3 var ikke tatt for det var ikke nødvendig.
Hun er bekymret for meg pga alle symtomene mine,siden prøvene er fine.Jeg prøvde å si at man vel kunne ha disse selv om prøvene var slik,men hun var ikke sikker.
Tok kortisolprøve for en tid tilbake,som lå " i nedre del av skala",men disse ble tatt midt på dagen,etter mat osv.Skal sende inn spyttprøve på mandag.
Får ny lege snart,så da skal jeg ha alle resultat skrevet ut på et ark jeg kan ta med meg.
Venter på time til sjekk av skjold.kj. kjennes ut som den presser i stykker musklene i hals og nakke.Det trodde hun ikke siden den ikke er så stor - men jeg kjenner
det jo selv!
Blir så frustrert!!!! Ja,ja - godt å ha et sted å lufte litt frustrasjon - så slipper de hjemme
Sist endret av liserest; 22-03-12 kl 14:11
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
22-03-12, 14:02 #6
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
22-03-12, 14:13 #7
-
22-03-12, 18:06 #8
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
23-03-12, 01:03 #9
-
23-03-12, 08:38 #10
Hei igjen - takker for tilbakemeldinger her!
Jeg lurer på - spør her først jeg -før jeg tar det opp med legen
Jeg har ofte tette spyttkjertler og hovne slimhinner i bihulene(uten at det blir betennelse) kan dette ha noe med stoffskifte å gjøre?
For 8 år siden ble jeg operert for isjas,som førte til at en del nerver i foten "forsvant" Dette har ikke vært noe problem før nå
i det siste - det "murrer" i disse nervene,og nå har jeg følelse i dem,men andre er liksom forsvunnet - det gjør at jeg blir sliten i foten fordi
jeg nå må bruke andre muskler.
Har også en pekefinger som er vond når jeg bøyer den
Blir også kritthvit på fingrene på samme hånd når den blir kald.
Venter med å snakke med legen om det til jeg får en ny - har nå hatt vikar for fastlegen som er i permisjon -og flere vikarer for vikaren
Vet ikke helt om det var forståelig dette her,men
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Noe forvirret av blodprøver
Av Photobscura i forumet BlodprøverSvar: 31Siste melding: 22-03-11, 17:48 -
Frustrert og forvirret
Av munch i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 01-05-07, 14:58 -
Prøvesvar + forvirret
Av Anne Ma i forumet BlodprøverSvar: 9Siste melding: 05-06-06, 20:36 -
ny her og forvirret
Av lillevenn2 i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 06-10-05, 18:39 -
Forvirret og frustrert
Av mona? i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 9Siste melding: 22-09-05, 20:55
Svar med sitat
), men lige i dette tilfælde har Liserest redigeret indlægget ("Sist redigert av liserest; I går kl 15:11") 
Bokmerker