Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Threaded View
-
01-03-11, 14:07 #5
Sv: Frustrert
Mit svar er til Gemini, men håber at også Bindi kan have nytte af det.
Selvfølgelig gør du det - Gemini. Jeg ville have det på samme måde, hvis jeg (som du, tror jeg) manglede fordøjelsesenzymet Lipase. Uden Lipase eller med for lidt Lipase - ingen eller ringe spaltning af kostfedt. Denne reaktion du beskriver svarer præcis til kroppens modstandsreaktion på fedtstofferne i kosten, kroppen ikke kan spalte og som derfor forsøger at skille sig af med, som det var "gift".
Når du er vegetar, kan du nemmere end andre komme i proteinunderskud og dermed kan der ske fejl i dannelse af diverse enzymer, som jo er proteinmolekyler. Men det kan også være arveligt, da en mutation i enzymgenet kan medføre en arvelig enzymdefekt. Dette bevirker nedsat eller manglende aktivitet af enzymet, hvilket medfører forstyrrelser i stofskiftet, eventuelt sygdom.
Jeg tror at du ville have meget gavn af, før hvert måltid at indtage 1 kapsel med fordøjelsesenzymer udvundet af planter, som f.eks. denne. Ikke fordi jeg vil overtale dig til at spise fedtholdig kost (den slags bør enhver selv bestemme), men mere fordi der er risiko for, at selv den smule fedtstoffer du trods alt får i din kost, indbygget i de madvarer du spiser - heller ikke bliver optaget ordentligt fra dine tarme, hvis enzymet Lipase mangler eller er for lidt af. Det er under alle omstændigheder gavnligt at understøtte sin fordøjelse med planteenzymer ved den mindste mistanke om at et eller flere enzymer mangler. Man bliver ganske enkelt - kønnere og raskere af det idet næringen fra maden vil blive bedre nyttiggjort til vedligeholdelse af alle kroppens celler. At du oplever SULT på LCHF er et krystalklart signal fra kroppen, der skriger på næring, den ikke kan få fra LCHF-kost kroppen mangler enzymer til at udnytte.
Fordi man udelukker kød, behøver man altså ikke mangle protein-næring (forenklet forklaret) når man ved, hvad man kan gøre. Det man kan gøre er såre enkelt: det samme som sportsfolk der dyrker krævende sportdiscipliner. Man supplerer sin kost med aminosyre-blandingen, der indeholder både de aminosyrer kroppen selv danner (hvis rask, ung nok og spiser ordentlig kost) og de aminosyrer kroppen skal have tilført med kosten. De første hedder "ikke-essentielle". De sidstnævnte - "essentielle".
Sagen er, at der findes nødvendige aminosyrer der udelukkende findes i kød. Er man vegetar, tilpasser kroppen sig en bestemt aminosyremangel og "lever med den". Men dette vil før eller siden hævne sig idet langvarig mangel på bestemte aminosyrer har konsekvenser for helse på længere sigt. Så hvorfor ikke supplere sin kost med 2-3 kapsler blandede aminosyrer til dagens tre hovedmåltider? Det er nemt nok og er til at betale. Samtidigt bliver maden totalt bedre udnyttet når aminosyrerne et tilstede, så det er under alle omstændigheder en gevinst, også for ikke-vegetarer.
Om aminosyrer kan du læse i tråden Aminosyrer er mat, hvor man også kan læse hvilke madvarer indeholder hvilke aminosyrer.
Jeg tror fuldt og fast på, at hvis du begyndte at supplere din kost med planteenzymer og aminosyrer, ville du hurtigt opdage, at dit vegetar-kosthold ville give dig meget mere energi end du er vant til. Også helbredet generelt ville blive bedre, og når kroppen ikke længere har travlt med at skrige på næring - har den også større "overskud" til at forbrænde fedtdepoterne, selv om det går langsomt.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
God morgen Norge 01.02.11 Blir så innmari provosert av Ingrid Norheim.
Av Maja i forumet Stoffskifteproblematikken i landsdekkende medierSvar: 13Siste melding: 28-04-12, 10:29 -
Nå optimalt behandlet med Levaxin, men blir likevel litt for mye trøtt på dagen
Av minnie i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 27Siste melding: 09-05-08, 08:39 -
Opplever da at til mer sliten jeg blir, så blir jeg overfølsom.
Av Tor i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 19-12-07, 16:00 -
Blir litt skremt av dere...
Av liten i forumet PresentasjonerSvar: 7Siste melding: 29-09-05, 20:29

Svar med sitat
Bokmerker