Viser søkeresultater 1 til 7 av 7

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    38

Standard Blir litt provosert av alt karbohatet...

Jeg tror ikke det finnes noen eneste sannhet om hva man skal spise for å väre frisk og gå ned i vekt..... Blir litt provosert av alt karbohatet... :P Sukker er så klart ikke sunt for noen, og hvetemel er heller ikke det beste man kan spise, men det finns en mellomting, alle karbohydrater er ikke dårlige.

Har selv prövd LCHF og har ALDRI fölt meg så elendig!! Hadde konstant vondt i magen, svak, kvalm, kjempesulten og gikk OPP i vekt av det! Bläh!

Jeg syns fett er skikkelig ekkelt, har aldri tålt det. Blir alltid kvalm av å spise fete ting som feks pizza. Dessuten er jeg vegetarianer så når man uteslutter kjött blir det ekstremt lite igjen å spise hvis man ikke får noen karbohydrater.... ^^

Har gått opp ca 10 kg siden jeg ble syk, er dog langt fra overvektig men er mye for meg som alltid har värt veldig slank og jeg liker det ikke.... Er veldig dårlig og har komplisert sykdomsbilde med både hashimotos og adrenal fatigue (offisiell diagnose fibro og ME) samt meget lavt jern/ferritin. Så jeg er langt fra stabil hva gjelder stoffskiftet. Kan ikke öke dosen ennå pga for lavt kortisol og ferritin. Har en morgentemp på ca 35...... Ja jeg fryser mye! ;)

Forsöker å spise SUNT og ingen snåle dietter. Spiser ikke sånt som jeg föler meg verre av, feks masse fett.... Tar istedet linfröoljekapsler, det er jo derfor vi trenger fettet, for de essensielle fettsyrene. Begrenser sukker så mye jeg klarer, mye frukt og grönnsaker, bröd med spelt/rug framfor vanlig hvetemel, yoghurt, egg og ost for proteinenes skyld. Spiser ökologisk så langt det går. Og alle vitaminene/tilskudd som anbefales for AF/Hypo.

Om du går på levaxin er det ikke rart du legger på deg heller... Jeg ble bare dårligere og dårligere mens jeg gikk på levaxin. Nå forsöker jeg og fölge www.drlowe.com sitt opplegg, og www.drlam.com Jeg har LANG vei å gå pga at jeg har blitt så utrolig feilbehandlet av legene i mange år. Men håper de ekstra kiloene forsvinner når kroppen får korrekt mengde hormoner og fungerer som den en gang gjorde.

Hvis man trener mye, spiser sunt og likevel ikke går ned i vekt da er man IKKE tilfredsstillende medisinert, samme hva blodprövetyrannene sier. Man er ikke frisk om man må sulte seg og trene som en gal for å väre normalvektig. Så jeg syns ikke du skal slå deg til ro med at det er kostholdet ditt det nödvendigvis er noe galt med.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Frustrert

Sitat Opprinnelig skrevet av Gemini Vis post
    Jeg tror ikke det finnes noen eneste sannhet om hva man skal spise for å väre frisk og gå ned i vekt..... Blir litt provosert av alt karbohatet... :P Sukker er så klart ikke sunt for noen, og hvetemel er heller ikke det beste man kan spise, men det finns en mellomting, alle karbohydrater er ikke dårlige.

Hvis man trener mye, spiser sunt og likevel ikke går ned i vekt da er man IKKE tilfredsstillende medisinert, samme hva blodprövetyrannene sier. Man er ikke frisk om man må sulte seg og trene som en gal for å väre normalvektig. Så jeg syns ikke du skal slå deg til ro med at det er kostholdet ditt det nödvendigvis er noe galt med.
    Vel, er det noen som har påstått at det ikke fins en mellomting da Gemini? Alle karbohydrater er IKKE dårlige. Det fins forskning som viser at hvis man har et jevnt "lavt" blodsukker, så har kroppen mye mere energi både på sikt og ift. eksplosivitet. Så ut ifra denne rapporten bør man ikke spise raske karbohydrater hvertfall. Jeg har ikke denne forskningsrapporten og vise til dessverre, men en kollega av meg på jobb som driver et treningssenter viste meg den i våres. Han ble så opphengt i det jeg spiste at han bare måtte finne ut om det var noe hold i det.

Jeg har omtrent kun holdt meg til lavkarbo siden våren i 2010 da jeg ble så syk. Og ligger på samme vekt. Nå hører det til at jeg la på meg 3 kg, så jeg hadde sikkert veid 3 kg mer hadde jeg ikke blitt syk av noe annet nå. Jeg skriver ikke dette for å skryte eller bedrive noen reklamevirksomhet ang lavkarbo; jeg skriver dette fordi jeg er svært overrasket over at jeg ikke har lagt på meg mer. Så for meg funker lavkarbo meget godt. MEN; nå er det flere her som spiser lavkarbo, som jeg ser at legger på seg mer enn de liker likevel. Så for noen funker det dessverre ikke. Jeg tåler heller ikke fete store måltider da blir jeg dårlig med frysninger og lav energi. Jeg tror det må skyldes at jeg sannsynligvis har en autoimmun lidelse. Mye fordi det kom tilbake for fullt etter at dette "noe" blusset opp igjen nå. Så jeg må holde meg til små fete proteinrike måltider.

Jeg hater ikke karbohydrater; jeg elsker dem! Sukker; nam nam Men jeg tåler ikke korn av noe slag. Men egentlig er det rart; nå smaker det ikke så godt med sukker lenger, det blir altfor søtt.. Og det er ikke bra mot binyreproblemer heller. Noe som vi stoffskiftesyke ofte sliter med.
    Uansett påstår jeg fortsatt at raske karbohydrater er noe man legger på seg av hvis man spiser for mye av det.

Jeg er sagtens enig i din overstående påstand ; trener man mye, spiser sunt og likevel ikke går ned i vekt, er man ikke tilfredsstillende medisinert. Og; det kan jo være at man har binyreproblemer også. Det hjelper ikke hva legen din sier eller blodprøvene dine sier Bindi, hvis kroppen ikke føles å fungere optimalt. Da er det noe som ikke helt er på stell enda.
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    38

Jo, det er faktisk mange som anser at alle slags karbohydrater er djevelens påfunn omtrent. ;) Kanskje ikke akkurat her, men "rundt omkring". Er jo det som er inne nå virker det som, man skal bare spise fett og litt protein. :s

Men sunt er det jo selvfölgelig ikke med masse sukker og hvitt mel, det er jeg absolutt enig i. Jeg tror bare at det ikke er så veldig sunt i lengden å bare spise fett heller.

Som sagt så tror jeg det er viktig å finne det som passer for en selv, om man föler seg bedre av å kutte ut karbohydrater så er det klart man skal gjöre det. Og kjenner man at man vil spy etter et fettmåltid så er ikke det noen sunn og holdbar diett for den personen.

De legene som jeg har lest böker og artikler av (om binyrer/hypo) anbefaler vel alle en slags middelhavsdiett, med frukt og grönnsaker, fisk, planteoljer, nötter, magert kjött og grovt bröd. Det tror jeg på. Balanse.

Selv sliter jeg alltid med å få i meg nok protein, det blir alltid en utfordring når man ikke spiser kjött.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Wink Sv: Frustrert

Jo, det er faktisk mange som anser at alle slags karbohydrater er djevelens påfunn omtrent. ;) Men sunt er det jo selvfölgelig ikke med masse sukker og hvitt mel, det er jeg absolutt enig i. Jeg tror bare at det ikke er så veldig sunt i lengden å bare spise fett heller.
    .
    De legene som jeg har lest böker og artikler av (om binyrer/hypo) anbefaler vel alle en slags middelhavsdiett, med frukt og grönnsaker, fisk, planteoljer, nötter, magert kjött og grovt bröd. Det tror jeg på. Balanse.

Selv sliter jeg alltid med å få i meg nok protein, det blir alltid en utfordring når man ikke spiser kjött.
    Balanse synes jeg var et godt ord og et godt perspektiv ift kosthold.. For det er jo det vi ønsker; jevnt blodsukker og jevn vekt. Ler av det med djevelens påfunn..Det var nok han som gjorde at jeg kjøpte meg cola med sukker i dag.. Skylder på ham jeg, for jeg har jo selvsagt styrke og "moral" nok til å holde meg unna sukkerbombene.

Hmm, ja det med proteiner skjønner jeg blir vanskelig... Du spiser ikke melkeprodukter heller kanskje?
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Mit svar er til Gemini, men håber at også Bindi kan have nytte af det.
    Har selv prövd LCHF og har ALDRI fölt meg så elendig!! Hadde konstant vondt i magen, svak, kvalm, kjempesulten og gikk OPP i vekt av det! Bläh! Jeg syns fett er skikkelig ekkelt, har aldri tålt det. Blir alltid kvalm av å spise fete ting som feks pizza.
    Selvfølgelig gør du det - Gemini. Jeg ville have det på samme måde, hvis jeg (som du, tror jeg) manglede fordøjelsesenzymet Lipase. Uden Lipase eller med for lidt Lipase - ingen eller ringe spaltning af kostfedt. Denne reaktion du beskriver svarer præcis til kroppens modstandsreaktion på fedtstofferne i kosten, kroppen ikke kan spalte og som derfor forsøger at skille sig af med, som det var "gift".

Når du er vegetar, kan du nemmere end andre komme i proteinunderskud og dermed kan der ske fejl i dannelse af diverse enzymer, som jo er proteinmolekyler. Men det kan også være arveligt, da en mutation i enzymgenet kan medføre en arvelig enzymdefekt. Dette bevirker nedsat eller manglende aktivitet af enzymet, hvilket medfører forstyrrelser i stofskiftet, eventuelt sygdom.

Jeg tror at du ville have meget gavn af, før hvert måltid at indtage 1 kapsel med fordøjelsesenzymer udvundet af planter, som f.eks. denne. Ikke fordi jeg vil overtale dig til at spise fedtholdig kost (den slags bør enhver selv bestemme), men mere fordi der er risiko for, at selv den smule fedtstoffer du trods alt får i din kost, indbygget i de madvarer du spiser - heller ikke bliver optaget ordentligt fra dine tarme, hvis enzymet Lipase mangler eller er for lidt af. Det er under alle omstændigheder gavnligt at understøtte sin fordøjelse med planteenzymer ved den mindste mistanke om at et eller flere enzymer mangler. Man bliver ganske enkelt - kønnere og raskere af det idet næringen fra maden vil blive bedre nyttiggjort til vedligeholdelse af alle kroppens celler. At du oplever SULT på LCHF er et krystalklart signal fra kroppen, der skriger på næring, den ikke kan få fra LCHF-kost kroppen mangler enzymer til at udnytte.
    Dessuten er jeg vegetarianer så når man uteslutter kjött blir det ekstremt lite igjen å spise hvis man ikke får noen karbohydrater....
    Fordi man udelukker kød, behøver man altså ikke mangle protein-næring (forenklet forklaret) når man ved, hvad man kan gøre. Det man kan gøre er såre enkelt: det samme som sportsfolk der dyrker krævende sportdiscipliner. Man supplerer sin kost med aminosyre-blandingen, der indeholder både de aminosyrer kroppen selv danner (hvis rask, ung nok og spiser ordentlig kost) og de aminosyrer kroppen skal have tilført med kosten. De første hedder "ikke-essentielle". De sidstnævnte - "essentielle".

Sagen er, at der findes nødvendige aminosyrer der udelukkende findes i kød. Er man vegetar, tilpasser kroppen sig en bestemt aminosyremangel og "lever med den". Men dette vil før eller siden hævne sig idet langvarig mangel på bestemte aminosyrer har konsekvenser for helse på længere sigt. Så hvorfor ikke supplere sin kost med 2-3 kapsler blandede aminosyrer til dagens tre hovedmåltider? Det er nemt nok og er til at betale. Samtidigt bliver maden totalt bedre udnyttet når aminosyrerne et tilstede, så det er under alle omstændigheder en gevinst, også for ikke-vegetarer.

Om aminosyrer kan du læse i tråden Aminosyrer er mat, hvor man også kan læse hvilke madvarer indeholder hvilke aminosyrer.

Jeg tror fuldt og fast på, at hvis du begyndte at supplere din kost med planteenzymer og aminosyrer, ville du hurtigt opdage, at dit vegetar-kosthold ville give dig meget mere energi end du er vant til. Også helbredet generelt ville blive bedre, og når kroppen ikke længere har travlt med at skrige på næring - har den også større "overskud" til at forbrænde fedtdepoterne, selv om det går langsomt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    38

Takk Anisa!! Dette skal jeg absolutt se närmere på. Tusen takk!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Frustrert

Takk Anisa!! Dette skal jeg absolutt se närmere på. Tusen takk!
    Selv tak Men jeg må advare dig - med bedre enzym- og aminosyre-balance er det meget muligt, at din krop selv vil "bede" om lidt mere fedt i kosten. Da er kokosolie noget af det bedste, da den forener de bedste egenskaber fra plantefedt (umættet) og animalsk fedt (mættet) - uden at være animalsk. Uraffineret kokosolie er en kost-velsignelse for alle med lavt stofskifte.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. God morgen Norge 01.02.11 Blir så innmari provosert av Ingrid Norheim.
    Av Maja i forumet Stoffskifteproblematikken i landsdekkende medier
    Svar: 13
    Siste melding: 28-04-12, 10:29
  2. Nå optimalt behandlet med Levaxin, men blir likevel litt for mye trøtt på dagen
    Av minnie i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 27
    Siste melding: 09-05-08, 08:39
  3. Svar: 7
    Siste melding: 19-12-07, 16:00
  4. Blir litt skremt av dere...
    Av liten i forumet Presentasjoner
    Svar: 7
    Siste melding: 29-09-05, 20:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder