Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
Det er meget forskelligt! Nogle reagerer på få dage eller et par uger, for andre tager det længere tid. Jeg selv gik frem jævnt og godt, da jeg først fik medicin. Havde fået mig et job, som jeg helt sikkert ikke havde kunnet klare, hvis ikke det havde været for medicinen

Man må til gengæld være opmærksom på, at ens behov sagtens kan ændre sig, og man gør klogt i at få print af alle sine blodprøver, så man selv kan følge med i forløbet. Den der med bare at ringe efter blodprøven og så få at vide, at "alt er normalt", er ikke godt nok. Man risikerer at falde helt ned, hvor man får det meget dårligt, fordi det ikke blir grebet i farten - læge og lægesekretær er ofte ganske tilfredse, bare man er inden for det såkaldte normalområde. Men er man faldet, er man jo faldet ... Og det går jo kun ud over patienten - og familien til patienten ...
Hej Nielsigne Når du svarer, tror du nok at det er thyroxin, Pingomamma bliver sat i behandling med. Det tror jeg ikke bliver tilfældet. Jeg tror, at det lave TSH får lægerne til at sætte Pingomamma i behandling med thyreostatika dvs. anti-thyroid lægemidler, der skal sætte hendes stofskifte ned, ved at blokere for hendes T3 og T4 - for at få hendes TSH til at stige.
Sitat Opprinnelig skrevet av Pingomamma Vis post
OPPDATERING:

Nye prøver viste S-TSH på 0,01, forrige gang var den på 0,09.. så endelig blir jeg sendt til spesialist!
Håper veldig nå at løsningen nærmer seg og å forhåpentligvis kunne fungere normalt igjen *krysser fingrene*

Jeg skal til spesialist og legen min mente jeg nok kom til å bli satt på tabletter. Jeg er veldig plaget med symptomer og har vært det i flere måneder, derfor lurer jeg da på hvor lang tid det tar før man blir merkbart bedre. Noen som vil dele sin erfaring?
Pingomamma Det lyder som om lægen din er fikseret på dit lave TSH. Når han nævner tabletter, er det kun en form for medicin, der kan få TSH op igen - det er medicin der nedsætter stofskiftet.

Du har i forvejen ganske normale niveaurer af T4 og T3, og der er no way at Fritt T3 5,0 ( 3,5- 6,5 ) og Fritt T4 19,7 ( 11,0-23,0 ) indikerer højt stofskifte. No way! Tværtimod, hvis dit biologiske behov ligger højere end disse FT4 of FT3 tal - kan det give symptomer på lavt stofskifte, selv om tallene ellers befinder sig indenfor "normalområdet".

Hvis det er, at du har blokkerende TRAS-antistoffer, vil dette alene sætte TSH ned, og det (for) lave TSH får skjoldbruskkirtlen til at producere endnu mindre hormon, end kroppen har brug for. Det kan give alle de symptomer du beskriver...

Hvis jeg var i samme situation som din, ville jeg kræve FØRST at udredes for hvorfor dit TSH er så lavt! Det kan være blokkerende TSH-antistoffer, men det kan også være resultat af trauma - slag mod hovedet eller et fald i fortiden, eller en form for svind i hypofyse-vævet, eller en (altid godartet) knude i hypofyse som blokerer for produktion af TSH-hormonet... Det kan også være fejl i hypothalamus' TRH hormon (Thyrotropin Releasing Hormon), der "bestemmer" over produktion af TSH-hormonet i hypofysen...

Hvorom alt er, skal årsagen afklares FØR nogen form for medicinsk behandling for højt stofskifte. Ellers risikerer du at få stofskiftet nedsat til ingen verdens nytte, og kan komme til at have det endnu værre end du har det nu...

Det koster ikke lægen noget, at sætte dig i anti-thyroid behandling alene pga. TSH. Det bliver ikke lægen, men du, der kommer til at leve med konsekvenserne, og tro ikke at "en pille løser alt". Det gør det kun når det er "den rigtige pille".