Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
    Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    123

Standard Kan for lav dose gjøre meg verre enn ingen dose?

Hei!

Jeg har nå gått på 25 microgram Levaxin i 5 uker, og skal ta første blodprøve om en uke.

Men: Er det sånn at en så lav dose kan gjøre meg verre enn hvis jeg ikke hadde tatt noe som helst? Noen på et annet forum sa at 25 microgram sannsynligvis bare kom til å redusere egenproduksjonen av stoffet i stedet for å hjelpe meg.

Jeg føler meg nesten verre enn noensinne nå. "Influensa-sliten" i kroppen hele tiden, sover helt avsindig mye og har i tillegg utrolig mye hodepine. Har ikke vært plaget med det før i livet. Bortsett fra det er jeg like iskald, klønete, tåkete i hodet, utørst og usulten som før.

Noen som har erfaring med så lav dose?

Takk!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Kan for lav dose gjøre meg verre enn ingen dose?

Ja. Kom deg opp igjen!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    123

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Ja. Kom deg opp igjen!
    Har aldri vært høyere, har nettopp begynt behandling

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Sitat Opprinnelig skrevet av sigo Vis post
    Jeg har nå gått på 25 microgram Levaxin i 5 uker, og skal ta første blodprøve om en uke.

Men: Er det sånn at en så lav dose kan gjøre meg verre enn hvis jeg ikke hadde tatt noe som helst? Noen på et annet forum sa at 25 microgram sannsynligvis bare kom til å redusere egenproduksjonen av stoffet i stedet for å hjelpe meg.
    Les tråden til Anitab: Hvorfor T4 medisiner ikke virker. Å starte opp på små doser kan gjøre alt verre
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Hei!

Jeg føler meg nesten verre enn noensinne nå. "Influensa-sliten" i kroppen hele tiden, sover helt avsindig mye og har i tillegg utrolig mye hodepine. Har ikke vært plaget med det før i livet. Bortsett fra det er jeg like iskald, klønete, tåkete i hodet, utørst og usulten som før.

Noen som har erfaring med så lav dose?

Takk!
    Hei Sigo

Jeg startet på 50 mg. I samarbeid med legen, ble stoffskiftet sjekket hver 6 uke, og i løpet av 1/2 år var økingen kommet opp i 100 mg/dgl. Til tross for å gå på 100 mcg i fire år, ble jeg aldri 100 % av hele « MEG » igjen.

Men, min svigerinne som bor i Nederland, har også hypothyreose og hun får 25 mg. Thyrax (levotyroxin). Den dosen har hun hatt i mange år, og istedet for å bli bedre, har hun blitt mye verre. Vi har diskutert hva hun bør ta opp med fastlegen, og jeg håper hun får gehør for at legen ikke bare ser på blodprøver når hun føler seg så elendig. Mange leger ser heller ikke sammenhengen med andre plager og undermedisinering.

En god lege ser på hele mennesket og bryr seg spesielt om symptomene. Det er tross alt mennesket man behandler - ikke en blodprøve!
    Sist endret av Elbeth; 20-03-12 kl 10:27 Begrunnelse: språkfeil

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg startede også på 50 mikrogram. Hvis lægen har en idé om, at det kan være lidt for brat, er det måske ok at starte med 25 - men så ville jeg da forvente, at man lagde 25 mere på efter et par uger. 25 µ er en barnedosis, og jeg forstår ikke, hvordan nogen kan forvente, man skal kunne blive bedre med den.

Så er det forskelligt, hvor meget vi har brug for, og desværre også forskelligt, hvor meget de enkelte læger under os. Jeg skrev lige om det for et øjeblik siden:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Man kan sagtens trænge til mere medicin, end det, blodprøven siger - men så alligevel: Det kommer an på, hvem der læser resultatet. Den ene læge mener helt alvorligt, det er bedst, at man "for en sikkerheds skyld" ligger lavt i "normalområdet", mens en anden sværger til altid at sigte efter "midten" - som var den noget helligt. Men er du heldig og måske lidt flink til at lede, så finder du måske den tredje, der vil lytte til dig og vil være med til at forsøge en anden løsning - enten det så er mere medicin eller noget andet medicin /kombination. Det kan måske endda være, det er en, der kan huske, at det med kolesterol hænger sammen med stofskiftet ...

Så du må finde en læge, der vil lytte, når du snakker om t3.
    Jeg måtte ha 150 µ i de første år med medicinen. Så blev jeg nogle år efter syg, og ved et tilfælde var der en læge, der rettede min dosis pga mit kolesterol. Der blev lagt 50 µ til fem dage om ugen. Det hjalp på alting ... jeg blev rask/frisk og desuden gravid
    Alle læger har kaldt det "en saftig dosis" men alle har ment, den var ok i forhold til blodprøverne (hvilket måske vil sige, jeg godt kunne ha taget lidt mere og været noget stærkere, men det er en anden historie ...)

Nielsigen

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    123

Nå har det gått noen dager til, og herregud så dårlig jeg er nå. Halsen sår og full av grums hele tiden, kremter til ingen nytte konstant, og småsmerter i hele kroppen. Også har jeg fått noe jeg ALDRI i livet har hatt før: Vondt i ryggen! Så vondt i korsryggen at jeg nesten ikke greier å sitte. Også er jeg trøttere enn jeg noen sinne har vært.

Holder jeg bare på å få influensa eller noe, eller er det noen som kjenner seg igjen i dette?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Også har jeg fått noe jeg ALDRI i livet har hatt før: Vondt i ryggen! Så vondt i korsryggen at jeg nesten ikke greier å sitte. Også er jeg trøttere enn jeg noen sinne har vært.

Holder jeg bare på å få influensa eller noe, eller er det noen som kjenner seg igjen i dette?
    Åh ja, Sigo ... Ondt i korsryggen /korsbenet, ryggen og halebenet har jeg lidt meget af. Stofskiftemedicinen vil hjælpe på det, når du får tilstrækkeligt meget af det!
    Så er der selvfølgelig alle de der raffinementer mht. optagelsen og sådan noget, men det kan man jo vende tilbage til, hvis det er. Foreløbig må du altså ha noget mere medicin ...

Nielsigne

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    123

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Åh ja, Sigo ... Ondt i korsryggen /korsbenet, ryggen og halebenet har jeg lidt meget af. Stofskiftemedicinen vil hjælpe på det, når du får tilstrækkeligt meget af det!
    Så er der selvfølgelig alle de der raffinementer mht. optagelsen og sådan noget, men det kan man jo vende tilbage til, hvis det er. Foreløbig må du altså ha noget mere medicin ...

Nielsigne
    Takk! Det gjør det litt lettere å holde ut, å vite at det går over når jeg får mer/riktig medisin.

Siden jeg nå er inne i uke 6 på første dose er det sikkert først NÅ jeg begynner å merke de virkelige effektene av (for lite) Levaxin.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Nå har det gått noen dager til, og herregud så dårlig jeg er nå. Halsen sår og full av grums hele tiden, kremter til ingen nytte konstant, og småsmerter i hele kroppen. Også har jeg fått noe jeg ALDRI i livet har hatt før: Vondt i ryggen! Så vondt i korsryggen at jeg nesten ikke greier å sitte. Også er jeg trøttere enn jeg noen sinne har vært.

Dit stofskifte er faldet yderligere (i forhold til før). Man kan gøre to ting for at hæve stofskiftet igen:

- kvitte de 25 mcg Levaxin helt, så TSH stiger igen og får resproduktionen af thyroxin op igen, til det "lavt-stofskifte-niveau" der var før Levaxin, og selv om det fortsatte lavt stofskifte ikke bliver nogen dans på roser, får man det alligevel bedre end som du har det nu;

- eller kan man øge Levaxin gradvis, hver uge, indtil man enten opnår mærkbar bedring, dog maksimal slutdosering der svarer til omtrent 2 mcg pr kg kropsvægt. Det er denne dosering, som oprindeligt anvendtes til behandling med syntetisk thyroxin, men som lægestandene i 1973 har reduceret med 50%, da det viste sig, at den daværende nyopfundet TSH-test ikke kunne anvendes fordi thyroxin i den rette dosering, gjorde TSH "usynligt". Det rørte ikke de gode læger, at deres beslutning har gjort deres patienter syge igen.... TSH var vigtigere (end patienternes tilstand), for uden TSH kunne lægerne ikke "styre" behandlingen, blev det sagt til forsvar for ændringen. Det kan du læse om i denne tråd. Den dosering du nu får, svarer til at du vejer omkring 12-13 kg.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. LDN - Low Dose Naltrexone
    Av Vigdis i forumet Low Dose Naltrexone (LDN)
    Svar: 3
    Siste melding: 11-03-12, 09:03
  2. Svar: 2
    Siste melding: 18-01-12, 22:11
  3. Høy dose Levaxin!?
    Av emma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 13
    Siste melding: 01-10-10, 16:09
  4. Hva er en høy dose levaxin?
    Av flerengstrand i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 18
    Siste melding: 30-03-08, 17:09
  5. Tar for høy dose - hva si til legen?
    Av benny i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 12
    Siste melding: 05-09-07, 16:13

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn