Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Hybrid View
-
18-03-12, 20:54 #1
Sv: Hashimoto's. Mine verdier - hjelp?
Tusen takk for all informasjon!
Skal skaffe meg disse vitaminene du nevner her! Godt å lese at jeg med god grunn føler meg dårlig, og at det ikke bare er noe jeg "innbiller" meg, som jeg får inntrykk av at mange tror! Helt utrolig hvor lite forståelse det er for denne "usynlige" sykdommen!
Hvilken verdi er det man ser at man har lavt/høyt stoffskifte på egentlig? Det er så mye tall alt dette her, og jeg skjønner jo ingenting av hva dem betyr ;D
Har du/noen andre råd om hva jeg burde si til den nye legen min når jeg kommer dit? Det er så omfattende det her syns jeg! Vanskelig å vite hvordan man skal ta tak i det selv...
-
18-03-12, 21:22 #2
TSH er signalene hypofysen sender ut for og varsle skjoldbruskkjertelen om at den må produsere mer FT4 fordi stoffskiftet er for lavt. Når du er under behandling med levaksin bør TSH ligge meller 0,5 og 1. Din TSH er 32, hvilket betyr at den omtrent brøler til skjoldbruskkjertelen om og få opp produksjonen. FT4 bør ligge i det øvre området av referanseomrpdet, altså over 20. Din FT4 er på 8,1 hvilket er altfor lite stoffskiftehormon i kroppen din. For en del av oss er det ikke nok med FT4 på 20 for og føle oss ok; jeg selv trives best med FT4 mellom 25 og 26.
I tillegg har du høy anti-TPO. Den viser at du har antistoffer som angriper skjoldbruskkjertelen. I praksis betyr dette at kjertelen vil bli svakere og svakere og kan ikke produsere nok FT4, uansett hvor mye TSH maser. Du vil trenge stoffskiftehormon i tablettform resten av livet.
Anti-TPO viser også at du har den auto-immune varianten av lavt stoffskifte (dette er den vanligste typen), og at du dermed har Hashimoto. Står en del om det i forum-delen
-
26-04-12, 22:16 #3
Tusen takk for utfyllende svar! Godt å kunne få svar fra dere som vet så mye mer om det enn meg som "akkurat" har fått diagnosen - dvs, jeg har ikke fått en diagnose på om det er lavt eller høyt eller noe som helst enda faktisk. Jeg har akkurat byttet lege, hatt min første time med prøver der, så skal jeg tilbake den 9. mai. Men jeg skal vise han denne tråden om han er vrang også!
Jeg lurer på en annen ting også: Kan det være at jeg må operere kjertelen vekk? Onkelen min måtte det, han gikk - som meg - ned i stede for opp (har heller ikke gått noe opp siden), derfor gikk han til legen, og fant ut veldig seint at det var stoffskiftet, så kjertelen var helt ødelagt innen det.
Lignende tråder
-
Verdier ved hashimoto
Av janis i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 5Siste melding: 30-12-11, 11:59 -
Hashimoto's. Hjelp?
Av Sliten.no i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 0Siste melding: 10-05-11, 18:16 -
dette er mine siste målte verdier
Av cath i forumet Normalverdiene?Svar: 4Siste melding: 09-11-08, 10:37 -
Mine verdier
Av i forumet Normalverdiene?Svar: 15Siste melding: 22-07-05, 11:02

Svar med sitat

Bokmerker