Sitat Opprinnelig skrevet av Pingomamma Vis post
08.02.2012

S-ALAT 19 ( <45 )
S-Jern 8,5* ( 9,0- 34,0 )
S-TSH 0,09* ( 0,20-4,0 )
Fritt T3 5,0 ( 3,5- 6,5 )
Fritt T4 19,7 ( 11,0-23,0 )

Her er stoffskifte høyt, mente legen.. Tok nye prøver igjen 9 mars, har ikke sett resultatet selv, men ifølge legekontordama var alt bra, men at TRAS var på 1 eller noe.. ?
Du er nok nødt til at finde ud af hvor meget er TRAS på, idet det kan betyde at det er TRAS (blokerende type) der påvirker dit TSH, så det ser ud som om dit stofskifte er for højt, mens det i virkeligheden kan være for lavt. Dette TSH (0,09) er altså alt for lavt i forhold til de frie T3 og T4. Idet dit frit T3 og frit T4 er ikke højere end henholdsvis 5,0 og 19,7, er deg dermed for lave til at berettige det lave TSH. Der må så være en anden grund (end højt stofskifte) til at TSH er så lavt - blokkerende TRAS-antistoffer måske.

Hvad der ER for lavt hinsides al tvivl er dit jern. Problemet med stofskifte-tilstande i forhold til jern er, at jermangel ofte er forbundet med jodmangel, og før jod hæves til normalt niveau, kan man ikke (hurtigt og effektivt) hæve jern-niveauer. Og for at heller ikke dette skal være for enkelt - hænger kroppens evne til at danne det rette selen-depot med OM man har jodmangel eller ikke. Så du bør i hvert fald insistere på at få tjekket ikke kun jern, men også selen og jod (i døgnurin).

Hvis du lykkes at overtale lægen til at foretage analyse af jod i døgnurin, må du inden dagen for urinopsamling ikke spise noget mad med planteolier i en uge. I det hele taget, vil det gavne, generelt at undgå plantefedtstoffer i kosten med undtagelse af kokosolie (til varm mad) og ikke for meget olivenolie (til kold mad). For os med nogen form for skjoldbruskkirtel-relateret tilstand er det vigtigt ikke at spise mad, der understøtter udviklingen af disse sygdomme - planteolier (undt. kokos, palme-) "udvasker" jod ud af kroppen, så selv urinanalyser kan vise forkerte resultater fordi visse komponenter i planteolier tilslører jodmangel.

Du kan starte med at snakke med lægen om supplerende jern-, selen- og jodprøve, men du skal nok ikke forvente at lægen bekræfter planteoliers indflydelse på resultater/udvikling af sygdommen. Det er en gammel viden, men den har ikke fundet vejen til undervisningslokaler på vores skandinaviske universiteter. Lægen vil nok også nægte jodprøven i døgnurin, da h*n nok tror at du har højt stofskifte pga. det lave TSH. Insister alligevel.

Også TRAS er vigtigt at få snakket med lægen om. Det er ikke alle læger der er klar over det med enten "neutral", "stimulerende" eller "blokkerende" TRAS-egenskaber, hvor den første er bare "almindelig" indikator på hvordan thyreoideahormoner ligger, mens den anden forfalsker TSH-tal til at lade som om der er mindre (lavt stofskifte) thyreoideahormon end der er i virkeligheden, mens den sidste type forfalsker TSH til at lade som om der er mere thyreoideahormon (højt stofskifte) end der er i virkeligheden. Grunden til at det er vigtigt at afklare er, at mange mennesker med for lavt stofskifte får forkert diagnose (højt stofskifte) fordi deres TRAS-forfalsket TSH viser for lavt.

Ellers velkommen på forummet, og her kan du søge efter mere info idet her ligger allerede en masse viden du kan finde og lære af.

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingomamma Vis post
Takk for svar
Jeg spurte faktisk legen om jeg burde ta tilskudd, men neida, det trengte jeg ikke mente han. At man ble trøtt av d vitamin mangel var ikke sannsynlig sa han. Ang jern sa han at jeg kunne ta hvis jeg ville, men det hadde nok ingenn hensikt.. For odrensskyld legger jeg til disse blodprøvesvarerene , tenkte ikke på å ta de med istad :

S-jernbindingsskap 58 ( 49- 83 )
B12 277 ( 170-650 )
Jermetning 15 % ( 10-50 )

Er dette lave nivåer ?
DET ER LAVE NIVEAUER!!