Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
I have bought a BP meter today. I have had a low BP for a long time, checket at my GP each time. Today it seems to be high? 166 systolic 114 Diastolic. Pulse 78. Earlier I used to have a resting pulse on ca 70.

Norwegian:

Jeg har kjøpt et blodtrykksapparat i dag. Jeg har hatt et lavt blodtrykk lenge, fastlegen min sjekket det hver gang jeg var hos ham. I dag ser det ut til å være litt høyt? 166 systolisk 114 Diastoliskc. Puls 78. Jeg har tidligere hatt hvilepuls på ca 70.

Lommelegen om blodtrykk
Ditt blodtrykk er høyt, selv om leger har mål like mye på meg og sagt at det ikke er høyt. Da jeg skulle utredes før jeg var med på forsøket D-vitamin mot fedme, sa en lege på UNN at jeg som har hypothyreose ikke bør ha over 135 i systolisk trykk.

Forholdet mellom systolisk - og diastolisk trykk må også "stemme". Jo nærmere tallene er hverandre, jo verre er blodtrykket.

Fra Lommelegen:

Det at høyt blodtrykk vanligvis ikke gir noen symptomer, gjør at det ofte blir oppdaget senere enn det kanskje burde. Det finnes mange forskjellige og gode behandlingsmuligheter for høyt blodtrykk. Dersom behandlingen kommer i gang tidlig, kan det forebygge mye skade på hjerte, nyrer og blodårer, særlig reduseres risikoen for hjerneslag.