Hei! Dette er faktisk første gang jeg skriver her på forumet. Men jeg har lest og lært masse av alle dere andre! Tusen takk! Jeg fikk diagnosen hashimotos i juni 2011, har gått på levaxin siden da, og er nå oppe i 100 mcg per dag. Kan ikke si jeg har hatt enorm effekt av den, men litt har den hjulpet. Uansett, gjennom alt jeg har lest på diverse forum og i bøker, så har jeg for lenge siden bestemt meg for å skifte til Erfa. Føler at med den kunnskapen jeg har nå, så er det helt uaktuelt å gå i flere år å prøve ut forskjellige doser på T4. Jeg har rett og slett mistet trua på den medisinen! Etter noen ubehagelige runder med en udugelig fastlege, bestemte jeg meg for å ta litt mer grep om behandlingen min. I begynnelsen av februar byttet jeg fastlege og bestilte time på balderklinikken. Og i slutten av februar var jeg til min første konsultasjon der.

Jeg leste "Stop the thyroid madness" av Janie A. Bowthorpe i høst. Den har jeg lært utrolig mye av! Er blitt min "bibel". Og noe av det viktigste jeg lærte var hvor viktig det er å ha gode nivåer av en del vitaminer/mineraler før man begynner på Erfa/Armour eller (liothyronin). Så jeg bestemte meg for å gjøre dette "riktig", dvs. sørge for et best mulig utgangspunkt før jeg skifter medisin, for å unngå en ubehagelig "kræsj". Og det var her det skar seg med fastlegen. Jeg var ekstremt lav (under referanse) på jern, folat, vitamin D. Og lav innenfor referanse på B12. Etter nyttår var jeg blitt i så dårlig form at jeg måtte sykemeldes. Legen henviste meg til endokrinolog, men ventetiden var 3 mnd. Jeg ønsket da at legen kunne hjelpe meg med å få opp vitamin/mineral-nivåer i mellomtiden, men det var her hun satte seg helt på bakbeina. Hun mente at de dårlige verdiene mine ikke kunne forklare min elendige tilstand, og siden TSH fortsatt var høy (4,25), så måtte jeg vente til endokrinologen fikk vurdert meg. Vel, her avsluttet jeg et 18 år langt forhold til min fastlegen, og satte nesen mot Oslo! Og legen der var utrolig grei, grundig og oppdatert på stoffskifte. Jeg fikk B12-sprøyter og Trio-be med en gang, og det har hatt en veldig stor effekt! Jeg har også hatt løs mage i over 1 år, og balderlegen har tatt utvidede glutenprøver. Men faktisk så har magen blitt utrolig mye bedre etter jeg startet med B12. Så det er ikke sikkert jeg reagerer på gluten. Skal tilbake til Balderklinikken etter påske, og hvis verdiene mine har blitt bra nok, så får jeg begynne på Erfa

Så, for noen uker siden kom jeg over boka til Paul Robinson. Og her har jeg lært utrolig mye! En del ting som jeg var klar over fra før, men nå i enda mer detalj, og mye dypere innsikt! Og hans systematiske framgangsmåte for å finne rett antall doser og rett størrelse på doser av T3-holdig medisin, gjør at jeg føler meg mye tryggere for å prøve ut Erfa'n på egen hånd, og ikke blir avhengig av en lege til dette. Og mine slitne binyrer håper jeg å kunne lege med the circadian T3 method og slippe å bruke hydrokortison. Jeg er litt "nyfrelst" etter å ha lest den boka, og anbefaler den til alle dere andre, også om man ikke bruker T3/NDT. Så nå regner jeg Janies bok som "gamle testamentet" og Pauls bok som "nye testamentet"

Vel, dette ble vel egentlig en presentasjon, som jeg kanskje skulle postet en annen plass? Men, men. Jeg ble så begeistret for initiativet til Vigdis, at hun har fikset en "spørretime" med Paul Robinson! Takk, Vigdis. Jeg er med på en FB-gruppe, STTM T3-only discussion group, og der er Paul veldig aktiv og hjelper folk som følger metoden hans. Har snakket litt med han selv, og han er en utrolig kunnskapsrik og hjelpsom fyr! Så jeg blir definitivt å treffe her i morgen