Sitat Opprinnelig skrevet av nuttisen Vis post
Er håndleddet deres ganske beveglig eller stivt?Er fingrene bøyd/krokete?
Legen og fysioterapauten min sier at håndleddet mitt er så beveglig,så da er det ikke det.Men det stikker/brenner veldig midt i håndleddet som går utover i hånden.Klarer ikke gripe hardt og klemme ting.F.eks pynte ei kake med smørkrem eller melis så må man trykke på posen...skjønner?Har sliti en stund nå.Har vært på røngten og MR i Juli,og da så alt normalt ut.Noe må det jo være.. :(
Jeg har hele tiden hatt bevegelige ledd i hendene. Det tar ikke bort at jeg likevel har carpaltunnelsyndrom. Hendene særlig fingrene dovner vekk.
Jeg spurte først manuellterapeuten hva som gjorde at jeg hadde fingre som dovnet vekk.

Manuellterapeuten gjorde en enkel test ved å klemme inni håndleddene (der man tar pulsen). Da gikk det strøm oppover til albuene og i overarmen.
Han sa at jeg måtte ta det opp med medisinmannen som er den som kan henvise til sykehus.

Jeg ble henvist og kom innen kort tid til nevrologisk avdeling hvor de tok strømføringstest i fingrene på begge hender. I tillegg målte en lege lyden musklene mine ga på i den ene hånden.
Hele testene tok én time.

Prøvene viste utslag på carpaltunnelsyndrom i begge hender, verst i venstre. Allerede noen dager senere fikk jeg brev fra sykehuset hvor jeg ville bli innkalt til operasjon innen to måneder. Jeg kom inn etter kun én måned.

Min fastlege ga meg kortisonsprøyte som virket ca 6 uker i den ene hånden og overhode ikke i den andre. (Hadde dette fungert, kunne jeg slippe operasjon.) Legen min mente at jeg hadde gått for lenge når kortison ikke ga virkning. Jeg har hatt problemet med dovning ihvertfall siden 2007, og merker det godt når jeg sykler og tviholder i styret.

Venstre hånd ble operere først. Legene åpnet carpaltunellen og gjorde den videre for å gi bedre plass til nervene som går til fire fingre (alle unntatt lillefinger som har egen tunell).

Den opererte hånden fikk jeg ikke bruke kun holde den høyere enn hjertet gjøre knytteneveøvelser 100 ganger daglig.

I tillegg hadde jeg to sårskift og etter ca 14 dager skulle fastlegen følge opp og bl.a ta stingene.

Den andre hånden skal opereres innen 3 - 4 måneder.