Viser søkeresultater 1 til 10 av 63
Hybrid View
-
16-08-07, 22:15 #1
Så tok jeg flere prøver to uker etterpå som viste S-TSH 4.22, S-FT4 21.6 S-Thy.per.antis. 32 og S-thyrogl.antist 458.
Joda : TSH er et hjerneprodusert hormon som skal stimulere kjertelen til øke produksjonen. Hjernen måler T4 og T3 o blodet og sender så TSH til kjertelen. Er det lite T4/T3 blir det mye TSH, for da skal det jo produseres mer - og omvent......
TSH virker altså selv om kjertelen er dårlig - eller død.
Nå tar jo ikke du stoffskiftemedisin enda, så da er denne TSH verdien statistisk i normalbefolkningen mellom 0,2 og 3,n.
Din er jo høyere enn dette ved flere anledninger og det viser at kjertelen ikke klarer å oppfylle kroppens produksjonskrav. Den får masse TSH, men kjertelen klarer likevel ikke å produsere nok.
Den produserer jo T4, som du har 21,6 av - og det er helt i øvre enden av det som er vanlig, og kan være en kontrovers i situasjonsbedømmelsen.
Så hva kan være årsaken ?
80-90% av de som får lavt stoffskifte, får dette fordi kroppens immunsystem feilreagerer og tror at kjertelvevet er fientlig, og setter igang å produsere stoffer som ødelegger kjertelen.
Dette kalles en autoimmun reaksjon og denne produserer antistoffene og det finnes flere slag av disse - og flere tester som hver er designet til å reagere på ett spesifikt av dem.
Jeg ser at du har tatt to, som jeg ikke umiddelbart igjennkjenner forkortelsene for. Jeg vil anta at de også kalles TRAS og anti-TPO.
Det er uvanlig å ha begge, men forekomst er godt kjent. TRAS er følsom for flere typer, både stimulerende og blokkerende antistoff. Altså noen som øker og noen som senker produksjonen. Disse antistoffene finnes det botemiddler mot. Anti-TPO finnes ikke botemiddler mot.
TPO-antistoffene lager en slags betennelse som det ikke finnes botemidler mot, så den må bare gå sin gang å brenne ut kjertelen. Disse er mot kjertelvevet du har dem livet ut, men kjertelen går en langsom død i møte. Hele prosessen tar en 2-3 år.
I den tiden vil du ha behov for å erstatte kjertelens manglende produksjon med tabletter, og doseringen vil øke etterhvert til den finner et stabil dose som du trenger.
Nå som du har 21,6 vil nok ikke behovet for tilleggsthyroxin være skrikende, men TPO-antistoffene tyder på at det vil bli det. TRAS-antistoffene kan være årsaken til at fT4 er så høy.
Man diskuterer veldig på hvilket tidspunkt man skal sette igang å gi thyroxin, og fagmiljøet spriker i sine uttalelser. Og det er sikkert ikke lett å vite hva man skal gjøre i ditt tilfelle.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Diagnosen lavt stoffskifte for 9 uker siden, men har slitt med symptomer i 12 år
Av Mitena i forumet Lavt stoffskifteSvar: 43Siste melding: 15-04-15, 21:18 -
7 problemer din lege sannsynligvis overser
Av rexxy69 i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 11Siste melding: 27-10-11, 22:30 -
Av rexxy69 i forumet Hvorfor (for)blir vi syke?Svar: 10Siste melding: 13-09-10, 17:19 -
Av rexxy69 i forumet Artikler av rexxy69Svar: 11Siste melding: 17-06-10, 16:21 -
Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000
Av Siriusen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 67Siste melding: 03-02-10, 17:28

Svar med sitat
Bokmerker