Side 5 av 7 Først 1234567 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 63
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Bergen
    Alder
    43
    Meldinger
    69

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
    Jeg mener også at det kan være fornuftig å øke Levaxindosen til det maximale - og litt til. Hvis det ikke lages nok T3 da, kan en forsøke liothyronin.
    Og kan en bruke det er det enklest.
    Armour er et alternativ hvis ikke Liothyronin virker godt nok, men det må en jo betale for selv.
    Det var det endoen mente også. Han sa at jeg burde gå så langt som jeg kom med levaxin før jeg skulle prøve kombibehandling. Jeg nevnte Armour for han forrige gang jeg var inne, han virket ikke som han var veldig positiv, men han sa at det var et siste alternativ hvis ikke levaxin eller liothyrin virket.

Kan noen forklare for meg hva referanseområdene betyr? Ser at folk nevner det ofte.
    Jeg er en 24 år gammel gutt som er under utredning for lavt stoffskifte. Har sannsynligvis slitt med lavt stoffskifte i 7-8 år.
    • "Det må være en menneskerett å være syk på en slik måte at du kan ha litt glede av det." Halvdan Sivertsen

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Referanse området er som regel det området hvor man er frisk, eller tilnærmet frisk.

Man har for eksempel B12 som ligger ofte innenfor 160 og 600. Har man da 450 er man som regel frisk.

Ligger man på 170 med laveste referanse på 160, så er det veldig ofte man blir sett på som frisk også, men det burde gi varselsignal om at noe kan gå galt... men det er ikke ofte leger gjør dette.

For oss med stoffskifte så er ikke referanse områder så viktig (mer viktig for legene ser det ut som). For føler vi oss dårlige, så er det viktig å finne riktig ståsted innenfor referanseområdene som passer oss og vår helse best.

Siv Cath

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Bergen
    Alder
    43
    Meldinger
    69

Standard

Har sett over de gamle blodprøvene mine der står bare referanseområdene for TSH oppført, de er 0,40 - 4,00.

Har vært inne på Helse Bergen sine sider og kikket litt og har funnet de referanseverdiene de bruker, Jeg antar at mine blodprøver blir behandlet på Haukeland og at det er de samme verdiene som blir brukt på mine prøver.

s - Thyroxin, fritt FT4 7,6-19,7 pmol/L
    s - Trijodthyronin T3 1,3 - 2,7 nmol/L

Hvis vi bruker disse verdiene ligger T3en min midt i normalen mens FT4 er litt over.
    Jeg er en 24 år gammel gutt som er under utredning for lavt stoffskifte. Har sannsynligvis slitt med lavt stoffskifte i 7-8 år.
    • "Det må være en menneskerett å være syk på en slik måte at du kan ha litt glede av det." Halvdan Sivertsen

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, det stemmer at det er anbefalt å komme opp i bra dose levaxin før man evt. begynner med liothyronin.
    (har skrevet referat av foredrag av endokrinolog)
    Og din TSH er ennå for høy i forhold til retningslinjene også.
    Ideen er at ft3 vil gå opp når levaxindosen er bra, men vi vet at det ikke alltid skjer og at det da er logisk å prlve liothyronin eller noe.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

Hansen og Nora:

Hva innebærer det å øke Levaxindosen til det maksimale? Til vi får litt hjertebank?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

egentlig er det til TSH er ,5-1,5. Men legene gjorde et forsøk hvor de lot pasientene bestemme dosene selv, og de endte opp med ca 50µg mer enn hva legene ville valgt. ...... Hørt på foredrag.
    Noen kan få hjvertebank med en TSH på 0,8 ellernoe sånt allerede. det er individuell.
    hos deg er TSH relativ høy i forhold til ft4 og jeg tipper sånn generelt at du trenger litt høy ft4 .
    Jeg tipper at legen din vil prøve deg på en TSH på rundt 1 først. Samme hva ft4 da blir. Gjenstår å se hva som skjer.
    Thyreideahormonene (t4 og t3, TSH er ikke noe stoffskiftehormon) har veldig mye med nevrologiske ting å gjøre, og serotonin, osv.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det finnes sikkert noe offisiellt om hvordan man definerer den maximale dosen.
    Det jeg mente var å øke til man fikk symptomer på at det er for mye - og så litt under. Dette bare ut fra min egen erfaring - det er der jeg har det best.

Jeg har holdt på mange år med å finne en dose og fant til slutt ut at jeg for min del ikke kunne rettledes av TSH regelen.
    Da jeg gikk over til Armour ble TSH null ved 1,75 Grain, og det var ikke nok.
    Da tenker jeg slik at det kanskje er andre som også må ha det slik.
    Det er sikkert mange som har det ok med TSH rundt 1, men de som fremdeles har problemer med en slik dose mener jeg må prøve en høyere.
    Det hjalp iallfall meg.

Da jeg gikk på Levaxin fant jeg ingen dose som jeg hadde det bra på - høyere eller lavere. Da hjalp det å bytte til Armour.

Jeg synes det må være riktigere å gå etter sine egene symptomer og ikke binde seg opp i tall på blodprøver, og mener derfor at blodprøvene bare må bli som de blir.
    I første omgang er det sikkert ok å sikte seg inn på TSH=1, men det må være riktig å anbefale å se bort fra blodprøvene for de som ikke blir bra.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

en versjon jeg har hørt på foredrag, er å prøve økning med 50 µg (ikke så detaljert, altså) fra den dosen legen ville valgt, før man evt. begynner med liothyronin.
    kan være at den økningen gjør susen, og det andre er at men liothyronin så synker ft4 og da er det noen ganger en fordel hvis man litt å ta av....
    Altså at ikke det første man prøver er liothyronin. Først doseøkning levaxin.

nora

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen
    Det finnes sikkert noe offisiellt om hvordan man definerer den maximale dosen.
    Det jeg mente var å øke til man fikk symptomer på at det er for mye - og så litt under. Dette bare ut fra min egen erfaring - det er der jeg har det best.
    Det er noe sånt jeg gjør og. Jeg har funnet en dose som fungerer nå, men hver gang jeg må øke, så gjør jeg det gradvis, enten til jeg er frisk nok til å fungere godt på jobb, eller til jeg merker at jeg er overdosert og da reduserer jeg litt.

Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    4

Standard

hei hei!

trudde også jeg bare var lat, og det trodde alle andre også!
    deilig å vite at det ikke er tilfelle selv om det er utrolig kjipt å være i denne tilstanden...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Side 5 av 7 Først 1234567 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 43
    Siste melding: 15-04-15, 21:18
  2. 7 problemer din lege sannsynligvis overser
    Av rexxy69 i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 11
    Siste melding: 27-10-11, 22:30
  3. 7 problemer din lege sannsynligvis overser
    Av rexxy69 i forumet Hvorfor (for)blir vi syke?
    Svar: 10
    Siste melding: 13-09-10, 17:19
  4. 7 problemer din lege sannsynligvis overser
    Av rexxy69 i forumet Artikler av rexxy69
    Svar: 11
    Siste melding: 17-06-10, 16:21
  5. Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000
    Av Siriusen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 67
    Siste melding: 03-02-10, 17:28

Bokmerker

Regler for innlegg