Side 1 av 7 1234567 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 63

Hybrid View

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Bergen
    Alder
    43
    Meldinger
    69

Standard Har sannsynligvis slitt med lavt stoffskifte i 7-8 år

Hei, jeg kom over dette forumet når jeg letet rundt på nettet etter info om stoffskiftesykdommer. Har lest litt og tenkte jeg ville melde meg inn.
    Jeg kan begynne å presentere meg selv:

Jeg er en 24 år gammel gutt som er under utredning for lavt stoffskifte. Har sannsynligvis slitt med lavt stoffskifte i 7-8 år, men det har kommet snikende så jeg har egentlig bare avskrevet det med at jeg har vært lat. Rett før påske ble jeg arbeidsledig mye på grunn av at jeg hadde problemer med å komme meg på job om morgenen og at når jeg var på jobb klarte jeg ikke å konsentrere meg eller å sette i gang med nye oppgaver. Jeg var også mye sykemeldt fordi jeg var veldig sliten. Etter en tenkepause i påsken bestemt jeg meg for å bytte fastlege, den jeg hadde har jeg et inntrykk av at bare var intressert i å skrive en sykemelding og få meg ut døren. Når jeg kom inn døren den første gangen til den nye legen visste jeg at jeg hadde gjort et riktig valg. Vi satte oss ned og hadde en prat om hva som plaget meg og endte opp med å ta en hel haug med blodprøver for å finne ut hva som kunne være galt. Resultatet av de antydet at jeg hadde et lavt stoffskifte, jeg tok noen nye blodprøver for å bekrefte dette og de viste det samme. Nå har jeg blitt henvist til en endokrinolog og teller ned dagene til timen hos han.

Ellers er jeg en aktiv person. Jeg spiller fotball selv om formen de siste årene har gått rett ned. Jeg har alltid hatt overskudd til å trene, så når jeg i vår merket at dette var i ferd med å forsvinne skjønte jeg at det var noe galt. Ellers bruker jeg mye tid foran datamaskinen, med en god bok eller en noe god musikk.

Jeg har og sett på listen over symptomer og det er litt rart hvor mange brikker som har falt på plass. Det er deilig å endelig å ha en knagg å henge mange av problemene mine på. Nå håper jeg bare at jeg kommer i gang med en behandling som virker og at jeg kan begynne å leve et normalt liv igjen.
    Jeg er en 24 år gammel gutt som er under utredning for lavt stoffskifte. Har sannsynligvis slitt med lavt stoffskifte i 7-8 år.
    • "Det må være en menneskerett å være syk på en slik måte at du kan ha litt glede av det." Halvdan Sivertsen

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Bergen
    Alder
    43
    Meldinger
    69

Standard Etter 5 uker på levaxin er ting stort sett som det har vært tidligere

Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering for de som lurte på hvordan det går med meg. Etter 5 uker på levaxin er ting stort sett som det har vært tidligere. Er fortsatt like slapp og treig. Eneste lyspunktet er at jeg sovner lettere om kvelden, men jeg har fortsatt like store problemer å komme meg opp om morgenen. Har ikke hatt en eneste god dag siden i mai/juni.

Skal inn til Endoen og ta prøver og bestille ny time i neste uke. Fikk også svar på de forrige blodprøvene med en liten kommenter fra endoen.

Prøvene viste:
    TSH 6,63
    T3 2,1
    ANTI 427
    FT4 20,3

Han mener jeg må fortsette å være tålmodig og at dosen sannsynligvis blir øket neste time når han har fått sett de nye prøvene.

Har og etterhvert begynt og forsone meg med at jeg ikke er frisk og ikke kan leve som før. Så jeg har begynt å kutte ned på oppgavene jeg har i forbindelse med verv i idrettslaget mitt. Jeg har også kuttet ned på treningen, har merket med meg selv at jeg rett og slett ikke er i stand til å trene så mye som jeg har lyst til. Heldigvis har folk forståelse for det og gir meg god oppbakking, selv om endel gir litt dårlig skjulte signaler på at de ikke helt tror at jeg er syk.

Når det gjelder NAV trygd har jeg ikke mye positive tanker. Jeg har gått uten noen form for inntekt siden jeg ble sykemeldt i mai. Skattepenger og feriepenger holdt meg gående en liten stund, men etter det har jeg vært totalt avhengig av hjelp fra mine foreldre for å få endene til å møtes.
    Jeg var inne på trygdekontoret og leverte en klage for to uker siden. Jeg har klaget på avslaget jeg fikk på sykepenger tidligere. Med god hjelp av en fantastisk storesøster og et par andre gode hjelpere har jeg fått snekret sammen en klage. Fikk et svarbrev fra NAV trygd forrige uke der det sto at behandlingstid var 6 MÃ…NEDER!!!! Når jeg så det gikk det nesten i svart for meg. Forrige søknad klarte de å avslå samme dag de mottok den.

NAV arbeid derimot har hjulpet meg veldig masse og har vært hyggelige. De har flere ganger ringt meg og hørt hvordan jeg har det. De har også prøvd så godt de kan for å finne en løsning for meg. Men så lenge jeg er sykemeldt er det ikke mye de kan gjøre.

Det som har overrasket meg mest etter jeg har blitt syk er hvor hjelpsomme de fleste er. Tidligere arbeidsgivere stiller opp med attester og papirer for alt mulig på kort varsel. Folk i idrettslaget mitt tar over oppgavene mine uten å nøle. Jeg tror ikke et eneste menneske jeg har spurt om hjelp har sagt nei til det. I tillegg har jeg en fantastisk lege som bakker meg opp og hjelper til med det han kan.

Men jeg har også fått en ny krise å takle. Jeg har to par custommade ullstrikkesokker fra mormor som det har gått hull på. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Er helt knust. Jeg kan ikke stoppe sokker og jeg kan ikke sende de fra meg, da får de kalde føttene mine lide. HJELP!!
    Jeg er en 24 år gammel gutt som er under utredning for lavt stoffskifte. Har sannsynligvis slitt med lavt stoffskifte i 7-8 år.
    • "Det må være en menneskerett å være syk på en slik måte at du kan ha litt glede av det." Halvdan Sivertsen

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei! Jeg har reparert slike sokker til mine døtre, men det er lettest hvis hulet bare er såvidt begynt......jeg syr maskesting helt etter der hvor strikketråden skulle vært, det blir da helt identisk. Mange som kan strikke, burde kunne klare det.
    (bilder av slike sokker med katter osv er på min strikkeblogg)

Om din helse, så erjo din TSH fremdeles skyhøy og din ft3 ser veldig lav ut også. Kan du grave opp referanseområdet?
    Vanligvis skjer liten bedring før TSH begynner å gå under 2 sies det.
    Du må også ha vært på riktig dose en stund før du blir bedre, og det tar da typisk 6 måneder på riktig dose før du blir merkbart bedre.
    Det er fordi stoffskiftehormonet (t3 er det aktive hormon, derfor nevner jeg spesielt din antatt lave ft3) (t4 er inaktivt og man har ikke funnet noen reseptorer for det ennå...) må inn i cellene og opptaket er avhengig av t3 (!) og det påvirker rna-syntesen som jo trengs for å lage de forskjellige stoffene inne i cellene. Det tar sin tid.

I n'finn sin klage la de nettopp hypofysekontroll som kriterium , (altså at man har klart å regulere TSH (som ikke er et stoffskiftehormon) ned til rundt 1. Det må da være et poeng at dine hypofysehormoner oeverhodet ikke er kommet i nærheten av 1.
    Men, i noen fylker aksepterer ikke NAV hypothyreose i det hele tatt for grunn til trygd. Hørt hos NTF. Må ha noe psykisk i sykemeldingen i tillegg for å få noe.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Bergen
    Alder
    43
    Meldinger
    69

Standard

Jeg tror min mor kan stoppe sokker. Så jeg får invitere meg selv på kjøttkaker en dag og ta med sokkene.

De prøvene som jeg postet i sted var de siste prøven fra før jeg begynte på levaxin.

Det er ikke sykdommen de legger til grunn for avslaget. Jeg har heller ikke søkd om trygd, men om sykepenger. Grunnen til det første avslaget var fordi Nav trygd mente det hadde gått mer en en måned siden siste arbeidsdag til jeg ble sykemeldt. Det er jeg uenig i og har skaffet attester fra tidligere arbeidsgiver og i tillegg skiftet jeg fastlege den perioden så jeg kunne ikke blitt sykemeldt før. Jeg kvalifiserer heller ikke til dagpenger siden jeg ble sykemeldt før jeg ble arbeidsledig. Og da kan jeg heller ikke få sykepenger basert på dagpengene. Så som de ser har jeg havnet mellom alle stoler. Når jeg i tilllegg har en saksbehandler på NAV trygd som ikke akkurat er personifiseringen av hyggelig og hjelpsom har jeg havnet i en klemme.:x

Jeg håper og tror at klagen fører frem. Hvis den gjør det er en stor sten lettet fra skuldrene mine. Da kan jeg begynne å konsentrere meg om å bli frisk.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er ikke uten grunn at folketrygden blir hetende mannfolktrygden. Den er nesten spesiallaget for at andre ikke skal kunen få noe sier none onde tunger....

Det med sokker, ikke få dem stoppet på vevemåten, men tråden må sys helt etter stingene hvis hun klarer det. da blir det helt som nytt.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Bergen
    Alder
    43
    Meldinger
    69

Standard

Hadde akkurat en ekspedisjon bakerst i klesskapet der fant jeg et par ulsokker jeg hadde glemt jeg hadde. De er ikke like gode som de andre, men like varme. Så da kan krisen om ikke avblåses så kan den hvertfall nedkategoriseres.

Skjønte ikke helt hva du mente med mannfolktrygden. Kanskje fordi jeg er et mannfolk selv...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hehe.
    Men hvis man ikke har en full og fast jobb som ansatt, og ikke brekker et bein, blir det gjerne diverse tull med trygden. Annet enn operasjoner og beinbrudd blir ofte kastet i den store sekken uspesifikke plager, forresten.
    typisk for mannfolk er fast jobb og lik lønn fra måned til måned og år til år, og akutt sykdom eller skade...gjerne med krykker en stund.......
    Nå har du ikke hatt fast og lik lønn hver måned , og ikke går du på krykker. Da ser du problemet.....

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Dette er kanskje ikke noe populært forslag, men hvis du er tom for penger og ikke har inntekt, kan du søke sosialkontoret om hjelp.
    Hvis du senere får gjennomslag på klagen, vil sosialhjelpen bli regnet som et forskudd på sykepengene. Kanskje sosialkontoret til og med kan hjelpe deg med kontakten med NAV trygd.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Bergen
    Alder
    43
    Meldinger
    69

Standard

Jeg har vært på sosialkontoret. men jeg har en del penger stående på BSU som jeg vil beholde. Du kan ikke få noe på sosialkontoret uten at oppsparte midler er brukt opp først. For meg blir da sosialkontoret siste utvei.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

nei, sant nok. Du må være helt tom for penger. Håper du får svar fra trygd snart, at det ikke går 6 mnd.

Side 1 av 7 1234567 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 43
    Siste melding: 15-04-15, 21:18
  2. 7 problemer din lege sannsynligvis overser
    Av rexxy69 i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 11
    Siste melding: 27-10-11, 22:30
  3. 7 problemer din lege sannsynligvis overser
    Av rexxy69 i forumet Hvorfor (for)blir vi syke?
    Svar: 10
    Siste melding: 13-09-10, 17:19
  4. 7 problemer din lege sannsynligvis overser
    Av rexxy69 i forumet Artikler av rexxy69
    Svar: 11
    Siste melding: 17-06-10, 16:21
  5. Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000
    Av Siriusen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 67
    Siste melding: 03-02-10, 17:28

Bokmerker

Regler for innlegg