Side 3 av 19 Først 12345678910111213141516171819 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 184
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Standard Sv: Lav TSH og FT4..?

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    Så i korte trekk, hvilke parametre er det jeg har behov for å få sjekket hvis jeg har sekundær hypotyreose..?
    Jeg har ved to anledninger tatt MR av hypofyse. I tillegg har jeg hatt en hormonutredning på sykehus, der det framkom en del lave tall på "resultatlista" - uten at det har ført til en eneste kommentar fra faglig hold . Fastlegen påsto at alle prøver var normale, selv om det er stjernemarkering på flere! Så her gjelder altså å være innstilt på å hjelpe seg selv

Men å få sjekket ut ting er jo viktig, og kanskje har du klokere leger i din nærhet enn det jeg har. Det første jeg oppdaget var jo den lave TSH, så var det flere kortisolprøver som var lave + lavt ACTH i den forbindelse. Etter en lav spyttprøve på kortisol ble jeg sendt til hormonutrening, og det jeg her og nå kan nevne i farta er dette:
    LH - lavt ved hypofyseskade
    FSH - lavt ved hypofyseskade
    SHBG - lavt ved hypotyreose og skade i hypofyse/hypothalamus
    HGH - veksthormon, tas ved mistanke om hypofyse-/hypothalamusforstyrrelser
    ACTH - dannes i hypofysen, signalstoff for binyrene (lavt nivå gir lavt kortisol)

Fakta er hentet fra sykehusets lab-sider, om enn noe forkortet. Det ble tatt noen flere prøver også, men disse var de som var mest i ulage hos meg.
    Kanskje noen klokere hoder med mer informasjon kan gi deg flere opplysninger

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Jeg ser at på en av de private klinikkene jeg har kikket på må man før konsultasjon mhp. stoffskifte i forkant ha tatt følgende prøver:

TSH
    fT4
    fT3
    anti-TPO
    TRAS
    Ca
    Na
    K
    Albumin
    ALAT
    Kreatinin
    Hgb
    MCV
    Leukocytter
    vitamin B12
    Lipidstatus (kolesterol, HDL, LDL, Trigycerider).
    Eventuelt bør det også måles kortisol i en morgenprøve.

Det var litt av en liste - lignet ikke mye på det legen min er villig til å ta..!
    Noen som vet hva alt er..?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

google, forsøk for eksempel furst.no, du bør lære deg å finne frem, likegodt begynne først som sist
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Anbefalte privatpraktiserende endokrinologer..?

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    Noen som kan anbefale noen privatpraktiserende endokrinologer..? Gjerne i grei kjøreavstand fra indre østlandet..
    Finns det, da..?
    Trodde de alle er tilknyttet sykehus.
    Du kan jo kontakte Oftebro - men jeg er ganske sikker på at han ikke er endokrinolog,
    selvom han visstnok tidligere har vært ansatt på Endokrinologisk avd på Aker.

Jeg var hos Oftebro for noen år tilbake -.-
    hvis jeg skulle reist til noen privatpraktiserende idag ville jeg forsøkt Dag Schiøtt hos Heggeli Helehetsmedisin
    eller Balders kvinnelige lege, ref:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jan Erik, noen her inne sier at en av de kvinnelige legene på Balder er elev av Hertoghe,
    akkurat som D S på Heggeli er det. Sjekk det ut
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Finns det, da..?
    Trodde de alle er tilknyttet sykehus.
    Du kan jo kontakte Oftebro - men jeg er ganske sikker på at han ikke er endokrinolog,
    selvom han visstnok tidligere har vært ansatt på Endokrinologisk avd på Aker.

Jeg var hos Oftebro for noen år tilbake -.-
    hvis jeg skulle reist til noen privatpraktiserende idag ville jeg forsøkt Dag Schiøtt hos Heggeli Helehetsmedisin
    eller Balders kvinnelige lege, ref:
    Kanskje det ikke finnes privatpraktiserende endokrinologer - men markedet er da i hvertfall i aller høyeste grad om noen ville prøvd seg..!

Takk for råd!

Skal til legen igjen på fredag. Da foreligger forhåpentligvis de siste blodprøveresultatene.. Nå har jeg tatt prøve av snart alt utenom stoffskiftet (kun tatt TSH og FT4 og de er nok en gang "normale", om enn i bunnen av normalområdet..), så kanskje vi nærmer oss en mulighet for at TRAS og hypofysefunksj. blir sjekket ut og.. Men hvis ikke må jeg prøve å få hjelp andre steder. Oftebro, D.S. hos Heggeli Helehetsmedisin og Balders kvinnelige lege er notert..

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Hej

Se om du ikke kan finde svar i grafen herunder:

Den grafiske fremstillingen i innlegget ditt Anisa var gull verdt for forståelsen av hvilken kombinasjon som blir til hva! Har lyst å ta den med til legen i håp om å slippe mer..

Ørten "normale" blodprøver og sykemeldinger senere er jeg akkurat like langt.. Bortsett fra at jeg nå har blitt henvist til spesialist på sykehuset. Noen som har erfaring med å bli henvist til/utredet av slike..? Jeg er av den oppfatning at visse prøvesvar burde foreligge før man møter der, men det er kanskje ikke vanlig..?
    Har tatt blodprøver i hytt og pine av veldig mye rart men fortsatt ikke verken T3 el. kortisol.. Skal hente ut kopi av prøvesvarene i morgen..

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Standard Alle mine "normale" blodprøver - hva nå..?

Har så godt som alle symptomer på lavt stoffskifte, men etter i en årrekke å ha tatt ørten blodprøver som alle har vært "normale", er jeg nå mer eller mindre desperat.. Har kanskje hatt bedre og verre perioder(..?), men er nå helt på bunnen etter at situasjonen eksploderte på nyåret.. Er nå 100% sykemeldt da jeg rett og slett ikke fungerer.. Har vært plaget med blødningsforstyrrelser i hele mitt voksne liv, stort sett mindre alvorlige, men også ganske alvorlige (1989, 2006 og 2012). Er flere ganger undersøkt hos gynekolog på sykehuset, men det har aldri blitt funnet noe som helst.
    Hentet meg utskrift av siste års blodprøver i dag, og håper noen kan hjelpe meg å se noe verken jeg eller legen tenker over..

Følgende stoffskifteprøver er tatt tidligere:

1989:
    TSH: 2 (0,3-3,7) Tatt i forbindelse med synlig forstørret tyreoideakjertel. Hadde også større blødn.forstyrrelse samme år son resulterte i nødv. blodoverføring..
    FT4: 12 (10-26)

TSH: 1,6 (0,3-3,7)

FT4: 12 (10-26)

1994: Mangler data - har ikke giddet å ringe flere..

1998: Mangler data..

2003:
    TSH: 0,84 (0,2-4,5)
    FT4: 12,9 (9-24)

2004:
    TSH: 0,62 (0,2-4,5)
    FT4: 12,4 (9-24)

2006:
    TSH: 1,14 (0,27-4,2) (I etterkant av blødningsforstyrrelse igjen..)
    FT4: 11,4 (12-22)
    FT3: 6,0 (3,1-6,8)

2007:
    TSH: 1,42 (0,27-4,2)
    FT4: 12,8 (12-22)
    FT3: 5,6 (3,1-6,8)

2008:
    TSH: 1,21 (0,27-4,2)
    FT4: 12 (12-22)
    FT3: 5,0 (3,1-6,8)

2012:
    TSH: 0,81 (0,27-4,20) (Tatt etter større blødningsforstyrrelse og påfølgende avsindig slapphet og hjernetåke..)
    FT4: 13 (12-22)

ALAT: 14 (10-45)
    Anti-TPO: 10 (0-35)
    ASAT:24 (15-35)
    Estimert GFR: >60M
    KREAT: 59 (45-90)
    S-Ca ionisert: 1,24 (1,15-1,35)
    S-Fosfat: 0,92 (0,85-1,50)
    S-IPTH: 4,7 (1,0-5,7)
    S-Kalium: 3,4 (3,6-4,6)
    S-Calsium: 2,27 (2,15-2,51)
    S-Magnesium: 0,89 (0,71-0,94)
    S-Natrium: 142 (137-145)
    TRAS: <1M (0-1,0)
    Homocystein: 9 (5-15)
    S-Ferritin: 39 (10-170)
    S-Folat: 18 (7-40)
    S-Koblamin: 497 (140-600)
    SR: 10 (0-21)
    Glukose: 4,6
    Hb: 12,6 (11,5-15,5)

Det har også blitt tatt flere blodprøver av vitaminer og mineraler, og en del andre ting som alle har vært "normale"..

Jeg ser at det burde vært tatt prøver av FT3 da det er lenge siden den ble målt og denne ser ut til å dale jevnt og trutt i tidsrommet 2006-2008.. Savner også kortisol-målinger, men ser ut til at legen heller har målt vanlig nyrefunksjon..

Legger merke at ALAT har gått fra 34 i 2006 til 27 i 2007, 20 i 2008 og 14 nå i år. Noen som vet hva dette kan ha å si..?
    Ser også at jeg har lavt S- Kalium; 3,4-3,6 (3,6-4,6), dvs. rett i underkant av normalområdet, og tendens til høyt S-Magnesium: 0,89-0,99 (0,71-0,94).

Det skal også sies at ingen av prøvene såvidt jeg husker er tatt fastende på morgenen. Årets blodprøver er tatt i 10-tiden på formiddagen etter frokost og to timer på jobb..

Er VELDIG takknemlig hvis noen kan komme med noen innspill på noe av dette..
    Sist endret av Admin; 07-03-12 kl 14:41 Begrunnelse: Blodprøve-kolonne opbrudt for nemmere overblik

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    201

Standard Sv: Alle mine "normale" blodprøver - hva nå..?

Heisann
    Kan dessverre ikke si noe særlig om blodprøvene dine, men i forhold til blødninger så er min erfaring dette.

Jeg hadde voldsomme menstruasjoner. Prøvde diverse medikamenter for å minske blødninger og hormonspiral, men til ingen nytte, dette strevde jeg med i 20 år... Kronisk lavt jern, pga av store blødninger... Sjekket stoffskifte flere ganger, fordi jeg maste om det, men alt var alltid normalt.... Stolte på legen, og krevde heller ikke å få ut prøvesvarene...

For ca 15 mnd siden fikk jeg endelig fjernet livmoren. HURRA!! ;)
    Jernet er fremdeles lavt....
    Fikk påvisst lavt stoffskifte for 10 mnd siden, (dvs prøver såvidt innenfor normalen, men høy anti TPO, og ultralyd som bekreftet betennelse i skjopldbruskkjertelen), fikk medisin av privat lege for 4 mnd siden..
    Formen er absolutt bedre, men har et stykke igjen for å kunne jobbe 100%...
    Klem Tussemaja

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg hadde bare rot med menstruasjon og blødninger. Kunne ha en menstruasjon hver fjortende dag. Vanvittig sterke menstruasjonssmerter før jeg fikk barn. Legens svar var at det var psykisk...
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Takk for svar!

Håper det ikke blir nødvendig å fjerne livmoren riktig ennå i hvertfall da jeg ønsker meg flere barn..!
    Menstruasjonssyklusene mine har vært både OK og helt ute å kjøre alt etter som. Har aldri funnet ut hva som har trigget de dårlige periodene. Har ved flere anledninger vært inne på gynekologisk, men de har aldri funnet noe.. Siste året har det vært nesten utelukkende bare rot da har jeg hatt både to og tre blødninger i måneden og nå ved årsskiftet en kjempeblødning som ikke lot seg stoppe på over EN MÅNED..!(=blodfattig og slapp!) Men så gikk neste OK og nå er jeg tilbake på to i måneden igjen.. Det er vel i høyeste grad usikkert om det blir flere barn på meg med denne trenden, men håpet er der fortsatt da..

Er henvist til spesialist (endokrinolog?) og venter på å få opplyst tidspunkt for konsultasjon. Håper han kan finne ut noe.. Prøver å mase meg i flere blodprøver, men det er jammen ikke enkelt! Har lest på private klinikker sine nettsider at de krever at visse blodprøvesvar foreligger i forkant av konsultasjon, og da skulle vel det samme gjelde offentlige og..? Hvor ligger egentlig logikken i å nekte meg blodprøver som kan gi svar og heller sykemelde meg i ukesvis..!??
    River snart av meg siste rest med hår..

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    201

Det et sant Mumimamma. Drastisk tiltak om man vil ha flere barn.
    Jeg har fått mine 3 og de er nærmest voksne ;)
    For meg var det en lettelse.
    Andre tiltak virket ikke, så jeg har dessverre ingen gode råd eller tips til deg.
    Klem Tussemaja

Side 3 av 19 Først 12345678910111213141516171819 Siste

Lignende tråder

1. Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år
    Av Vår i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 36
    Siste melding: 13-12-10, 17:40
  2. Symptomer på lavt stoffskifte?
    Av Mann28 i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 50
    Siste melding: 15-06-10, 22:11
  3. Hud-symptomer på lavt stoffskifte (link)
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 0
    Siste melding: 17-02-10, 10:06
  4. Jeg har de fleste symptomer på lavt stoffskifte
    Av Imse i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 31-08-09, 11:58
  5. Psykiske symptomer og lavt stoffskifte
    Av Maxern i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 9
    Siste melding: 25-10-08, 10:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn