Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Threaded View
-
04-03-12, 02:44 #2
Sv: Selenmangel afbøder effekten af lavt T4 hos folk med jodmangel
I gamle dage, længe før døgnurinprøver var opfundet, har lægerne tjekket deres patienter for jod, på denne enkle måde:
- Dyp et vatpind i en USP-jodopløsning som f.eks. den fra UK Lugol's
- Tegn en rund plet ca. 4 cm i diameter på den tynde hud på inderlår eller på siden af maven, eller på inderoverarmen.
- Hvis den gule plet først begynder at forsvinde efter 24 timer, har man ikke jodmangel.
- Hvis den gule plet begynder at falme eller forsvinder i timerne efter d. 12. time, har man en eller anden grad af jodmangel.
- Hvis den gule jodplet forsvinder på under 12 timer, betyder det betydelig jodmangel.
- Jo hurtigere forsvinder "pletten", jo større jodmangel.
- Jo langsommere forsvinder pletten, jo bedre jod-status.
- Min Kilde
- Der er div. tvivl om pålideligheden af "plet-testen", men den har været brugt i tiden før testen af jod i døgnurin var opfundet, og som udgangspunkt for videre udredning af jod-status er den altså udmærket.
Flere har foretaget analyse af jod i en døgnurinprøve og resultatet viste at de ikke havde jodmangel. I døgnurin måles den mængde jod, kroppen udskiller i løbet af et døgn. Men denne mængde af udskilt jod vurderes af laboratoriet i forhold til den norm som er fastsat i forhold til, hvad der anses for det rette daglige indtag af jod i kosten og tilskud: 150 mcg/døgn. Den er lav. 150 mcg/døgn er lige akkurat nok til at holde struma/knuder fra livet, men er ikke nok til at forhindre udviklingen af funktionel jodmangel. Dog selv disse "positive" resultater set i forhold til denne norm, er ikke pålidelige, såfremt vedkommende har spist mad med planteolier i ugen op til dagen for opsamling af urin.
Planteolier - rapsolie mest, olivenolie mindst, kokosolie ingenting - indeholder stoffer, der frigiver og skyller jod ud med urin, så på denne måde vil resultatet af døgnurinprøven vise mere (for meget) udskilt jod, end kroppen ellers ville udskille. Det betyder også, at dem der spiser planteolier må permanent leve med for lidt jod i forhold til kroppens behov.
Ønsker man at sikre korrekt resultat af jod-i-døgnurin-prøven, bør man "planteolier-faste" i en uge før dagen for urinopsamlingen.
Kokosolie har ikke denne jod-frigørende virkning.
Personligt mener jeg, at denne gammeldags "hjemmetest" er både mere pålidelig (planteolie-neutral) og mere bekvem, samt kan gentages lige så ofte man har brug for det.
Så er det dem med Hashimoto's eller andre autoimmune sygdomme, der hele deres liv har hørt advarsler mod tilskud af jod og mod jodholdig mad. Specielt dem, der uanset hvad de gør, hvem de konsulterer, hvilke lægemidler og tilskud de bruger, og hvilken kost de spiser... alligevel ikke oplever bedring af betydning. Om det er jodmangel, der er medvirkende... kan man ikke vide på forhånd, men hvis man har jodmangel, hjælper det i hvert fald ikke på sygdommen. At følge jodstatus med den gammeldags hjemmetest, kan ikke skade...
Hvad hvis man både har jodmangel og Hashimoto's? Og er bange for jod?
Da jeg søgte efter flere informationer til selen-emnet, fandt jeg to artikler om netop dette emne, på Perfecthealthdiet.com, hvor en brasiliansk skribent Mario Renato Iwakura har publiceret to artikler, med imponerende samling af pålidelige kildehenvisninger. Har man Hashimoto's med eller uden jodmangel, kan man virkelig få masse ud af at læse disse artikler:
Jeg har skrevet til Perfecthealthdiet.com og spurgt, om vi må oversætte de 2 artikler til "skandinavisk". De er virkelig læseværdige så jeg krydser fingre for tilladelsen. Anbefales.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Enzymer og HCL-tilskud samtidig?
Av Nielsigne i forumet Enzymer og magesyreSvar: 4Siste melding: 14-02-12, 12:51 -
Undgå blodprøvernes TSH-tyranni.
Av Anisa i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighetSvar: 10Siste melding: 26-01-11, 23:35 -
Av Anisa i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 7Siste melding: 26-04-10, 10:28 -
Av Anisa i forumet Emner startet av AnisaSvar: 7Siste melding: 26-04-10, 10:28

Svar med sitat

Bokmerker