Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Angry Sv: Hvorfor ta en dyr spyttprøve?

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Jeg lurer på hva de ulike blodprøver koster? Hva koster for eksempel blodbrøver for å sjekke kolesterolet? For leger er raus med å gi ut blå resepter på helt unødvendig og dyr medisin når de mener at Kolesterolet er « for høyt »!!
    Test-remedier produceres af samme eller i samarbejde med dem som fremstiller statiner, og det ville slet ikke undre mig, hvis man solgte test-remedierne langt under prisen, for at fremme brugen af statiner. Det er Big Pharma, Big Business, Dumme Lægestande og endnu Dummere Politikere!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hvorfor ta en dyr spyttprøve?

Rabiosa, om du tar en slik test av binyrene og den viser at du ligger ille til, så håper jeg du har råd til å gå til en lege som er villig til å behandle deg

Anisa, jeg har ingen ide om hva som ligger bak legers ulogiske beslutning når det gjelder binyrer. Men når du trekker sammenlikninger, blir det enda mer interessant å se på mangelen på logikk
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Rabiosa sin avatar
    Rabiosa er offline Skal kjempe med nebb og klør for å få mest mulig hjelp!
    Medlem siden
    Feb 2012
    Meldinger
    82

Heldigvis så er vi ok økonomisk og om det så skal være i utlandet så drar jeg for å få behandling. Synes det er grusomt at man må ha god råd for å få rett behandling! Synes det er forferdelig å tenke på at folk er unødig syke fordi de ikke har råd til å gå til en lege/spesialist som faktisk gir rett behandling.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Det er leger på Balder klinikken (NB, så vidt jeg vet ikke alle!!!) og på Heggeli Helhetssenter som gir kortison ved behov. Om legen Øverbye i Arendal gjør det, vet jeg ikke. Men det går jo an å ta en telefon? Ellers er det Hertoghes klinikk i Belgia. Muligens finnes det flere. Unntaksvis har noen her inne fått medisiner av fastlege, men det hører til sjeldenhetene
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Rabiosa sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Meldinger
    82

Belgia ja faktisk, laga nettop en tråd med spørsmål om behandling i utlandet så der leste du tankene mine
    Her er den: https://www.stofskifteforum.dk/showt...801#post125801

Ja her må det gås grundig til verks ja, fram med notatblokka siden jeg har hukommelse som er skremmende dårlig!

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Problemet med fastlegene, og endokrinologene, er at de har lært å ikke handle før du får Addison's, det vil si har så lav aktivitet i binyrene at du kan dø hvis du ikke får tilført kortison. Men det er temmelig ille før du har det slik også. Normalområdet er stort, altså det området de definerer som normal binyreakivitet. Og ligger du godt ned i normalområdet, har du det ikke godt. Men det behandles vanligvis ikke i Norge, unntaket er noen få leger som mener at binyrene trenger støtte i form av fysiologisk dose med kortison
    "Normalområdet er stort, altså det området de definerer som normal binyreaktivitet"....... Det er her jeg undres: HVA regner de 10 % ut fra
    100 % må jo være utgangspunktet, og det må være et fast tall. Men HVA er det tallet ?

Jeg diskuterte dette såkalte "normalområdet" med fastlegen min en gang, og henviste til flere prøver jeg hadde tatt som lå lavt (blodprøver og døgnurin), og spyttprøver som lå under. Spørsmålet mitt var om det ikke var mulig at man har symptomer FØR man kommer under denne magiske grensen - er det logisk at man kjenner seg like bra med et resultat på 6 (spyttprøve morgen) som når det er 29 ?? Begge skal jo etter sigende være like "normalt" Og må man være symptomfri når man har 6, mens man plutselig "har lov til å ha" symptomer når man har 5 ??. Ja, jeg undres. Og legen sa faktisk at h*n skjønte poenget mitt , uten at det kom noe mer ut av denne "forståelsen", selv om jeg faktisk hadde 5 i morgenverdi. Ble sendt til utredning da, men der var det kun blodprøver, og de var "normale". Så da så

Rabiosa sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Meldinger
    82

Huff Halla, håper legen din skjemmes over seg selv, og forsåvidt en hel haug til med norske (og danske) fastleger!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Angry Sv: Hvorfor ta en dyr spyttprøve?

Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
    Jeg diskuterte dette såkalte "normalområdet" med fastlegen min en gang, og henviste til flere prøver jeg hadde tatt som lå lavt (blodprøver og døgnurin), og spyttprøver som lå under. Spørsmålet mitt var om det ikke var mulig at man har symptomer FØR man kommer under denne magiske grensen - er det logisk at man kjenner seg like bra med et resultat på 6 (spyttprøve morgen) som når det er 29 ?? Begge skal jo etter sigende være like "normalt" Og må man være symptomfri når man har 6, mens man plutselig "har lov til å ha" symptomer når man har 5 ??. Ja, jeg undres. Og legen sa faktisk at h*n skjønte poenget mitt , uten at det kom noe mer ut av denne "forståelsen", selv om jeg faktisk hadde 5 i morgenverdi. Ble sendt til utredning da, men der var det kun blodprøver, og de var "normale". Så da så
    Lægerne hører ikke engang på andre læger. Heller ikke på dem, der (til sin egen fortrydelse) har opfundet "reference-intervallet"... Det skrev jeg om i "Normalområdet" findes ikke:

I den nuværende protokol for diagnosticering og behandling af subklinisk hypothyreose er der ikke plads til individualitet. Professor Ralph Gräsbeck, en af faddere til begrebet referenceintervallet eller "normalområdet" advarede den samlede medicinske profession i 1990 mod at anvende en forkert terminologi såsom "normal" og han begrundede sin advarsel med at argumentere for, at hvad der er normalt for en person er ikke normalt for en anden.

Udtryk som "normal", "indenfor/udenfor normalområdet", "øverst i referencerværdier og nederst i referenceværdier" eller slet og ret "borderline" (gråzone, "grænsetilfælde" o.l.) - vil alle påvirke enhver vurdering som går forud for en diagnose. Hvis man ændrede terminologien og udelukkede disse udtryk - ville alle "grænsetilfælde" forsvinde som dug for solen, tillige med at behandlingen af den allerede diagnosticeret hypothyreose ville med èt blive meget mere effektiv end den er nu. Patienterne er enten hypothyroide eller ikke-hypothyroide. Lige som man ikke kan være "lidt gravid" eller "lidt død", kan man (i virkeligheden) heller ikke være "lidt hypothyroid"! Hvor svært kan det være!?

Ja! HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE!? Åbenbart for svært at fatte, for akademikere med års studier på bagen, for samfundets penge, åbenbart til ingen verdens nytte!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Spyttprøve kortisol hjelp?
    Av Herdis i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 03-08-10, 22:08
  2. Hvor ta spyttprøve?
    Av Anki79 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 16-03-10, 15:25
  3. Henvist til MR - istedenfor spyttprøve
    Av Kevlin i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 10-01-10, 15:21
  4. HJELP til tolkning av 24 timers spyttprøve???
    Av Lulu i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 15-08-09, 08:00
  5. Spyttprøve kortisol
    Av elin* i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 13-08-05, 12:38

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn