Sitat Opprinnelig skrevet av pling Vis post
Tusen takk for svaret! Joda, jeg har stort sett vært mye bedre enn det jeg skreiv her tidligere. Har tatt levaxin og levd sunt. Men nå er symptomene tilbake og prøvesvara er bedre enn noen gang. Jeg brydde meg aldri om prøveresultata for de var alltid fine, derfor har jeg aldri lært meg å tolke dem. Men skjønner at det kanskje kan være lurt å lære seg likevel.

Ja, jeg bør sikkert ta mer medisin. Har bestilt ny legetime, så får jeg se hva han mener
Hei Pling

Det viktigste enn hva legen mener er at du får hjelpen du trenger. Jeg gikk 6 ½ år på Levaxin og fikk flere ganger tilbakefall med symptomer mens prøvene var fine (jeg lærte heller ikke å tolke dem). Etter 4 år kun på Levaxin (T4) startet jeg på Liothyronin (T3) i tillegg. Umiddelbart ga kombibehandlingen meg mye energi. Den energien dabbet etterhvert av og ett år etter var enda flere sympomer kommet til.

Faktisk har jeg måtte lese meg fram til hvilke symptomer man kan få når stoffskiftet ikke er riktig regulert. Mine står i det blå feltet :

Disse symptomene kom snikende på meg til tross for fine prøver på Levaxin og Liotyronin

• stive muskler i armene, nakken, beina
• nedsatt muskelkraft
• hendene dovner bort
• vonde ledd i knærne
• vondt under føttene, hælspore (Plantar fasciitis)
• ankler som svikter
• kramper i leggene
• ødem i beina, til tider
• vekttap-platå som har vart i 5 år (etter vekttapet på ca 15 kg i 2006)
• lav energi i forhold til da jeg var frisk
• høyt blodtrykk
• tynt hår og pistrete øyenbryn
• akne i hodebunnen
• dårlig konsentrasjon
• glemsom
• tåketanker (dvs. tankene ligger der inne i tåka)
• mentalt utkjørt
• irritabel
• søvnapnéa
• kan ikke gå i full jobb.
Min erfaring med legen min og endokrinolog er at de ikke kan mye om symptomer relatert til stoffskiftet. I min fasteleges verden og ut fra hva h*n har lært er alle plager som jeg hadde pådratt meg veldig vanlige plager som h*n opplever at de fleste får med alderen.

Leger må slutte å tro at stoffskiftet er enkelt å behandle. Sannheten er at våre skandinaviske leger har lite kunnskap om å behandle hypothyreose etter symptom!

Jeg tror leger er i lomma på legemiddelindustrien som på 70-tallet klarte å få gjennom at syntetisk levotyroxin er identisk med thyroxin fra gris

Nå må vi sloss for vår rett til å få den beste medisinen - Armour, Thyroid m.fl. Jeg undres på hvilke andre pasientgrupper som stiller like dårlig som stoffskiftepasienter?