Viser søkeresultater 31 til 40 av 108
-
21-02-12, 14:34 #31
Sv: Ungt sinn med hypotoreose
Hva er det som skjer med kroppen min?
Jeg besvimte på sykehuset igår, jeg sluttet å blød under blodprøve taking.
Det er andre gang det skjer. Jeg besvimte også idag på butikken, jeg hadde vært hos psykolog.
Ikke noe særlig anstrengende annet enn tårer.
Jeg vil ikke mer av dette.
Psykologen mente også på at det var det jeg spiste som gjorde meg fet...
At jeg burde trene mer, det er så TEIT!
Nå har jeg fått nok :S
-
21-02-12, 21:09 #32
Kære flaggstang

Dette lyder skræmmende. Men det er vel binyrerne, der snakker? Hvordan gik det med dine blodprøver? Synes ikke, jeg har kunnet finde noget om dem.
Og så den der psykolog ... som vil blande sig i, hvad du spiser
Det er jo ikke hendes job at gøre det??
Mærkelig verden, det her ... psykologer, der opfører sig som DIÆTISTER, læger, der opfører sig som psykologer, diætister, der iflg. mig selv ofte opfører sig som nogle, der gerne vil være guruer og ha deres egen lille kirke ...
Nielsigne
Sist endret av Nielsigne; 21-02-12 kl 22:26
-
23-02-12, 16:04 #33
Hei flaggstang

Oj, dette høres ikke noe særlig ut, slik du beskriver
Har du noen stoffskifteprøver å legge ut, samt referanseområder? Gjerne flere fra tidligere også. Du bruker Liothyronin og Levaxin? Bruker du fortsatt 100 mg Levaxin som du skrev i et tidligere innlegg? Hvor høy dose Liothyronin bruker du? Jeg vet ikke om jeg har rett, men når jeg leser hele denne tråden din, tenker jeg at det minner meg veldig mye om meg selv når dosen min er for lav.
Du skriver også om overvekt. Noen som er overvektige må bruke veldig høye doser, kroppen klarer ikke ta opp alle stoffskiftehormonene og dra nytte av dem. Jeg mener Lillepus88 her inne har stått på en dose på 6 grain thyroid (de fleste bruker 2-3 grain, det er ca 38 mcg T4 og 8-9 mcg T3 i hvert grain) og Sonja brukte vel ca 300 mcg Levaxin. Kanskje du trenger å øke dosen din, både på Levaxin og Liothyroin? Jeg vet ikke, jeg prøver å tenke litt høyt ut fra det du skriver. Jeg brukte 150 mcg Levaxin da jeg gikk på det, og jeg er ikke overvektig. Hva vi trenger, er individuelt.
I tillegg er det kanskje binyrene dine som streiker og går på sparebluss, hvem vet før du har tatt en god prøve? Ut fra det jeg leser, antar jeg at du passer på å lytte til kroppen og hvile når den forteller deg det? Jeg håper det! Ellers har du kanskje lest litt binyretråder her inne. Det er ikke så dumt. I binyretrådene er det blant annet en del råd du kan teste ut, og se om det hjelper littegrann
For noen kan det hjelpe å spise litt ekstra med salt. C-vitaminer er også bra for binyrene, gjerne 2 gram daglig.1. Sykmelding. Hel eller delvis. Og husk å sykmelde deg hjemme også! Forklar famile og venner hvordan du har det. Kanskje de kan hjelpe til.
2. Legg om kosten. Se Wilson http://www.adrenalfatigue.org/
Kutt ut alkohol, svart kaffe (også koffeinfri), svart te, sukker, raffinert hvetemel, minske inntaket av frukt til fordel for grønnsaker. Spis tre hovedmåltider hver dag, og tre mellommåltider.
3. Stressmestring. En ting om gangen! Lev her og nå, ikke planlegg fremtida, og ikke bekymre deg eller irriter deg for fortida! Ros deg selv for det du orker i stedet for å sammenlikne med formkurven da du var frisk. Ta pustepauser, lær deg kunsten å gjøre ingenting, bare VÆRE og PUSTE. Lær deg ev teknikker, bibloteket og bokhandlere har bøker og CDer.
Lær deg å lytte til kroppen, følg hva den orker. Ta både mikro -og makropauser. Orker du en halv time i butikken, så skal du ikke ta en to timers handlerunde. Ha på behagelige klær som ikke strammer, da er det lettere å slenge seg ned og hvile.
4. Søvn. Har du binyreproblemer, har du gjerne søvnproblemer. Følg klassiske søvnråd som å stenge av alle skjermer fra kl 20, innstill deg på hvilemodus, legg bort stressende aktiviteter. Demp gjerne belysningen, slik at kroppen får mulighet til å lage melatonin. Les gjerne en bok, eller lytt til rolig musikk. Bruk gjerne melatonin, husk at det kan ta måneder før den virker godt
5. Fjern det som tapper deg for energi. Fjern det fra livet ditt nå, så langt det er mulig, enten det er gjøremål eller mennesker (slike finnes, de fleste kjenner noen som suger all energi ut av deg, og gir null tilbake).
6. Lev her og nå. Aksepter at akkurat nå er du på bånn! Akkurat nå mestrer du nesten ingenting. Du har mistet kontrollen. Aksepter det. Du kan alikevel ikke endre situasjonen ved å stritte i mot. Forsøk å finne noe å glede deg over, små nytelser selv om verdenen din akkurat nå har skrumpet inn.
7. Lær deg å si et høflig NEI! Mange vil kanskje besøke deg hvis du sier du er syk. Kanskje orker du ikke det akkurat nå. Forklar dem at besøk er på dine premisser, hvor mange, hvem og hvor lenge. Og at du er konge eller dronning med mottagelse fra sofaen, og at det serveres ingenting mens de er på besøk (men de må gjerne støvsuge eller vaske doen!). Kanskje må du også jobbe med grensesetting, høflige nei i forhold til din nære familie. Dette er ikke avvisning. Det er å beskytte deg fra å bli ytterligere syk.
Lykke til! Husk at du ikke er sykdommen din. Den er noe du har, men du selv er noe mye, mye mer enn å være hypo og binyrebarsyk. Ikke vær et offer. Bli et handlende menneske. Ta aktivt del i ditt eget helbred!
Spiser du nok? Du er opptatt av at du veier for mye. Det kan jeg forstå. Det er ikke moro når kroppen handler på egenhånd! Men du trenger likevel næring! Om du der du er nå sulter deg selv eller forsøker å slanke deg, blir du bare sykere. Da jeg var på det dårligste, måtte jeg spise opp til 9 ganger daglig. Jeg hadde så lavt blodsukker at jeg måtte få i meg mat ca hver annen time. Da kan du ikke samtidig forsøke å bli tynnere, du må overleve, gi det kroppen ber om for å bli friskere.
Du skriver også om å bli slank og trene tidligere i denne tråden. Om du er for syk til å trene, så må det vente. Du må utføre trening på det nivået du er på. Om det du orker er å gå sakte 400 meter, så er det så syk du er. Kanskje 10 minutter med enkel yoga er det du klarer? Så er det det! Husk at dette kan endre seg, gradvis kan du bli friskere og sterkere!
Lykke til flaggstang, med å bli frisk
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
23-02-12, 19:52 #34
Bente-R, Blondie,Nielsigne og Vigdis (er fler også..), tusen tann for at dere får meg til å ha motet oppe.

Jeg er veldig ordknapp i dette innlegget pga. formen.
Jeg har ikke fått skrevet ut blodprøve verdiene, de er i jorunalen hos legen.
Skal spørre til uken om jeg kan få svare per.utskrift.
Har ikke fått svar fra prøvene på aker ennå.
Jeg har kjøpt inn blodsukker apparat, og evt. snart blodtrykksapparat.
Kjøpte også inn D-Vitaminer og B-vitaminer.
Skal se hvordan det fungerer. SKal forsøke med 2 g c-vitamin om dagen.
Holde meg unna hvetemel, fruktose, svart kaffe, svart te.
Nå sitter jeg og gråter av glede, at det er så mange fine mennesker som er her i samme situajson.
Gjør de mye lettere å debrife med dere. Skal til lege 1.Mars, da skal jeg gi tilbakemelding,
Hjerteklem
-
23-02-12, 22:20 #35
Kære flaggstang

Du kæmper flot, og det tyder godt, synes jeg
Nielsigne
... tegner godt, hedder det da ... på dansk, i hvert fald.
-
28-02-12, 00:09 #36
Sv: Ungt sinn med hypotyreose
Spent på blodprøve svar, legetime på torsdag.
Spent på om jeg må på dialog møte 2, ved NAV. Fikk brev for noen uker siden om at de vurderte å holde det, men at de etterspør legens mening.
Det får briste eller bære. 😲 er ikke liv i denne Kollen lell.
-
28-02-12, 06:48 #37
Håper du kan få litt hjelp flaggstang

Hvis du sliter mye med å glemme, så kan det være lurt å begynne å notere fra nå av det du ønsker å snakke om i dette møtet. Og huske lappen når du går dit
-
29-02-12, 23:20 #38
Jeg har skrevet ned noen stikkord som jeg får ta med til lege.
Gruer meg veldig til å møte opp der. Jeg er så fryktelig redd for å ikke bli trodd.
At de skal se på meg som lat, og giddalaus. Har møtt på noen fagpersoner tidligere som har kommet med uheldige uttalelser.
Jeg har vært våken i hele natt.
Ligger en liten haug med papirlapper på golvet som ikke førte til noe.
Er ikke lett det der med å ordlegge seg uten at det skal støte noen.
-
01-03-12, 09:21 #39
Du må jo ha lov at sige som det er, i hvert fald. Men ja, det er svært at være både fast og bestemt og samtidig høflig ... Men skal man vælge, må man vel så se stort på høfligheden? Som en herinde skrev sådan cirka, så må man se lægen lige i øjnene og fortælle, at "imens du triller tommelfingre, så er det altså mit liv, der er sat på stand-by". Så sandt. Og det kan man da godt sige og samtidig være høflig ...
Nielsigne
-
01-03-12, 09:49 #40
Håper det går bra, flaggstang
Lignende tråder
-
B-12 og hypotyreose?
Av Vigdis i forumet B-vitaminerSvar: 31Siste melding: 31-01-13, 10:37 -
Temperatur og hypotyreose 2
Av mohaienne i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 24Siste melding: 02-11-09, 09:37 -
Bindevev og hypotyreose
Av Lilje i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 8Siste melding: 18-11-08, 11:03 -
Kan jeg ha subklinisk hypotyreose?
Av lemurpiken i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 2Siste melding: 04-06-08, 12:19 -
En fin side om hypotyreose mm.
Av Tily i forumet Nyttige nettsteder og bloggerSvar: 0Siste melding: 28-10-07, 19:33
Svar med sitat
Bokmerker