Viser søkeresultater 1 til 10 av 12

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Thumbs down Sv: Somatoform lidelse?

Sitat Opprinnelig skrevet av Luuna Vis post
    Vær stoisk, står der i samme vejledning. Vær stoisk!

http://www.dsam.dk/files/12/funktion...g_lidelser.pdf

Halleluja!
    I/vi ved forhåbentlig, hvad denne anbefaling af at være "stoisk" betyder?

Altså... lægerne opfordres (af andre læger) i denne vejledning til at indtage en "stoisk" holdning over for deres patienter, disse læger på forhånd har anbragt i kategorien "hypokondere".

Stoicisme er den filosofi, som praktiseres af en stoiker. (...) I denne filosofiske retning er følelser og fornuft adskilte, og stoicismen foreskriver selvkontrol og udelader følelsesmæssig involvering, da valg skal tages ud fra fornuften alene. Den ideelle stoiker er upåvirket af modgang og præget af fasthed og koldblodighed. (...) Læs mere om stoicisme

Når en læge udviser ubetinget selvkontrol, manglende frygt (for modspil eller modgang), manglende empati, følelseskulde, distance og respektløshed - betegnes han som "stoiker".

Når en ikke-læge udviser samme "tegn" - betegnes han/hun som en... psykopat!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Standard Sv: Somatoform lidelse?

Rigtig god artikel den der "Is it all in your head" Vigdis!

Og uha Anisa - det er godt set!
    Nu tror jeg godt nok, at vejledningen anvender udtrykket stoisk, som det anvendes i daglig brug, men det er uhyggeligt, at lægerne bliver vejledt til at fastholde deres patent på sandheden og ikke lade sig påvirke af hverken patienten eller patientens symptomer.

Igen må jeg sige, at det bliver totalitært, fordi de har magt.

Udtrykket "healthism" er nyt for mig. Den patient, der ikke kan blive ordentligt undersøgt, ikke kan få behandling eller bliver fejlbehandlet, og som har indhentet viden om sin sygdom, som lægen ikke har, kan diagnostiseres med hypokondri.

Fra vejledningen igen (min fremhævning):

Helbredsangst er forbundet med en øget opmærksomhed på kroppen og en høj grad af bekymring for eget helbred. Patienten er plaget af tilbagevendende grublerier med forstyrrende tanker og frygt for at have en sygdom (rumination). Samtidig kan patienten ikke eller kun med stor vanskelighed stoppe sine grublerier. Diagnosen kræver, at patienten foruden rumination samtidig har ét eller flere af følgende 5 symptomer:

• Bekymring eller optagethed af frygten for at have en alvorlig fysisk sygdom eller tanken om at blive ramt af sygdommen i fremtiden. Eller optagethed af andre helbredsbekymringer og intens opmærksomhed på kropsfunktioner og legemlige sensationer.
    • Suggestibilitet og autosuggestibilitet. Hvis patienten hører eller læser om sygdom, er hun/han tilbøjelig til at frygte for at have den samme sygdom.
    • Overdreven optagethed af medicinsk information.
    • En urealistisk frygt for at være inficeret eller kontamineret af en genstand, noget man har spist, eller af en person man har mødt. Frygt for at tage ordineret medicin.
    Det er effektive midler til at bevare magten...

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Håper alle "stoiske" leger merker seg hva som ble utfallet av prosessen mot Skinner.

Takk alle som har skrevet i denne tråden - kjempeinteressant !!!!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Det er lykkedes mig at komme i boghandlen og hente Henrik Isagers nye bog, som jeg havde bestilt:

"Blinde Pletter - om lægevidenskabens og sundhedssektorens amputerede virkelighed".

Minsandten om ikke han har et kapitel 16, der hedder "Totalitær magtudøvelse i demokratisk regi".

Tak Henrik Isager! Tak!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    5,134

Luuna, håper du deler litt fra det kapitlet med oss andre dersom du finner noe interessant der
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Kære Vigdis

Jeg har siddet og skrevet på et længere indlæg, men jeg kan simpelthen ikke få mig til at citere fra et opsummerende afsnit i et opsummerende kapitel i en velskrevet og velunderbygget bog.

Men Isager argumenterer for og dokumenterer, hvordan der i vores demokratiske regi foregår totalitær magtudøvelse, hvorfra der kan drages paralleller til totalitære regimer.

Udgangspunktet er, at mennesker med multisystemsygdom repræsenterer en af magthaverne uønsket anderledeshed/afvigelse, som søges ophævet.

Han omtaler forhold som bl.a. overvågning (digitale registre m.v., der jo også kan bruges til at overvåge lægelig adfærd!), knægtelse af den personlige frihed til f.eks. at vælge speciallæge og behandlingsform, kognitiv terapi anvendt med henblik på at korrigere patientens tanker og adfærd i retning af ”normalisering”, hævdelse af en objektiv absolut sandhed gående på, at patienten ikke er rigtig syg uanset, hvor absurd denne "sandhed" er, og tvivlsom forvaltning af menneskeliv med f.eks. tvungen aktivering, der i nogle tilfælde kan påføre patienterne langvarig og måske permanent skade, og ydmygelser og pinsler, der kan give varige sår på sjælen.

Bogens fulde titel er:

BLINDE PLETTER
    OM LÆGEVIDENSKABENS OG SUNDHEDSSEKTORENS AMPUTEREDE VIRKELIGHED
    En kættersk analyse med fokus på epidemien af energitab (ME(CFS, fibromyalgi, elektrofølsomhed, multipel kemisk sensitivitet m.fl.)

Læs om den her.

Jeg er sulten efter mere! Bogen bevæger sig på et filosofisk, historisk, samfundsmæssigt og sundhedspolitisk plan, samtidig med at den kommer helt ”ned” i substansen af, hvad disse sygdomme består af og i. Sådan!

Isager referer i øvrigt i kapitel 2 til Gretty Mirdal, som Anisa også har gjort det i kommentar #13 i tråden her:
    https://www.stofskifteforum.dk/showt...t=13699&page=2

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

I sin artikel Mellem sundhed og sygdom: refleksioner over somatisering skriver dr. phil. Gretty M. Mirdal i tidsskriftet Psyke & Logos bl.a.:

Implicitte antagelser ved og forudsætninger for anvendelsen af begrebet somatisering
    1. begrebet somatisering antyder, at der ikke findes en organisk årsag for den fysiske klage
    2. at årsagen “derfor” må være psykisk, fx fortrængte konflikter, svaghed i personlighedsstrukturen eller uhensigtsmæssige copingmekanismer
    3. at de psykiske problemer “forvandles” til fysiske klager, eller at de “udtrykkes” gennem kroppen
    4. at disse fysiske klager ofte medfører psykosociale fordele for patienten
    5. at patienten ikke har indsigt i sin egen psykologiske problematik
    6. at der følgelig er uenighed mellem læge og patient vedrørende sygdommens beskaffenhed
    7. at det er lægen, der har ret
    8. at patienten bliver ved med at klage til trods for negative fund og lægelig forsikring om, at symptomerne ikke har nogen fysisk årsag
    9. at symptomerne ikke kan behandles i medicinsk regi, fordi der ikke er tale om en somatisk sygdom, men om en psykisk afvigelse

Disse mere eller mindre uudtalte formodninger, der knytter sig til somatiseringsbegrebet kan betragtes som en konsekvens af de to filosofiske problemer, der blev nævnt i starten af denne artikel: en radikal men uartikuleret adskillelse mellem kropslige og psykologiske fænomener og en forenklet opfattelse af årsag-sammenhængskæder i sundhed og sygdom. Resultatet er et uigennemsigtigt og flertydigt begreb baseret på en diagnose, der hverken kan bekræftes eller afkræftes. Diagnosen “somatiseringsforstyrrelser” gives nemlig sjældent, fordi lægen finder psykiske afvigelser, den stilles snarere fordi lægen ikke finder nogen fysisk årsag på symptomerne, hvilket ikke behøver at betyde, at der ikke er nogen."
    Isager kommenterer med bl.a. følgende:

"Når diagnosen somatisering er hæftet på en patient, kan dennes mulige protester eller modargumenter tages som en bekræftelse på tilstedeværelsen af vrangforestillinger eller andre former for forstyrret indsigt. Patienten kan opleve det som en kafkask manøvre; en høj grad af fremmedgørelse. Egen virkelighedsopfattelse forkastes; man udstødes af de ”rigtige” patienters kreds. Ligheder med en kanonisk retsprocedure og den dertil knyttede inkvisitoriske undersøgelsesform er ikke svær at få øje på." (S. 49)

Uden at skulle tage Henrik Isager til indtægt for noget, så ser det for mig ud som om, at det svarer til, hvad jeg har skrevet i mit høringsvar til forslaget til den også her omtalte vejledning:

Forslaget til vejledning udtrykker endvidere en absolut tænkning, der ikke blot underkender hidtidige diagnoser men også patientens oplevelser, erfaringer og kendskab til egen krop og psyke samt årtiers praksiserfaring, international forskning og placebokontrollerede forsøg og studier.

Således bliver udkommet totalitært: Afvigende synspunkter tåles ikke af de læger, der har magt over patienterne. Magt til at afvise, at vi bliver ordentligt undersøgt og udredt, magt til at afvise, at vi får den behandling, den medicin og det rum til at blive raske eller få det bedre, vi har brug for, og magt til at diagnosticere os med psykiske lidelser.

Et enkelt eksempel på denne totalitære magtfuldkommenhed er blot, at den patient, der aviser at indtage psykofarmaka, eller på egen hånd har indhentet information om sin lidelse, som lægen ikke er i besiddelse af, herved bidrager til at stille diagnosen ”helbredsangst” (s. 12).
    Dette hører til i et andet århundrede – og det hører ikke til i et demokrati!
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13699

Jeg vil have læst den bog!

Lignende tråder

1. Undersøgelse for autoimmun neurologisk lidelse
    Av Sharon i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 2
    Siste melding: 28-07-11, 11:20
  2. Konvoluttfobi - en ødeleggende lidelse
    Av Mod i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 0
    Siste melding: 26-07-11, 15:29

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn