Viser søkeresultater 11 til 20 av 184
-
17-02-12, 17:26 #11
Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte
Viktig at alle stoffskifteprøver tas fastende klokken åtte om morgenen.
Stoffskifteprøver forandrer seg i løpet av døgnet, og referanseområdet som er satt, forutsetter som sagt at man er fastende og at prøven tas om morgenen.
-
18-02-12, 14:38 #12
Lav TSH og FT4..?
Prøvene ble tatt rundt kl.10 på morgenen. Da hadde jeg vært oppe siden kl.06 og både spist frokost og vært på jobb..
Hva kan antas er problemet hvis man har symptomer på lavt stoffskifte, men har relativt lave verdier av både TSH og FT4 (begge "innenfor normalen")..?
F.eks: TSH: 0,6 (0,4-4,5) og FT4: 12 (9,5-24)
Noen som kan anbefale noen privatpraktiserende endokrinologer..? Gjerne i grei kjøreavstand fra indre østlandet..
-
20-02-12, 12:08 #13
Sv: Lav TSH og FT4..?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
20-02-12, 12:41 #14
Får ikke normalområdet for FT4 i referansen til å stemme med normalen på grafen..
Da går jeg ut fra at den tar utgangspunkt i annen skala..? Har du ev. en link til siden denne er hentet fra?
-
20-02-12, 12:56 #15
Der skal ikke konverters noget. Værdierne kan være forskellige, og alligevel generelt "lave". Det som er relevant her er, at både TSH og T4 er lave.
Se efter, i hvilken "boks" passer forholdet: lavt TSH og lavt T4, og du vil se, hvilken "kategori" disse tal passer ind i.
Medmindre du har TSH-receptor antistoffer (TRAS), passer dine tal tilsyneladende til typen af hypothyreose, der hedder sekundær hypothyreose pga. (TSH)underaktiv hypofysen.
Linket til grafens hjemmeside er http://www.mims.com/USA/diagnoses/info/2351 , men det kræver at man er registreret user.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
20-02-12, 12:59 #16
For at man kan bruke den grafen må man ha blodprøver med helt andre referanseverdier/normalområde enn jeg har. "Normalområdet" på grafen er for FT4 50-150, men "normalområdet" på laben som tok mine prøver er 9,5-24, og da må man konvertere på et vis.. Samme gjelder forsåvidt for TSH ser jeg..
-
20-02-12, 13:07 #17
Hverken tal, decímaler eller ref.områder betyder noget her.
Det der betyder noget er forholdet mellem TSH og T4.
De er begge (for) lave.
Det er det eneste som har betydning for det du spurgte om:
Du kan finde lidt info om sekundær hypothyreose i tråden TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreoseHva kan antas er problemet hvis man har symptomer på lavt stoffskifte, men har relativt lave verdier av både TSH og FT4 (begge "innenfor normalen")..?
• Tak for at du læste mit indlæg.
-
20-02-12, 13:36 #18
Tror vi har rett begge to
Som ingeniør tåler jeg ikke å se tallsystemer uten å skjønne hva det er..
Det er riktig som du sa at for lite av begge deler plasserer deg i boksen for sekundær hypotyreose. Jeg måtte bare regne om modellen og kommer frem til samme svar som deg når jeg konverterte tallene i grafen til "min" skala og plottet inn mine tall. (Kanskje jeg skulle lage en ordentlig tegning av den konverterte og legge den ut her..?!
)
-
20-02-12, 14:31 #19
Her skal du få en kommentar fra en som har opplevd dette i praksis
Jeg gikk i mange år med symptomer, MEN med det som legene påsto var HELT NORMALE prøver
Fritt T4 fra 10 til 14 (maks!), og lav TSH på 2-tallet. JEG skjønte hva som var galt, men ikke legene! Etterhvert forlangte jeg å komme til en annen lege (spesialist) og fikk medhold i at det kanskje var noe lavt
, og at man også måtte se på symptomer.
Etterhvert er det tatt så mange prøver at det er bevist at jeg også har andre lave verdier på det som går på hypofysen: f.eks. SHBG,FSH, LH,HGH (veksthormon, som er veldig lavt), og også lavt ACTH - og dermed lavt kortisol. Det ene griper inn i det andre. De jeg har ramset opp her blir lave når det er svekkelse av en eller annen grunn i hypofysen. Uten at DET har vekket noen interesse hos noen lege jeg har snakket med - det anses fortsatt for å være normalt
. Selv om det står klart i analyseforklaringer på labsidene hva som er grunnen! Så da har jeg kommet dit hen at jeg i tillegg til min (endelig godkjente) tyroid, prøver å avhjelpe mangler med diverse tilskudd - støtte til binyrer og skjoldbruskkjertel. Det neste jeg nå skal se på er veksthormonet
. Så får vi se.
Du må nok regne med at du har en sløv hypofyse - men lite å gjøre med, tror jeg
-
20-02-12, 19:03 #20
Så i korte trekk, hvilke parametre er det jeg har behov for å få sjekket hvis jeg har sekundær hypotyreose..?
Lignende tråder
-
Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år
Av Vår i forumet Lavt stoffskifteSvar: 36Siste melding: 13-12-10, 17:40 -
Symptomer på lavt stoffskifte?
Av Mann28 i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 50Siste melding: 15-06-10, 22:11 -
Hud-symptomer på lavt stoffskifte (link)
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 0Siste melding: 17-02-10, 10:06 -
Jeg har de fleste symptomer på lavt stoffskifte
Av Imse i forumet Lavt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 31-08-09, 11:58 -
Psykiske symptomer og lavt stoffskifte
Av Maxern i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 9Siste melding: 25-10-08, 10:27
Svar med sitat

Bokmerker