Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Hybrid View
-
03-02-12, 16:10 #1
Sv: Fortsatt diskuteres og misforstås lavkarbo
Jeg synes hele lavkarbodebatten er rimelig latterlig.
Motstandere av lavkarbo tror at vi som lever lavkarbo spiser masse kjøtt og drikker fett. Selv om enkelte ekstreme mennesker gjør det, så er det ikke det lavkarbofilosofien sier man skal.
På et høykarbokosthold finner man også ekstreme mennesker som f.eks. lever av chips, cola og grandiosa. Alle skjønner jo at folk flest ikke spiser bare det, og høykarbo blir heller ikke dømt utifra ekstremspiserne.
Hele debatten har et nesten fanatisk uttrykk; folk som ikke har satt seg inn i hva lavkarbo er, tror likevel de vet svaret og fordømmer lavkarbo og mener det er både farlig og egoistisk og leve slik.
Jeg skulle bare så inderlig ønske at folk satte seg inn i hva lavkarbo er før de fordømmer det.
-
07-02-12, 11:47 #2
Sv: Fortsatt diskuteres og misforstås lavkarbo
I Aftenposten i dag får professor i ernæring Kaare Norum så øra flagrer av Carl-Fredrik Bassøe, som er overlege, professor og spesialist i indremedisin og blodsykdommer.
I kronikken ”Lavkarbo er uanstendig” åpenbarer Kaare Norum sine kunnskaper om overvekt. Det er noe mange av oss har etterlengtet, spesielt etter at han i BT (8.1.12) og Aftenposten (9.1.) ikke ”husket” han hadde hørt om fettrik avmagringskost som var mye omtalt i vitenskapelig litteratur på 1970- og 1980-tallet. Det er en dødssynd for en forsker å mangle kunnskap innen sitt eget fagområde. Hvor langt kan en forsker tillate seg å ”glemme” og fortsatt kalle seg professor? Er tittelen verdiløs?
Visse stoffstifteforstyrrelser skaper fedme eller avmagring. De best kjente er avmagring og fedme på grunn av henholdsvis for mye og for lite av hormonet tyroksin. I dag kjenner vi mange andre slike tilstander, for eksempel fedme når kroppen lager for mye insulin. Norum belærer oss med at kroppen følger termodynamikkens lover. Selvsagt gjør den det, men så enkelt er det likevel ikke.Norum tror at kroppen forbrenner mat på samme måten som vi brenner ved i peisen. Brunt fettvev, for eksempel, forbrenner riktignok karbohydrater og avgir varme. Men annet fettvev omdanner karbohydrater til fett. Musklene våre bruker fettsyrenes og karbohydratenes kjemisk energi til muskelkreftene vi beveger oss med. Det er ikke slik at kroppsvekten kan beregnes bare ut fra tilførsel og muskelbruk. Hormoner bestemmer hvordan fett og karbohydrater fordeles til varme, (fett)avleiring og muskelkraft.Professor emeritius Norum er bekymret for kyrenes forurensende gassproduksjon. Norum må være den eneste blant oss som ikke slipper en liten fjert i blant. Han er like anstendig som hans ernæringsfysiologi er uspiselig.
Les hele, denne debatten er interessant.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Til gamle og nye her inne :o))
Av Karin i forumet SolskinnshistorierSvar: 11Siste melding: 25-02-12, 07:14 -
Legen har friskmeldt meg, men jeg er fortsatt like sliten...
Av Puselille i forumet Lavt stoffskifteSvar: 87Siste melding: 16-09-10, 20:03 -
Fortsatt nikotin.....
Av i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 04-09-07, 21:26 -
Går på Levaxin, men sliter fortsatt....
Av Jente77 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 7Siste melding: 11-01-07, 19:40

Svar med sitat
Bokmerker