Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15

Tråd: 100ug?

  1. #1
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    45
    Meldinger
    309

    Standard 100ug?

    Er 100 ug for mye per dag for en som har D vitamin mangel?
    Fikk hodepine i dag morres så antar at jeg ikke helt tålte 10 tabl a 10 mcg i går.....
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

  2. #2
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

    Standard Sv: 100ug?

    Nej, det mener jeg absolut ikke!
    Og har i øvrigt aldrig hørt, nogen skulle kunne få hovedpine på grund af d-vitamin. Men måske skal du i så fald bare trappe langsomt op

    Det skulle være godt få en del forskellige vitaminer sammen med d-vitamin - k2 ikke at forglemme.


  3. #3
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

    Standard Sv: 100ug?

    Jeg ble kvalm og fikk hodepine (nesten migrenevondt) da jeg tok 60000 iu D2 slik legen sa.
    Neste lege sa at hodepine og kvalme var typisk tegn på sterk overdosering av D2, og dette var en av hovedgrunnene til at man skal ta D3 der det svært, svært sjelden inntreffer overdosering.
    Tror det er svært lite sannsynlig at 100 ug D3 skal kunne gi noen problem.

  4. #4
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

    Standard Sv: 100ug?

    Ja, undskyld, jeg gik bare ud fra, vi snakkede d3 Men det er jo ingen selvfølge, desværre. D3 kan man ta op til 250 mikrogram af om dagen uden at det bliver farligt. Pænt stor dosis ...
    Jeg har i et års tid taget 80 mikrogram d3 dagligt men har nu sat dosis op med en tablet, så jeg får 115 µ

    Jeg bruger disse http://www.naturoghelse.dk/shop/mega...-d3-3445p.html

    Nielsigne

  5. #5
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Sv: 100ug?

    Jeg ble kvalm og fikk hodepine (nesten migrenevondt) da jeg tok 60000 iu D2 slik legen sa.
    Bente R, var det virkelig D2 og ikke D3? Det er er stor forskjell på disse to. D3 får du i enorme mengder når du er i sola på sommeren, uten solfaktor, og det tåler kroppen godt. Den kvitter seg med det den ikke trenger. Du kan bli solbrent i huden, men det er et annet kapittel. D2 skal vi ha minst mulig av, så vidt jeg har forstått. Derfor er det kjempeviktig å lese på boksen at det er D3 og ikke D2.

    Ingvild: Om det er de 10 mcg fra apoteket du tar, så er de dyre å spise i store mengder, det er billigere å kjøpe fra utlandet.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

  6. #6
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

    Standard Sv: 100ug?

    Det var D2 jeg fikk resept på fra endokrinolog ved Aker. I følge ham var dette det rette. Jeg er en av de som reagerer svært sterkt på medisiner (og for såvidt alkohol), så dette kjentes ikke bra ut i min kropp.
    Kuttet dem derfor ut, og gikk over til D3, noe som ikke ga meg problemer i det hele tatt.
    Skal ta ny d-vitaminprøve over helga, for og sjekke hvordan jeg ligger an nå (lå på 37 før jeg startet med d-vitaminer).

  7. #7
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    45
    Meldinger
    309

    Standard Sv: 100ug?

    Ja det er D3 vitamin jeg har fått anbefalt.
    Og det er Solaray`s vitamin D3 jeg tar 10 tabl daglig av (100ug).
    Skal til Sverige ti helgen, så tenkte kjøpe der.
    Vet ikke helt hva jeg skal se etter, men finner vel noe
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

  8. #8
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

    Standard Sv: 100ug?

    I begynnelsen brukte også jeg apotekets D3-vitaminer,- men det er litt strevsomt å ta 10 tabl. i slengen i tillegg til alt annet i tablettkategorien.

    Jeg kjøper D3 vitaminer her: www.vitaviva.com
    Det er rimeligere enn å kjøpe på apotek i Norge, jeg pleier å kjøpe Swanson, Dry Vitamin D3, 1000IU. Ser at det for tiden er tilbud på samme type vitaminer med styrke 2000IU.

    Nå ble jeg litt usikker på hvordan man skal regne ut styrken. Jeg tror vi skal dele på 40, f.eks. tar jeg 3 stk. 1000IU, det blir 1000 : 40= 25mcg x 3 tbl.= 75 mcg.

    Fint om noen kan korrigere hvis dette er feil! Hodet mitt er ikke alltid opplagt til kjempekompliserte regneoppgaver


    Joni

  9. #9
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    45
    Meldinger
    309

    Standard Sv: 100ug?

    Men det er vel ikke lov å kjøpe vitaminer utenfor eøs?
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

  10. #10
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

    Standard Sv: 100ug?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis post
    Men det er vel ikke lov å kjøpe vitaminer utenfor eøs?
    Holland er et EØS-land. Var innom sidene til tollen og legemiddelverket,- fant ikke noe om at det ikke er tillatt å kjøpe D3-vitaminer fra et EØS-land. Har handlet D3-vitaminer hos www.vitaviva.com i mange år og har aldri opplevd problemer med tollen. Noen ganger har pakken vært stemplet at den ikke er avgiftspliktig.

    Lykke til!

    Joni

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn