Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Tråd: Hvad er lavkarbo?
Hybrid View
-
01-02-12, 07:41 #1
Sv: Hvad er lavkarbo?
Jeg ville end ikke drømme om at anfægte nogen af disse viise herrer.... Man skal blot skrive sig bag øret, at de arbejder hovedsageligt med udgangspunktet i friske mennesker, fysiologisk velfungerende og uden den indre "hormon-mur", vi her på forummet så hyppigt bliver stoppet af. Det er derfor tvingende nødvendigt - altid at huske hvem man skriver til her, og man må udøve, til en vis grad, en slags selvcensur, så man ikke kommer til ensidigt at aggitere for viden og teorier, folk her er på forhånd dømt til at mislykkes med. Nederlag har de fleste her oplevet nok af.
Kolesterol-argumentet holder heller ikke vand her på forummet, idet forhøjet/højt kolesterol er i forvejen et af de primære, klassiske symptomer på lavt stofskifte. Først når behandlingen virker (ikke kun TSH der falder), normaliseres kolesterolet.
Desværre, i vores lande hvor skolemedicinske læger nægter behandling før TSH er over 10, er der ikke så ovenud mange, der er medicinsk velbehandlet og i blandt dem er flere, hvis trivsel alligevel bedredes og kolesterol faldt, som følge af netop kostomlægningen til lavkarbo. Desuden flere med autoimmune thyreoideasygdomme kunne meddele, at det løbske autoimmmunitet er blevet noget eller meget mildere efter kostomlægningen, samt andre har oplevet en "uforklarlig" stigning af blodhormon, uden at medicindose var blevet ændret, og ellers andre, der måtte reducere medicindosen, eller kunne blive gravide efter omlægningen til lavkarbo, hvor de før ikke kunne blive det....
Der findes nemlig ikke en fast facitliste over fordele og ulemper ved lavkarbo hos syge af skjoldbruskkirtel-relaterede stofskiftesygdomme - men det er afgjort mange her, der kan meddele, at efter årene op ad bakke med flere ubehagelige aspekter af resthelbredet, herunder overvægt - at det først begyndt at rykke i den rigtige retning efter at de sagde farvel til mel-mad og sukker, og sagde goddag til masser af grøntsager, kokos- og animalsk fedt, æggeblommer og ellers langt flere proteiner end før.
Der er vist ingen "fare" for her...
De fleste her kan ikke klage over mangel på fedt i maveregionen. Har man hypothyreose (uanset årsag) og sygdommen er ikke velbehandlet nok, vil alle (!) før eller senere, som regel senest omkring overgangsalderen, udvikle en uklædelig polstring, hvor "fedtklædet" i maveregionen vokser i takt med at binyrene svækkes efterhånden som de udmattes af at kompensere for den svage skjoldbruskkirtel. På forummets forside, til venstre, kan du se hvordan "thyroid" og "binyre" typerne bliver forvandlet i takt med at tiden går, uden at behandlingen følger med. Særlig hvis de lader sig forføre til lavkalorie- og fedtfattig levevis. Har man ikke problemer nok med sine binyrer, skal man bare begynde at spise fedtfattigt.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
01-02-12, 10:06 #2
Takk for tilbakemelding Anisa! Jeg ser at du kan dette, så her slipper jeg ikke unna med ubegrunnede uttaleslser

Når det gjelder Paul Jaminet og Perfect Health Diet, som er en "lavkarbodiett" jeg følger, med litt ekstra frukt
så er det ikke riktig at han - og konen Shou-Ching Shih Jaminet som er medforfatter - bare forholder seg til friske mennesker. Tvert om, de begynte begge å undersøke sammenhengen mellom diett og helse etter at de ble kronisk syke. Dietten er rettet mot dem med kronisk sykdom som vil bli friske gjennom diett. Shou-Ching Shih Jaminet (kvinne) er forsker på autoimmune sykdommer ved Harvard Medical School. Dette er altså en lavkarbodiett (under 150g karbo per dag), men de mener man må være veldig obs på T3 utviklig ved "very low carb diet".
Men, jeg er enig i at hele legeguru og diettfeltet er for mannsdominert. Jeg må se bort hvis feks Cristian Devold (kalorier inn, kalorier ut, hormoner er ikke så viktig) i VG Vektklubb uttaler seg, for jeg blir så irritert at det er usunt.
Det er flott at folk på forumet har bra erfaring med ulike varianter av lavkarbo (som sagt spiser jeg ikke noen melsorter eller industrielle produkter med sukker selv), men jeg håper jeg kan komme med mine erfaringer med Very Low Carb og referanse til folk som er mer intelligente enn meg som har teorier om hvilke mekansismer som kan spille inn.
Jeg er enig i at dette med kolestrol er komplekst. Jeg har en bekjent med lavt stoffskifte som gikk NED i kolestrol på lavkarbo (omlag 50 g per dag), så jeg har observert at det er mange veier det kan gå. Jeg mener likevel at man skal være litt obs dersom kolestrolet går opp. Det behøver ikke bety at det er et problem - mange har for lavt kolestrol i utgangspunktet - mange leger er jo misinformert om hva kolestrol betyr. Den største studien jeg er kjent med, HUNT ved NTNU (52,087 personer ble fult i 12 år) publisert i 2011, fant jo en klar sammenheng mellom lavt kolestrol og dødlighet, særlig for kvinner. Kvinner med lavere kolestrol hadde altså større sannsynlighet for å dø tidligere enn dem med høyt kolestrol, når alt annet ble holdt konstant - også av hjerte og karsykdommer. Så det kommer an på hvor høyt kolestrol man har i utgangspuntet, en økning kan til og med være fordelaktig for noen, men jeg mener fortsatt det er et moment det er verdt å følge med på, og det er sunt å stille kritiske spørsmål.
Ja, jeg har stor sympati med denne problematikken. Mener bare man må være åpen for at "mange typer" kan få hypoterose. Jeg har to venninner med relativt lav BMI (30-årene). I det ene tilfellet var legen først ekstremt skeptisk til at hun kunne ha hyperterose selv om TSH var veldig høyt. Mente det var en tilfeldig høy verdi, og ville først ikke rekvirere videre testing for "hun var jo ikke overvektig, så hun hadde ikke lavt stoffskifte".
Helt enig at kalorifattig kosthold er veldig skadelig for stoffskiftet og det meste, så der er vi enig! For de fleste er fett (ikke for mye Omege 6) veldig bra, så der er vi også enig. Etter å ha "undersøkt" mer, har jeg kuttet ned på muskelkjøtt noe (spiste veldig mye kjøtt før) pga tryptofaninnhold, men får i meg en relativt høy andel proteiner likevel. Spiser muskelkjøtt sammen med benkraft, ellers mye (fete) melkeprodukter og egg.
-
22-06-13, 19:31 #3
Interessant om lavkarbo og fett fra dagens medisin https://dl.dropboxusercontent.com/u/...n_20.06.13.pdf
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
25-06-13, 04:20 #4
Mitt kolestreol var lett fohøyet og legene stod klar med resptblokken for og gi meg statiner for ei god tid tilbake. Jeg var da i mitt første år med lavkarbo og jeg lever strengt lavarbo med max 5 karbohydrater pr måltd/25 karbohydater i døgnet.
Jeg sa nei til statinene og etterhvert jevnet kolestreolet seg til tilnærmet perfekte resultater. Kun LDL er litt høyere enn legene ønser, men siden jeg har lest flere artikler om at LDL hos lavkarbere består av store, ufarlige og fluffy molekyler har jeg følt meg helt trygg på at ting er under kontroll.
Alle hos meg lever lavkarbo, inklusive en som er langdistanseløper på et svært høyt nivå. Han som er løper ligger høyest i karbohydrater av oss alle, men cirka 120 karbohydrater pr dag er lavkarbo etter definisjonen.
Ifølge ernæringsfysiologer spiser vi ekstremt sunt og dekker inn alle våre behov via kosten.
Lignende tråder
-
Hvad kan japansk medicin hvad vores ikke kan?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 2Siste melding: 04-11-11, 16:23 -
Hvad er rigtigt?
Av paxx i forumet MedisinalindustriSvar: 5Siste melding: 15-10-11, 01:13 -
Hvad er der galt?
Av Lisette i forumet Høyt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 21-01-11, 17:34

Svar med sitat

Bokmerker