Sitat Opprinnelig skrevet av Seahorse Vis post
Nu har jag dock läst att det är viktigt att ta blodprover och även en gång per år göra en gynekologisk undersökning pga ökad cancerrisk. Alltså bör man ha läkaren med sig under medicinering, vilket jag alltså inte har.
Sitat Opprinnelig skrevet av Bentececilie Vis post
jeg har fått opplyst at det ikke er funnet bivirkninger ved å ta DHEA, blir skremt når jeg leser din info da jeg har fjernet deler av livmoren pga unormal celledeling.
Der er vist ingen grund til at frygte DHEA sålænge man "doserer" og ikke "overdoserer". Disse advarsler gælder vist nok først og fremmes misbrugere af DHEA som doping, hos modne kvinde før, under eller efter klimakteriet. Ikke mennesker, der enten erstatter det naturlige, aldersmæssige tab af DHEA eller af anden årsag lider af mangel på DHEA. Tværtimod, er det DHEA-mangel der kan understøtte cancercellernes livsprocesser, idet DHEA's virkning på cancerceller er netop enten "antiproliferative" (væksthæmmende) eller "apoptotic" (fremmende celledød), eller begge dele.

"Epidemiologiske data hos mænd og kvinder er ikke entydige. Nogle undersøgelser tyder på, at de aldersbetingede fald i DHEA, testosteron og østrogen beskytter mod den stigende forekomst af hormon-følsomme kræftformer, der opstår med alderen, mens andre viser, at forhøjede serum niveauer af DHEA og DHEAS er forbundet med nedsat forekomst af kræft, hvilket tyder på en beskyttende effekt." Kilde: Does DHEA Exert Direct Effects on Androgen and Estrogen Receptors, and Does It Promote or Prevent Prostate Cancer?

Når man ved med sikkerhed at DHEA falder med alderen hos alle, da er det faktisk interessant når de skriver, at forekomsten af hormon-følsomme kræftformer stiger med alderen... Hvordan kan den faldende DHEA på samme tid, både beskytte mod, og fremme kræft? Det tror jeg, er det sædvanlige læge-forbehold-sprog, for at gardere sig mod alt. Det lyder i hvert fald, selvmodsigende.