Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
-
09-01-12, 17:08 #1
Blodprøver: hhv Kortisol Saliva (spytt) vs Serum (blod)?
Hei,
Fant dette forumet for noen år tilbake.
Men har vært altfor dårlig (ekstrem tiltaksløshet) til å orke å skrive noe innlegg her.
Uansett, er fortsatt veldig langt i fra bra. men føler meg mange hundre ganger bedre en for bare ca halvt år siden.
Så prøver å få enda mer oppklart og ordnet.
Jeg får skrive en langt mer detaljert og komplett helseprofil når jeg en dag er i form til det (har bare tatt meg 3år så langt;) kremt:(
Men ok, kan starte med et enklere spørsmål... som sikkert noen her inne kanskje vet?
i 2010, så greide jeg å "få lurt til meg" spyttprøver på Kortisol. (jeg hadde med endel research funnet ut at kortisol bør måles i spytt for å finne FRITT/BIO-tilgjengelige kortisolen.
Her er noen målinger, tatt ved St.Olav:
2010.01.12:
SA-Kortisol (spytt, morgen): 5. ref.verdi: 6-29
SA-Kortisol (spytt, kveld): <1 (dvs under 1). ref.verdi: 2-16
2010.01.13:
SA-Kortisol (spytt, morgen): 2. ref.verdi: 6-29
2010.04.28:
S-Kortisol (serum): 473 ref.verdi: 142-651
2010.05.28:
SA-Kortisol (spytt, kveld): <1 (dvs under 1 !) ref.verdi: 2-16
Jeg var veeldig nøye med å følge instruksene til spyttprøvene (+gjøre ekstra research for å forsikre meg om at jeg gjorde ting riktig).
Jeg kan selvfølgelig aldri utelate feil gjort hos St.Olav. men fra hva jeg selv utførte så skal det være korrekt utført (unngikk bl.a. trening 2 dager i forveien, osv).
Jeg orker ikke å begynne å skrive ned alle symptomer jeg har, blir en altfor lang liste. Men noen av symptomene er mange ulike former for energiløshet (ikke egentlig trøtthet, men rett og slett energiløshet og tiltaksløshet). og i den perioden der så endte det veldig ofte med at jeg nesten daglig når kom hjem fra jobb endte med at jeg rundt 17-19tiden sovnet inn på sofaen eller stolen. og våknet opp igjen flere timer senere.
(de spyttprøvene ovenfor har jeg derimot greid å holde meg våken så langt ut på kvelden som kveldsprøvene skulle taes, men var flere runder hvor jeg ikke greide å holde meg våken ut kvelden og da måtte jeg bare forkaste prøvene istedenfor å sende dem inn).
Blodprøvene/spyttpørvene er nå snart 2år gamle, men grunnet den ekstreme tiltaksløsheten jeg har hatt så har jeg ikke greid å skrevet noe om det på forumet her før.
De mest simpleste ting (skrive epost, ordne noe som er mer en A-til-B, regninger, el.l. har vært svært utfordrende grunnet den ekstreme tiltaksløsheten).
Tiltaksløsheten har jeg med _ekstremt_ flaks greide å nogelunde nøste opp i. Det løste seg først og fremst med veldig store doser av C-vitaminer!. (og går jeg mer en 2-3dager uten C-vitamintilskudd så er det en sterk negativ spiral inn i tiltaksløshet igjen). Vet ikke helt hva bakårsaken til disse problemen er, men har mine mistanker.
Uansett, dette kom også samtidig som de andre helseproblemene.
Men nå rabler jeg litt for mye her.
Det jeg lurte på er...
Jeg ser at Kortisol i Spytt er _langt_ under referanseverdiene...
Jeg vil tro at det kan forklare hvorfor jeg så fort blir sliten og var nesten tappet for energi mot ettermiddagene... og at jeg veldig fort ble utmattet av trening.
(dog har jeg måttet likevel trene 20+ timer i uka bare for å bremse vektoppgangen. vektoppgang som galoperte plutselig ca 40kg opp på litt over 1år tid bare!).
MEN samtidig så ser det ut som Kortisol i blod er normal/ok.Kortisol i Blod sier vel først og fremst noe om Totalen (Produksjonen?).
Så om jeg tolker det rett, så betyr det at Kortisol-produksjonen fungerer? Men av en eller annen grunn så "brukes" Kortisolen opp eller "bindes"/sperres eller noe? slik at jeg har veldig lavt tilgjengelig kortisol for å kunne takle hverdagen?
Noen som kan gi meg litt info om hva dette kan bety? Hva/hvor er det kan være noe galt?
(jeg har mange flere blodprøve-resultater, men ville ikke spamme i denne omgangen).
Korte trekk: fT3, fT4, Hb er aaakkurat innenfor nedre referanseverdier. Testosteron er litt under referanseverdier. Blodsukker (Glukose, hba1c) er litt over referanseverdier.
og mye annet er enten akkurat under, akkurat over, eller akkurat ved referanseverdier.
Folat var et stikke under våren 2009 (første gangen jeg gikk til legen etter at jeg plutselig ble svært dårlig 08/09). Har siden rettet det opp folat/b-vit med B-vitamintilskudd.
CRP har holdt seg rundt 20 (ref.verdi: <5).
Kan vel også nevnes, at før problemene som plutselig oppstod 2008, så pleide jeg å mislike å gå i byen grunnet at jeg svettet så mye (ubehagelig). Jeg var "noe overvektig". dvs veide ca 120kg.
et år etterpå, så veide jeg over 160kg og svettet ikke lengre.
Da jeg startet å trene 20timer+/uka (f.o.m. høsten 2009) så la jeg merke til at jeg aldri svettet nesten uansett hvor mye eller hvor intenst jeg prøvde å trene.
Og kiloene satt som fjell.
Januar 2010 så trente jeg ca 30timer/uka, og hadde måtet gå ned til litt over 1000kalorier mat/dagen. og resultat: gikk ned 2kg iløpet av januar.
(hvem i p* h* har ork til å trene 30timer/uka resten av livet).
Høsten 2010 så virker det som kroppen hadde fått nok av treningen også, for etter ikke altfor mye trening så begynte jeg å bli uvell. Så etter 5 repeterende bom-turer hos Personlig trener osv. så gav jeg nesten opp styrketrening.
har greid å opprettholde 20timer/uka trening (gåing på tredemølle og sykling på recumbent sykkel). Men er utfordrende. Blir intensiteten noe for høy på en trening så virker det som kroppen er kvalm av trening for minste en uke.. så prøver å være forsiktig.
Men 20timer trening i uka har jeg vært nødt til å trene, for å unngå enda større vektoppgang.
(jeg er mann, 32år).For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
09-01-12, 19:19 #2
Sv: Blodprøver: hhv Kortisol Salvia (spytt) vs Serum (blod)?
Var det ingen leger som tok affære og tok en Synachen-test av deg? Eller utredet deg videre? Du høres jo nesten ut som en Addison-pasient? Jeg er ikke prof på prøver, selv om jeg også har lavt kortisol, dog ikke Addison. Du bør vel, om du orker, konfrontere en lege med dette, for å få behandling. Jeg er sjokkert...
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
10-01-12, 01:36 #3
Sv: Blodprøver: hhv Kortisol Salvia (spytt) vs Serum (blod)?
Det har jeg også... mistanker. Hvis man forestiller sig binyrene som en sæk vævet af div. bindevæv, hormonproducerende celler osv. - er 50% af "sækken" fyldt med kolesterol (råstof til et stort tal af alskens hormoner, binyrene producerer ud af kolesterol) og det andet 50% er fyldt med... ascorbinsyre dvs. C-vitamin. Binyrene er det organ/kirtel i kroppen, der forbruger mest ascorbinsyre. At du kan mærke forskellen mellem C-vitamin eller ikke - kan i dette tilfælde tolkes som at du lider af adrenal insufficiense.
Det kan ingen, specielt da det aldrig nogensinde vil hjælpe. Tværtimod, risikerer du enten at tage endnu mere på, eller udvikle decideret anorexi. Lavkalorie-kost slår simpelt hen stofskiftet ihjel, og konsekvent lavkalorie-kost får skjoldbruskkirtlen til at skrumpe. Det er irreversibelt.
Det er ikke din krop der har fået nok. Det er dine hormonkirtler, særlig binyrene, der giver op og ikke længere kan kompensere for energiunderskuddet. Prøv evt. at google efter Low T3 Syndrom ; adrenal exhaustion ; adrenal burnout, og se om du kan genkende noget der.
Hvad er din kost, og denne personlige træner, du nævner - hvilken kost/træning koncept vedkommende praktiserer? Hvem har sagt til dig, at bare du bare du bevæger dig "nok" og spiser (fedtfattigt, saltfattigt?) lavkalorie nok - vil du kunne kontrollere vægten?
Hvis du fortsætter (med dine lave cortisol-tal) med at spise for lidt og forkert, samt vedbliver du med at forcere træning - da kommer du til at rutche direkte ind i Addison's sygdom.
Hvilken lægehjælp får du? Får du nogen hjælp overhovedet? Får du medicin for noget?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
spytt kortisol nye prøver...hjelp?
Av tatanja i forumet BlodprøverSvar: 16Siste melding: 11-10-11, 10:08 -
Høy DHEA og lav kortisol spytt. Hva tyder dette på?
Av Cossie77 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 09-09-11, 11:11 -
spytt-kortisol
Av tatanja i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 17-06-11, 00:15 -
Fått målt kortisol i spytt
Av Dahlia i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 17Siste melding: 24-11-09, 07:34 -
Serum Kortisol på 400
Av RIGG i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 21-09-06, 21:29
Svar med sitat

Bokmerker