Sitat Opprinnelig skrevet av SdnDth Vis post
Blodprøvene/spyttpørvene er nå snart 2år gamle, men grunnet den ekstreme tiltaksløsheten jeg har hatt så har jeg ikke greid å skrevet noe om det på forumet her før.

De mest simpleste ting (skrive epost, ordne noe som er mer en A-til-B, regninger, el.l. har vært svært utfordrende grunnet den ekstreme tiltaksløsheten).
Tiltaksløsheten har jeg med _ekstremt_ flaks greide å nogelunde nøste opp i. Det løste seg først og fremst med veldig store doser av C-vitaminer!. (og går jeg mer en 2-3dager uten C-vitamintilskudd så er det en sterk negativ spiral inn i tiltaksløshet igjen).

Vet ikke helt hva bakårsaken til disse problemen er, men har mine mistanker.
Det har jeg også... mistanker. Hvis man forestiller sig binyrene som en sæk vævet af div. bindevæv, hormonproducerende celler osv. - er 50% af "sækken" fyldt med kolesterol (råstof til et stort tal af alskens hormoner, binyrene producerer ud af kolesterol) og det andet 50% er fyldt med... ascorbinsyre dvs. C-vitamin. Binyrene er det organ/kirtel i kroppen, der forbruger mest ascorbinsyre. At du kan mærke forskellen mellem C-vitamin eller ikke - kan i dette tilfælde tolkes som at du lider af adrenal insufficiense.

Januar 2010 så trente jeg ca 30timer/uka, og hadde måtet gå ned til litt over 1000kalorier mat/dagen. og resultat: gikk ned 2kg iløpet av januar. (hvem i p* h* har ork til å trene 30timer/uka resten av livet).
Det kan ingen, specielt da det aldrig nogensinde vil hjælpe. Tværtimod, risikerer du enten at tage endnu mere på, eller udvikle decideret anorexi. Lavkalorie-kost slår simpelt hen stofskiftet ihjel, og konsekvent lavkalorie-kost får skjoldbruskkirtlen til at skrumpe. Det er irreversibelt.

Høsten 2010 så virker det som kroppen hadde fått nok av treningen også, for etter ikke altfor mye trening så begynte jeg å bli uvell. Så etter 5 repeterende bom-turer hos Personlig trener osv. så gav jeg nesten opp styrketrening. har greid å opprettholde 20timer/uka trening (gåing på tredemølle og sykling på recumbent sykkel). Men er utfordrende. Blir intensiteten noe for høy på en trening så virker det som kroppen er kvalm av trening for minste en uke.. så prøver å være forsiktig. Men 20timer trening i uka har jeg vært nødt til å trene, for å unngå enda større vektoppgang. (jeg er mann, 32år).
Det er ikke din krop der har fået nok. Det er dine hormonkirtler, særlig binyrene, der giver op og ikke længere kan kompensere for energiunderskuddet. Prøv evt. at google efter Low T3 Syndrom ; adrenal exhaustion ; adrenal burnout, og se om du kan genkende noget der.

Hvad er din kost, og denne personlige træner, du nævner - hvilken kost/træning koncept vedkommende praktiserer? Hvem har sagt til dig, at bare du bare du bevæger dig "nok" og spiser (fedtfattigt, saltfattigt?) lavkalorie nok - vil du kunne kontrollere vægten?

Hvis du fortsætter (med dine lave cortisol-tal) med at spise for lidt og forkert, samt vedbliver du med at forcere træning - da kommer du til at rutche direkte ind i Addison's sygdom.

Hvilken lægehjælp får du? Får du nogen hjælp overhovedet? Får du medicin for noget?