Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette Vis post
Legen fikk "bekreftet" at dette var f-a-r-l-i-g medisin, og advarte meg i store ordelag. Jeg fikk beskjed om å kutte all medisin i 5 dager, og så gå over på Levaxin igjen. Han hadde vært på kurs på Aker og der var han blitt advart mot thyroider fikk jeg vite. Jeg er så lei av slike beskjeder!

Jeg kjører mitt løp med nedtrapping og så håper jeg at jeg finner min veg med Thyroid-S. Gir ikke opp denne for alt i verden!
Så vidt jeg har forstått etter samtale med den legen jeg ble henvist til på Thyreoideaklinikken på Aker, ligger der f-a-r-l-i-g-e elementet i det at thyroid har 25 % T3. Vanligvis doserer leger ut fra 10 % T3.Et eksempel: 100 mcg levaxin og 10 mcg Liothyronin. En høyere andel T3 er farlig for hjertet i følge disse legene. Det legene ikke vil forstå, er at mange av oss opplever at vi klarer oss med en lavere T4 når vi bruker thyroid. Du kan altså ikke bruke samme regnestykke når du behandler med syntetisk som thyroid.

Det de heller ikke er klar over, disse legene som er motstandere av thyroid, er at thyroid er bundet opp i thyroglobuin og slippes langsomt ut i kroppen. Tar du thyroid, virker den i 28 timer. Tar du syntetisk T3, opplever mange at de først får ubehag, i virkeligheten opplever de at de er blitt hyperthyroide en stund (høyt stoffskifte), før virkningen av Liothyonin daler og de føler behag, til virkningen til slutt avtar og de igjen opplever den hypothyroides ubehagelige tilværelse. Så er det å ta en ny Liothyroinin og gjenta hele prosessen med behag og ubehag om hverandre. Andre reagerer ikke så følsomt på syntetisk T3.

Så er det kanskje ikke så rart at hjertet ikke har det så godt på Liothyonin i høye doser dersom du i løpet av dagen opplever slike berg- og dalbaner hvor du beveger deg fra å være underdosert, overdosert, veldosert og tilbake til underdosert?