Viser søkeresultater 111 til 120 av 200
-
22-12-11, 17:02 #111
Sv: Træthedssygdom efter whiplashskade – Luunas præsentation
Hei Luuna

Det er hyggelig å lese om framgangen du har hatt. Synes du er tapper og klok. Er ganske viss på at du kommer langt med de egenskapene!
Har ikke lest alle innleggene dine veldig grundig, men det jeg tenker er at siden du har så mange matintoleranser/allergier, kunne du også muligens ha hjelp av noe som "tetter" lekk tarm? Ser at du tar NDS probiotika (det gjør også jeg). Selv har jeg bestilt kapsler med protein av hvit fisk som skal bidra til å tette min lekke tarm. Men i påvente av dette, fikk jeg skaffet meg en boks glutamin fra helsekosten. Glutamin skal ha samme effekt ved at den gjør fordøyelseskanalen mindre gjennomtrengelig og på den måten bidrar til å reparere den lekke tarmveggen. (Det skal også ha gunstig effekt på kroppens syre/base-balanse).
Det som skjedde ca fire-fem dager etter at jeg begynte med glutamin, var at formen steg betraktelig. De siste tre-fire dagene har vært mine beste på over seks år. Har fått mye mer energi og jeg føler meg ikke så elendig som jeg gjorde tidligere (en følelse som er veldig vanskelig å beskrive..). Jeg er jo selvfølgelig klar over at dette kan være et blaff og rene tilfeldigheter. Eventuelt er det er min kraftige sopp-kur som etter tre uker begynner å virke. Men jeg kommer til å fortsette med glutamin! Og muligens teste hva som skjer dersom jeg slutter. Jeg tar 2 gram glutamin daglig (fordelt på morgen og kveld).
Uansett, lykke til videre!
Håper du får en koselig jul
-
22-12-11, 17:10 #112
Sød musik i mine ører, Rufus. Tak
Jeg stoler blindt på aminosyrer! Man kan ikke anbefale nok, synes jeg. Lidt om Glutamin her.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
22-12-11, 19:55 #113
Mange tak Rufus, fordi du deler dine tanker og erfaringer og tager dig tid

Jeg svarer kort, fordi jeg begynder at få lidt feber nu. Begrænsningens kunst er svær
Jeg er også noget optaget af aminosyrer, og har desværre taget hele 4 g glutamin fordelt på 4 gange i meget lang tid uden at mærke nogen forskel efter start eller stop. Igen et eksempel på, hvor forskellig vores indre kemi er
Men med de abstinenser jeg fik, da jeg stoppede med hhv. korn og mælk, er der vist ingen grund til at teste mig yderligere for utæt tarm...
Det, der virker for mig, er tilsyneladende Quercitin, rød elmebark som pulver, NDS Probiotic I.L.D. 10, fiskeolie og Boswellia. Måske hænger det sammen med, at jeg har et større område i min tarm, som jeg tror, er direkte beskadiget. Det hæver i al fald op - men også det er/bliver bedre nu.
Desuden har jeg et problem med bakteriel overvækst, som jeg ikke har kunnet komme til livs med alle mulige tænkelige naturlige midler. Det kan behandles effektivt med antibiotika mod rejsediarre, men jeg har valgt at vente med at tale med min holistiske læge om det, fordi det måske kan løses med thyroid alene og fordi, det sandsynligvis vil vende tilbage, hvis jeg ikke får styr på det.
Men noget skal gøres - der slipper mange toksiner ud i mit system herfra, og det er ekstremt belastende for mit immunforsvar.
Jeg vil meget gerne senere høre mere om det med hvid fisk, som jeg ikke kender!!
Jeg får dog nok ikke kræfter til at vende tilbage her den næste tid.
Anisa - tak for den med æggeblommer også!
Hvis jeg kan få dem sammen med de andre dagligvarer, jeg køber på nettet, vil jeg afprøve om jeg kan tåle det som noget af det første i det nye år!
Lys og rigtig god jul til jer begge
-
24-12-11, 05:14 #114
hei igjen

Ja, det er tydelig at vi alle har ulik kjemi med ulik effekt at forskjellige preparater.
Angående hvit fisk protein, er det dette jeg har bestilt: http://www.iherb.com/Proper-Nutritio...ules/9305?at=0
Har også fått tips om at MSM kan ha ligndende effekt.
Videre har jeg også lest meg til at følgende kan ha god effekt på tetting av lekk tarm:
Gamma-oryzanol: http://www.iherb.com/Source-Naturals...lets/1245?at=0 Skal ha en helbredende effekt på fordøyelseskanalen (skal også kunne nøytralisere kolesterol, virke positivt på humørsvinginger og på overgangsaldersymptomer).
Lakris (deglyrrizert): Virker beroligende på slim-membranen i fordøyelseskanalen og kan bidra til at den leges.
Melk-immunoglobulin-konsentrat, som feks: http://www.iherb.com/Metagenics-Prob...0-g/20701?at=0 Kan normalisere dysbiose for mange (ikke for deg dersom du reagerer på melkeprodukter).
Vitamin B 5: Kan i tillegg til å være bra for binyrer bidra til å helbrede lekk tarm.
Det samme gjelder folsyre, som bidrar ved å beskytte og reparere DNA fra frie radikaler. Som skal være viktig for slimhinnen.
Håper du finner noe som kan hjelpe magen din, Luuna
Jeg er så fornøyd med min Glutamin at jeg fortsetter med det
Anisa, det var skikkelig gøy med den gode effekten av Glutamin! En annen effekt jeg har merket er at magen min ikke lenge er så oppblåst. Tidligere var jeg alltid oppblåst i magen på ettermiddagen og kvelden. Det er jeg ikke lenger. Jeg begynner også å bli aminosyre-fan!
-
25-12-11, 19:03 #115
Mange tak for det her Rufus

Det er gode tips at have samlet her på tråden
Jeg har i en lang periode efter James Wilsons anvisninger taget hele 1500 mg. B5 med god effekt.
MSM virker desværre ikke for mig, men et stærkt koncentrat af lakridsrod har nogen virkning især på min maveslimhinde.
Det her...
... er et virkeligt brugbart tip for mig - og ikke vældig dyrt tilligemedGamma-oryzanol: http://www.iherb.com/Source-Naturals...lets/1245?at=0 Skal ha en helbredende effekt på fordøyelseskanalen (skal også kunne nøytralisere kolesterol, virke positivt på humørsvinginger og på overgangsaldersymptomer).
Jeg har tidligere lavet en masse research på det pga. noget, Eva Lydeking har skrevet, men jeg opgav igen.
Generelt er det sådan, at også mit fordøjelsessystem er i klar bedring!
For ca. 3/4 år siden og op til, at jeg blev testet for fødevarintolerance, havde jeg det så dårligt, at jeg næsten ingenting kunne spise - stort set kun kogte grøntsager og fisk.
Mine morbus crohn-lignende symptomer blomstrede i fuld flor, og jeg havde alverdens fysiske og psykiske symptomer fra fra fødevareintolerancen. Bl.a. er jeg overbevist om, at det var en væsentlig faktor i forhold til, at jeg havde konstant lav "feber" og ondt i halsen.
Det blev så slemt, at jeg udviklede en omfattende fruktoseintolrance, hvorfor al frugt naturligvis var bandlyst, men jeg kunne heller ikke tåle f.eks. tomater, løg, rød peber osv.
Samlet set har min behandling altså en meget stor virkning!

Jeg forventer, at det bliver så godt, at jeg kan begynde at tage nogle milde fordøjelsesenzymer, og det håber jeg, kan gøre en yderligere forskel.
I øvrigt tyder det på, at thyroid har en markant indvirkning på dette også!!
Advarsel/påmindelse vedr. abstinenser ved diæt pga. fødevareintolerance og utæt tarm:
Jeg fik skrevet noget om, at jeg havde abstinenser, da jeg gik på diæt, uden at forklare mig yderligere.
Men for andre, som måtte læse med her, så er det sådan, at der i forbindelse med, at stumper af ufordøjet protein, der slipper ud gennem tarmvæggen, kan dannes neuro- (morfin-) peptider, som man kan blive fysisk afhængig af.
Når man så stopper med at indtage provokerende fødevarer som komælksprodukter og korn, kan man få abstinenser af samme type som den, der f.eks. opstår ved medicinafhængighed. Disse peptider bidrager i øvrigt til "brain fog".
Mine var meget voldsomme. Jeg rystede, svedte, havde tordnende hovedpine og var psykisk noget ud af balance.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at det er en TILSTAND. Det vil sige: Det går over igen - og bagefter får man det meget bedre.
Dernæst kan man lade være med at tage "en kold tyrker" og trappe ned i stedet. I al fald anbefaler jeg, at man ikke stopper med mælk, før man er ovre abstinenserne fra korn eller omvendt.
Vær især opmærksom, hvis det handler om børn!! Eva Lydeking beretter om børn, der står op om natten for at drikke mælk fra køleskabet. Så igen: Take care!
-
25-12-11, 19:24 #116
Om "utæt tarm" og træthedssygdom
Eva Lydeking-Olsen har skrevet meget om fødevareintolrance og Leaky gut/"utæt tarm", og Carsten Vagn-Hansen har bl.a. skrevet en glimrende artikel om utæt tarm her:
http://radiodoktoren.dk/radiodoktore.../26/utaet-tarm
Jacom Teitelbaum har også skrevet en del om emnet, og her følger et uddrag af en artikel i en (af mig) redigret Google-oversættelse:
Leaky Gut dokumenteret i fibromyalgi
I årtier har holistiske læger vidst, at "utæt tarm" er et stort problem i fibromyalgi og CFS. Mange allopatiske (konventionelle, red.) læger har grinet af dette koncept med øget intestinal permeabilitet (tarmgennemtrængelighed, red) (maden bliver optaget i blodet, før det er helt fordøjet) og hævdet, at det var noget vrøvl. Denne nye undersøgelse viser tilstedeværelsen af øget intestinal permeabilitet ("utæt tarm") i fibromyalgi patienter.
Spørgsmålet om utæt tarm er et problem af en række årsager. To af de centrale problemer forårsaget af utæt tarm er:
- Forværret fødevareallergi. Det er meningen, at proteiner skal fordøjes hele vejen ned til deres komponent/byggeklodser af aminosyrer. Dette er som at nedbryde ord til deres kompenenter/byggeklodser af bogstaver, som er meningsløse, men som kan bruges til at bygge andre ord af. Når store klumper af proteiner optages i dit blod, før de er fuldt fordøjet, udløses allergiske reaktioner over for disse proteiner. Dette er en af grundene til at fødevareallergi er så almindeligt i CFS og fibromyalgi, og hvorfor brugen af fordøjelsesfremmende enzymer, der nedbryder proteinerne, før de optages, kan være så nyttigt.
- Immunforsvarsudmattelse. Når ufordøjede proteinfragmenter optages i blodet, bliver det dit immunsystems opgave at afslutte fordøjelsesprocessen. I forhold til den samlede vægt af en alvorlig virus eller endda bakteriel infektion, kan vægten af ufuldstændigt fordøjet mad, vi spiser hver dag, være massiv. Efter en længere periode, kan dette overvælde og udmatte vores immunforsvar.
Heldigvis er de behandlinger vi bruger (Teitelbaums behandlinsprotokol for CFS og fibromyalgi, red) også behjælpelige med (nyttige i forhold til, red) at fjerne den utætte tarm. Disse nyttige behandlinger omfatter:
- Eliminer tarm-infektioner (især gær og parasitter).
- Giv ernæringsmæssig støtte til tarmen (især glutamin, som også er til stede i Energy Revitalization System vitamin powder)
- Gendan sund bakteriel funktion i tarmen med probiotika som Acidophilus Perler eller yoghurt med levende bakteriekulturer, og
- Optimer thyreoideafunktion (selvom laboratiorieprøver er normale) for at forhindre SIBO (bakteriel overvækst i tyndtarmen) (stammende fra overvækst af skadelige bakterier i tyktarmen, red.).
Link til artiklen på engelsk i sin fulde længde her:
http://www.endfatigue.com/health_art...romyalgia.html
Her er altså en sandsynlig forklaring på, hvorfor jeg fik ondt i halsen og mit "høje" cortisol tilsyneladende blev for lavt, da jeg havde spist ost i nogle dage. Mit i forvejen overbelastede immunforsvar fik meget travlt med at nedbryde ufordøjet protein:
Når ufordøjede proteinfragmenter optages i blodet, bliver det dit immunsystems opgave at afslutte fordøjelsesprocessen. I forhold til den samlede vægt af en alvorlig virus eller endda bakteriel infektion, kan vægten af ufuldstændigt fordøjet mad, vi spiser hver dag, være massiv. Efter en længere periode, kan dette overvælde og udmatte vores immunforsvar.Sist endret av Luuna; 25-12-11 kl 19:32 Begrunnelse: Anslagsfejl
-
28-12-11, 17:24 #117
Update og en refleksion over sorg contra en depressiv tilstand...
Øv. I dag er jeg ked af det, håbløs og opgivende.
Eller var - Det går meget bedre nu...
Et indblik i en indre proces...
Juleaften gik over al forventning. Jeg havde en rigtig dejlig aften sammen med min familie, og selvom jeg sædvanen tro har måttet restituere flere dage efter, har jeg glædet mig over, at jeg aldrig tidligere de sidste 7 år har haft fremgang i december måned!
Da jeg vågnede i går morges tog jeg alle mine tilskud og min medicin og sov så et par timer mere. Da jeg vågnede igen, havde jeg meget ondt, men da jeg var begyndt at tænke på at øge min dosis lidt igen, tog jeg en "ekstra stump" (= 1/8 = 7,5 mg).
Det havde en helt utrolig virkning, og efter ½ times magnetbehandling og en ordenlig omgang d-ribose, var mine smerter markant taget af - virkelig markant!
Jeg blev en smule hyper, men fik ingen psykiske reaktioner, og da jeg nu har erfaret, at mine reaktioner er afhængige af, hvor meget jeg er i underskud af hormonerne, valgte jeg at bruge "overskuddet" ( altså ikke i forhold til, hvad jeg grundlæggende har brug for men i forhold til, hvad kroppen har været vant til) til en helt vidunderlig gåtur på 10 minutter i solskin her i mit boligområde.
Dette har jeg ikke kunnet gøre, siden mørket og kulden satte ind, og jeg nød det, så tårerne næsten trillede. Sådan en stund med velvære både under og efter turen, hvor jeg kan mærke farven i kinderne og blodet strømme helt ud i tæerne, er virkelig værd at samle på
"Jeg lever!"
Men en træthedssygdom ER lumsk! Man kan IKKE stole på sin krop i nuet, og man må tage erfaringen i brug...
Så i dag har piben en anden lyd: Ondt i halsen, feber og "influenza-smerter"... Nakke og arme brænder, inflammationen raser...
Nu gik det lige så godt... Min drøm om at kunne gå en tur ved vandet eller i skoven, var igen blevet nærværende, og nu hvor jeg har fravalgt/opgivet lige for nu at tage på endnu en længere køretur for at besøge familie, havde jeg håbet, at jeg i dag kunne få handlet, gjort en lillebitte smule rent, eller måske endda havde kunnet besøge nogle gamle venner her i nærheden, som jeg savner.
Og så blev det sofaen med feber pga. 10 minutter ude i vejret...
10 minutter! Det er da lige til at skrige over i frustration, og når opgivelsen og håbløsheden i forhold til fremtiden kommer snigende, ja så er man allerede begyndt at opgive væsentlige dele af sig selv og kommer så ind i en "ked af det - hed", som ikke er af den gode slags... En sorg, som er af den selvdestruktive og livsødelæggende slags... En depressiv tiltand, som ikke just fremmes af fatalt underskud og ubalance i hormoner og (gode) neurotransmittere, men som i dette tilfælde er betinget af livsvilkår og indre psykiske processer.
Bliver det nogensinde bedre? Kommer jeg nogensinde igen til at have en ordentlig kontakt med de venner, jeg savner? Kommer jeg nogensinde til at kunne bruge mig selv i f.eks. frivilligt arbejde? Har jeg overhovedet noget at byde på? Er det overhovedet muligt at have en kæreste på de her betingelser? Kommer jeg nogensinde til at kunne være moster på en måde, som jeg gerne vil? Hvordan vil det være at blive gammel uden børn, som denne sygdom (og især systemets behandling!) muligvis har forhindret mig i at få? ... Osv...!
Men hvad så? Jeg forstår godt, at mennesker med kronisk sygdom kan indtage den holding, at man skal opgive sine drømme og håb for at kunne være i livet, for det er et effektivt forsvar mod den smerte, man kommer i kontakt med, når de for altid eller for et øjeblik braser og alt kan se håbløst ud. Og vores forsvar, skal man ikke kimse af! De er livsnødvendige!
Dette forsvar har imidlertid en pris - man betaler med selvopgivelse. Betaler med opgivelsen af sin vitalitet, sin livskraft og sine behov. Risikerer, at livet bliver mere overlevelse end liv. Det er ikke-liv.
Jeg har en grundtese, som jeg forfølger:
Hvis man vil have det godt, gælder det at blive ved med at kæmpe for det, man vil have eller vil opnå, lige indtil man får det eller bliver træt! (Og bliver man det, gælder det at stoppe inden man er nået ud over sin grænse for opgivelse).
Det gode ved det er, at man bevarer sig selv - at man forbliver hel og levende! Også, når det gør ondt.
Altså kan man sige, at det sådan en dag gælder at opgive det rigtige og ikke mig selv.
Få sorteret og få hjælp til det om nødvendigt, og give plads til følelserne.
Det ER sørgeligt, at jeg ikke kunne tage ud til de venner osv. Det er værd at græde over, og det er ufarligt!
Det er også rigtigt, at der er risiko for, at jeg ikke igen kommer til at kunne gå en tur ved vandet, men lige så snart, jeg får følelserne skilt ad og giver dem plads, så får jeg igen fat i min livsenergi, og jeg kan mærke, at jeg IKKE er færdig med at slås. Jeg får fat i min impuls, og indeni begynder jeg igen at være mere sammen med det, jeg vil, i stedet for at være sammen med det, der forhindrer mig - og energien, troen og håbet bobler igen i en fysisk "kvæstet krop".
Jeg undrer mig hver gang over, at det også er i de her processer, der opstå nye svar og løsninger. Jeg begynder ofte at undersøge, hvad værdien og betydningen er, i de ting, jeg ønsker mig - og uden videre ved jeg så f.eks., at en kunne være at transportere mig ud til stranden (eller bede om hjælp til det), stå ud af bilen, mærke på vandet med begge hænder, dufte alle duftene, brede armene ud, kaste en sten i vandet eller hive op i kjolen eller bukserne og gå ud i det...
Det bliver mere tydeligt for mig, hvad jeg vil prioritere allerhøjest, og så ved jeg pludselig, at der findes løsninger. Selvfølgelig kan jeg være både ven, kæreste, moster osv. Selvfølgelig findes der måder, hvor jeg kan være og er noget for nogen, og hvor jeg kan bruge mig selv. Igen kommer det til syvende og sidst ind til, at jeg er tro overfor mig.
Det værste for mig og den sværeste nød at knække, har været og er de perioder, hvor jeg ofte har været så afkræftet, at jeg dårligt har kunnet føre en ordentlig samtale, og de sidste par år har jeg frygtet, at det kunne blive normen
- og så blev jeg lige nu i skrivende stund mindet om, at forhindringen for at ringe til et betydningsfuldt menneske og spørge, om han/hun vil komme og lave mig en kop kaffe og holde mig i hånden uden megen snak... Den er (også) indeni...
Så: Jeg lever! Jeg har vilje, håb og lyst til liv! Og så er jeg rent faktisk i fremgang! Den næste gåtur bliver på 5 minutter - og det er OK
Jeg synes ikke, der er ikke noget af det her, der er let, og for mig er det lige så naturligt at gå i terapi, som det er at gå til tandlæge.
Jeg håber, at den tid kommer, hvor jeg får mulighed for igen at give det, til både mig selv og andre.
Nu vil jeg imidlertid gå i sofaen
-
28-12-11, 17:53 #118
-
28-12-11, 18:53 #119
Mange tak Tily

Det er selvfølgelig en grundlæggende retningslinje, jeg har.
F.eks. kan jeg blive oprigtigt meget bange for, at mine penge slipper op, før jeg er nået så langt, at jeg er tilfreds, og det har jeg ærligt talt ikke noget svar på lige nu. Jeg er virkelig vred på det her system.
Der er omstændigheder nok, der i sig selv kan føre til selvopgivelse og sorte tanker (sygdommen som sådan, indre kemi, trusler på eksistensen i forhold til økonomi, bolig osv,. svigt, overgreb m.m.), så at "bevare sig vel", synes jeg ikke er nogen nem opgave.
Klem tilbage
-
29-12-11, 11:47 #120
OK... Det varierer lidt, hvor meget C-vitamin jeg tager om dagen, men i lang tid har det været 4 x 3 g plus 2 - 3 g ekstra helt fra morgenstunden, hvor jeg oftest vågner med "forkølelse" - dvs. 12 - 15 gram.
Fordi jeg nu tager både jern og thyroid, har jeg skiftet nogle af mine Bio-C ud med nogle andre, der ikke er syreneutraliserede med calcium. De står på køkkenbordet og ikke i de kurve, som jeg ellers har mine kosttilskud i, og de udgør 6 af de 12 gram.
Jeg sorterer dem i nogle store pillesorterings-fiduser fra apoteket, så jeg har til nogle dage af gangen, men da jeg gjorde det i forgårs, talte jeg i telefon, mens jeg sorterede dem med C-vitamin - og jeg glemte dem på køkkenbordet!!!
Nej! Jeg KAN altså ikke multitaske! På dagen for min 10-minutters gåtur fik jeg altså 6 gram C-vitamin mindre end normalt, og indtil jeg heldigvis opdagede det sent i går aftes 3 gram mindre... Se DET er ikke smart - og slet ikke i den uge, hvor jeg pga. julen har sprunget min ugentlige intravenøse C-vitamin over... Her ligger altså en væsentlig del af forklaringen på mit "influenza-udbrud" i går!!
Ud over at supplere op med de manglende 3 gram tog jeg i går til nat 4 gram ekstra, og i dag har jeg det allerede meget bedre.
Stadig lidt "feber" og "influenza-flad", ondt i halsen og en nakke, der er værre, end den har været på det sidste, men de værste smerter fra "influenzaen" er ovre.
I øvrigt er selve hævelsen omkring nakkehvirvlerne stadig mindre, og de smerter i musklerne, som kommer fra svækket mitokondriefunktion, affaldsstoffer og anaerob energiproduktion, fortog sig igen i dag markant ved en halv times magnetbehandling...
Jeg er nu oppe på 2 x 30 mg Thyreoid - og det kan mærkes...!!

I dag står den på RO, og ud over mine mange andre tilskud desuden C-vitamin lige ud over diarré-grænsen og te af Ipe Roxo med masser af ingefær. Heldigvis skal jeg have intravenøs C-vitamin igen på mandag...
Hvis jeg boede i USA, var der mindst 3 - 4 ting, jeg yderligere kunne gøre for hhv. at slå virus ned og styrke mit immunforsvar, men under det her totalitære system, kan jeg ikke overskue det lige nu...
OBS:
- Hvis man er på medicinske doser vitamin C, skal man trappe forsigtigt ned og må ikke bare stoppe. Det kan give symptomer på skørbug!
- Både vitamin C og B er vandopløseligt, og skal derfor fordeles over døgnet for at have den bedste virkning - op til 4 - 5 gange er optimalt.
Spørgsmål:
Er der nogen, der har lyst og kræfter til at dele deres erfaring med, hvilken virkning thyroid har haft på deres immunforsvar?
Lignende tråder
-
Billede før og efter total thyreoidectomi (Hashimoto's)
Av Anisa i forumet OperasjonssalenSvar: 0Siste melding: 15-09-10, 15:00 -
Præsentation - langt om længe
Av Pjevs i forumet PresentasjonerSvar: 2Siste melding: 10-02-10, 21:42 -
Høj TSH efter influenza
Av gitteh i forumet TSHSvar: 4Siste melding: 17-01-08, 20:37 -
Stofskiftetal efter influensa
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 03-09-07, 22:27
Svar med sitat

Bokmerker