Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Hybrid View
-
22-12-11, 12:22 #1
Sv: Livet og formen er som bergogdalbane.
Takker, ja jeg prøver å lese litt mellom energi tapene mine. tragisk at man i ett velferdsland skal havne ut på "havet" men håper jeg klarer å ro meg inn til land selv siden jeg får 0 råd fra leger.
Mine siste prøveresultater som også de eneste jeg har mottatt skriftlig er:
jod: under 0,4
B-Trombocytter: A 245 (145-390)
S-TSH A 1.4 (0,4-3,5)
S-T3 FRITT A 5.6 (3,0-6,0)
S-T4 FRITT A 12 (7-16)
S-ANTI-TPO A1 (0-9)
TRAS 1,3 etter hva jeg fant ut av referanseverdier her så ligger jeg i gråsonen.
Tolkning av analysesvar:
Resultat < 1,0 U/L er negativt med henblikk på Graves sykdom.
Resultat 1,0 – 1,8 U/L er i gråsone.
Resultat > 1,8 U/L taler for Graves sykdom
jeg tok scintigrafi av skjoldbruskkjertelen å like etter fikk jeg diagnosen graves av denne legen på Ahus, så jeg gråt av glede.. Ikke for at jeg faktisk var syk men at jeg endelig kunne få hjelp.. Men kl 9 morgen etter så ringte min fastlege å sa at de hadde inndratt diagnosen siden jeg ikke hadde Graves.. Men de som utførte scintigrafien sa at slik min skjoldbruskkjertel oppførte og at opptaket var unormalt mot høyere så var dette helt typisk for Graves. men dette ville ikke legen på endokrinologisk avd være med på å påstod at de som utførte scintigrafien er altfor slepphendt med å stille Graves diagnoser.. :/
Ellers har jeg lav hvilepuls på 60 og sist målt blodtrykk på 150/105, går på Atacand plus 16mg ikke funnet tilstrekkelig hverken kirurgisk eller annen behandling mht stoffskifte står det i papirene fra legen.. spirometri testen kan tyde på sentral obstruksjon, men ikke funnet indikasjon til kir beh av struma. Skal til kardiolog i januar.
Så ut i fra hva legen sier så er jeg på kanten til lavtstoffskifte men også i gråsonen til Graves. Ahus mener jeg ligger pent innenfor, å fastlegen hører på ahus. 12 jan mister jeg sykepengene, men orker så vidt å være på jobb 40% men dette kan selvfølgelig være jodmangelen, men det merkelige er at jeg tar daglig jod dose i multivitaminer tillegg til kostholdet, men alikevel så går ikke nivået opp :(
Tusen takk for hjelpen så lengeFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
22-12-11, 12:26 #2
Før jeg var hos Ahus så husker jeg legen sa at TRAS verdien var 1,7 (målt for ca 3mnd siden. )
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
22-12-11, 16:46 #3
Det er fordi optag af jod fra faste tilskud, jod-salt osv. er meget ringe. Kan ikke huske nøjagtigt, men det er omkring kun 20% (eller der det endda mindre?), så når du får f.eks. 150 mcg jod i vitaminpillen, optages kun ca. 30 mcg i det hele. Det kan man ikke afhjælpe jodmangelen med, da voksne mennesker skal bruge mindst 150 mcg/dag, og hellere mere end det. For at kunne optage den mindste anbefalede dag-mængde, skulle en multivitaminpille indeholde.... over 700 mcg jod.
Du skal faktisk have mere end den daglige anbefalede dosis fordi din jodmangel skal afvikles, så det vil ikke hjælpe med tabletter. Hvis du gerne vil have lidt nyttigt info om hvilke jod-præparater optages fuldstændig, kig over til Sharons tråd her.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
22-12-11, 18:59 #4
Å tusen takk du er en knupp!! Derfor jeg ikke blir bedre!!
Ja da kan jeg fortelle at jeg fikk ett artig brev fra Fastlegen i dag, hun skriver følgende: Hei Linda. Du skal fortsette med 2 multivitamin tabletter om dagen (med jod) og salt som inneholder Jod. Så skulle vi ta en kontroll på dette om 4-6uker.
Hun skriver også jeg har pratet med hormonlege på sykehuset, å det er ingen andre tiltak som er aktuell ved jod mangel. Så jeg fikk vel egentlig ett hint om at jeg får behandle meg selv. Men hvor får jeg tak i Lugol's fra norge uten at det evt blir stoppet i tollen? Legen kommer ikke til å søke dette inn for meg, derfor jeg mottok dette brevet i dag :/
Tusen tusen takk for hjelpen <3For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
22-12-11, 20:13 #5
Hvis du handler over nettet fra et EU-land, er der ikke nogen problemer, idet Norge har samhandelsaftaler med lande indenfor EU/EØS. Desuden er jod-dråber ikke noget farligt eller forbudt, er heller ikke opført på nogen forbud-lister.
F.eks. i England kan du finde Lugol's her, men hvis jeg selv skal anbefale, så må det blive Nascent Iodine her, selv om den er dyrere.
Jeg anbefaler den sidste fordi den kan tåles fint selv af dem, der ellers er overfølsomme over for jod, og derfor er det "træfsikkert" for alle, mener jeg.
De er også drøje i brug.
Der er også noget om, at grænsen for toldfrit køb udefra skulle være under 200 NOK, men jeg kan ikke huske om det gælder kun fra lande udenfor EU/EØS, eller uanset hvorfra man får sin dråber. Måske nogen af de andre kommer forbi med det rette svar?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
23-12-11, 07:38 #6
Den idiotiske tollgrensen på 200 kr (uendret fra 70-tallet) gjelder uansett land utenfor Norge......
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
23-12-11, 16:19 #7
Supert!! Tusen takk! Da skal det shoppes så fort lønnen kommer.
God Jul!
Klem til alle reddende engler der ute <3For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
25-01-12, 20:22 #8
Jeg var 10,5mnd som røykfri, nå har jeg valgt å starte å røyke igjen... Jeg er min egen forsøkskanin for jeg har en liten teori om at jeg har hatt ett kunstig forhøyet stoffskifte som røyker som aldri har blitt fanget opp..
Livet jeg hadde frem til mars i fjor så var jeg ekstrem "mark i rompa" så stumper jeg røyken å blir det rake motsatte.. månedene går og alt forverrer seg og vekten øker i høyt tempo.. scintigrafi sa jo Graves, men stoffskifte prøvene viste kun en Tras i gråsonen.. så dette ble avfeid, å de antok at legen på nukleærmedisinske avdeling så feil.. Vel kanskje han ikke gjorde det for han sa han var 150% sikker å kunne stille meg en diagnose allerede da.. Kanskje jeg har hatt Graves en stund.. Å denne teorien skal jeg nå sette til liv, å ja den røyken skal stumpes så fort jeg får opp stoffskiftet igjen.
Noen som veit hvor lenge jeg bør røyke før man kan se små endringer? Jeg er ganske sikker på min teori.. fastlegen sa bare så lenge stoffskiftet er normalt nå så er jo det bra.. Men hvis kroppen min har vært vant til å leve den forhøya tilværelsen så lurer jeg på om kroppen tar dette for å være for lavt? Mulig det er min alvorlige jodmangel som også har senket stoffskiftet.. Men legen min har gitt meg deadline ut mars, for hun nekter at jeg skal gå på AAP penger mer enn disse 3mnd, hun mener fortsatt at jeg bare er feit og lat..
Jeg kommer til å miste jobben hvis jeg blir sendt ut i 100% arbeid i min helsetilstand.
Hadde jeg bare funnet en fastlege i oslo som er litt mer normal.
Jeg skal oppdatere dere hvordan dette går uansett utfall.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
25-01-12, 20:35 #9
Hej
Jeg vil bare fortælle, at jeg har læst, rygning kan påvirke mængden af jod, man har i kroppen. Husker ikke hvor jeg læste det, men jeg vil lede igen
Det kunne måske forklare noget for dig eller i hvert fald måske få noget til at hænge lidt bedre sammen?
Held og lykke som forsøgskanin - godt, det er din egen af slagsen
Nielsigne
Lignende tråder
-
Har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, men formen min "kræsjet" igjen
Av jolene i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 59Siste melding: 03-09-11, 14:06 -
Hypotyreose tar livet av meg
Av lolipop2000 i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 47Siste melding: 17-03-09, 21:34 -
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling
Av anitab i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonenSvar: 104Siste melding: 19-06-08, 13:03 -
Hvordan virker FT3 på formen deres?
Av Trygve i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 01-12-06, 17:30 -
FT4 og formen
Av brits i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 11-06-06, 22:54

Kryddan
Svar med sitat
Bokmerker