Viser søkeresultater 1 til 10 av 62
Hybrid View
-
09-12-11, 22:36 #1
Sv: Binyrene. Forhøyete kryptopyrroler, og "under- og overmethylation"
Det har gått fint å kutte ut Cortef og formen går stadig fremover. En av de værste tingene jeg har kunnet gjøre tidligere er å gå å handle i butikker. Etter kort tid, 5-30 min, er jeg vanligvis helt utslitt og hodet en eneste stor tåkedott. Det eneste jeg ønsker er å få komme meg hjem og lagt meg ned et stille sted. Denne uken har jeg vært ute å handlet julegaver flere ganger i et par timer og vært et helt oppreist og ikke tåkete i hodet etterpå. Litt sliten, men helt anerledes enn tidligere. Det er helt herlig:-) Merker også at jeg har mye større tålmodighet med min små barn og det det medfører av lyd etc.:-)
Så har du problemer med binyrene eller symptomer som tilsier dette så kan det være lurt å sjekke opp de tilstandene jeg har skrevet om i denne tråden.
-
16-12-11, 21:41 #2
Det går fortsatt bra:-) Gått helt fint å kutte ut Cortef men bruker fortsatt 7-keto og pregnenlone som binyrestøtte. Både form og blodprøver viser at jeg er på rett vei. Har nå også fått beskjed om at jeg kan begynne med moderat trening:-) stoffskifte begynner å gå seg til. Skal prøve meg frem med en liten økning for å se om jeg har litt å hente på dette på vinterstid.
Ser at mange her inne med binyreutfordringer følger relativt strenge kostholdsråd. Det har jeg stort sett ikke gjort. Har gått tre mnd uten gluten, melkeprodukter, sukker og gjær for å teste evt intoleranser og i forbindelse med candidakur bestående av soppmedisn og tarmskyllnger. Var heldig og fant ingen intoleranser. Etter candidakuren er magen mye bedre. Var sterkt plaget med mye vondt i magen og oppblåst mage. Prøver å holde meg til et kosthold med redusert sukker og raske karbohydater men er ikke veldig restriktiv. Nyter også alkohol i moderate mengder.
Er det noen som trenger mer opplysninger om kryptopyrroler etc så er det bare å ta kontakt. Føler jeg har vært svært svært heldig som kansje har funnet årsaken til min sykdomstilstand de senere årene (sannsynligvis i ganske mange år).
-
30-12-11, 16:53 #3
Her går det fortsatt fremover. Har økt Erfa med en 1/4 grain og er nå oppe i 135 mg. Og det har ikke vært noen problemer. Tidligere har jeg blitt veldig rørete i hodet og noe rart med øynene ved doseøkning. Jeg har nå en snau uke vært forkjølet og det har vært fantastisk:-) De siste årene har en forkjølelse gjort at formen går helt i bånn og forkjølelsen bare varer og varer. Men ikke denne gangen:-) Bare vært forkjølet og nå nesten helt bra igjen etter en snau uke:-) Har nå fått beskjed om at det er ok å begynne og trene igjen. (har vært lite aktuelt tidligere) Det skal bli veldig deilig og spennende:-) Ellers har jeg nok hatt for mye kortisol i kroppen de siste par mnd tror jeg. Etter jeg sluttet på Cortef er forbrenningen økt. Ser frem til et nytt år med sterkt forbedret form:-)
-
27-02-12, 13:56 #4
En liten oppdatering herfra. Har dessvere hatt en litt dårligere periode etter nyttår. På vei oppover igjen nå forhåpentligvis. Det er sannsynligvis binyrene som krangler litt. Jeg gikk ned på B6 og Zink som jeg tar i forbindelse med forhøyete kryptopyrroler, i samråd med legen. Reduksjonen ble for stor og dette igjen belastet binyrene. Dette kombinert med for høy Erfa dose (ihvertfall i forhold til hva binyrene tålte) samt et par stressende episoder privat har gjort binyrene igjen litt slitne. Er nå tilbake på 120 mg Erfa og dette føles egentlig greit, samt 2,5 mg Cortef. Og har økt B6 og Zink til utgangspunktet. Formen føles nå bedre men er sårbar for stress og må hvile litt mer.
Sårbarheten for stress, som sikkert mange med binyreproblemer kjenner seg igjen i, har fått meg til å tenke på hva kan jeg selv gjøre for å redusere stresset? For min del så vet jeg at det er mange situasjoner hvor jeg stresser meg opp og "fyrer av" alt for mye krutt. Og ofte gjør jeg det helt automatisk. Sitter nå og leser boken "Alt sitter i hodet" som handler om hvordan man kan "omprogrammere" uhensiktsmessig måter og tenke/handle på ved hjelp av metoden NLP. Interessant bok som kan anbefales.
-
27-02-12, 14:15 #5
Der kjenner jeg meg igjen! Samtidig vil jeg ikke ende opp med å ikke være den jeg er, bare for å bruke lite kortisontilskudd! Jeg blir lett engasjert, glad, skrur meg opp, har masse daler og topper i løpet av dagen. Når jeg blir engasjert, vil jeg ha disse eksplosjonene av glede og lyst og handling som foregår i meg. Jeg vil ikke og kan ikke vandre rundt som en vegeterende zen-munk! Det er jo dette som er å leve og være levende, å få lov til å være den jeg er. Selv har jeg økt kortison fra 15-17 mg til 22.5 mg. Det kjennes helt riktig å stå på den dosen akkurat nå. Da jeg hadde lavere dose nå, følte jeg meg litt som når jeg har for lav dose med thyroid, jeg blir litt flat, taus, innesluttet og passiv, og det er ikke slik jeg er.For min del så vet jeg at det er mange situasjoner hvor jeg stresser meg opp og "fyrer av" alt for mye krutt.
Jeg tror legen min er mer interessert i at jeg skal stå på en lavere dose enn det som kanskje er rett for meg, så jeg forsøker meg frem for å finne ut hva kroppen min trenger.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
27-02-12, 14:45 #6
Ja det er viktig å beholde seg selv:-) Men jeg tenkte mer på det negative stresset. Situasjoner hvor det er helt unødvendig å gire seg sånn opp. Ved å bli mer bevisst hvilke situasjoner dette er og endre disse så har man mer energi til det positive engasjementet:-) Og jeg mener at man bør bruke de tilskuddene man trenger slik at man har det så godt som mulig:-)
Jeg tenker dog for min del at jeg ikke har stresset meg syk, men kanskje jeg har et reaksjonsmønster som ikke akkurat gavner den "sykdommen" jeg har, dvs slitne binyrer.
-
27-02-12, 16:40 #7
Ja, jeg har også noen unoter som det ikke er så lett å fjerne! Så det er lurt å tenke slik du gjør
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
15-10-12, 21:06 #8
Spennende å høre. Min ryker i slutten av måneden. Tror jeg sliter med østrogenndominans grunnet bruk av hormonspiral. Er derfor interesant hvordan du opplever det. Takk for at du deler.
-
17-02-13, 07:26 #9
Dennis, hvordan går det nå? Virker dette? Jeg vurderer denne behandlingen nå
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
17-02-13, 20:29 #10
En liten oppdatering: Jeg ble i utganspunktet utfra prøver og symptomer diagnostisert med to ubalanser - lett økte kryptopyrroler og under-metylert i grenseland. Behandlingen mot økte kryptopyrroler med høye doser Zink og b6 er jeg helt sikker (så sikker som man kan bli da når ting er så sammensatt som det er) på at fungerer. Behandling mot under-metylering med sam-e og no-flush niacin er jeg heller usikker på om har noen effekt.
Før jeg begynte med disse behndlingene var det som kroppen sa ja takk til mer stoffskiftemedisin mens hodet ble rørete ved høyere doser av stoffskiftemedisin. Nå tåler jeg høyere doser av Erfaen uten å bli rørete i hodet.
Formen er fortsatt ikke helt topp og svinger mye. Akkurat nå vet jeg ikke helt hva som er problemet:-)
Stoffskifte, binyrer, balanse i signalstoffer, balanse østrogen/progesteron, mage/tarm - det er mye som skal på plass:-) Men hvis jeg ser meg tilbake så er jeg jo stort sett i veldig mye bedre form nå enn for 2 år siden. Og jeg kan delta mye bedre i hverdagen med barna mine enn før og det betyr veldig mye:-)
Jeg har også begynt på terapeutisk yoga og tar akupunktur. Føler dette gir god effekt på stressmestring og for håpentligvis igjen på binyrene.
Vil ellers takke alle som deler sine erfaringer her inne. Det er verdifullt og betyr mye!
Ubalansene måles i blod og urin på Bmlab i Sandvika.
Dette kan være verdt å sjekke for de med binyrer som sliter. Uten å rette opp ubalansene vil binyrene fortsette å bli belastet og aldri få hvile.
Glemte å nevne at jeg ser ut til å ha fått til en bedre balanse mellom østrogen og progesteron. Tar 3x pump av Now sin progesteron krem fra dag 12 frem til mens. Dette har gitt utslag i mindre pms og mindre ømme bryster. Vær obs på at hvis du tar dhea så kan dette øke østrogenet og gi ubalanse i forhold til progesteronet, tror jeg.
Lignende tråder
-
Forelesning om binyrene (Youtube)
Av Mod i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 27-02-11, 18:44 -
Julestresset og binyrene
Av Rufus i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 22-12-10, 17:07 -
Wilsons kostsirkel (binyrene)
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 8Siste melding: 03-01-10, 12:15 -
Hypothyreose eller binyrene?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 14-11-09, 14:13

Svar med sitat

Bokmerker