hei igjen

masse nyttig info her marianne og er enig i det du skriver ang medisinering viss man helt klart har en skjoldbrukskjertel som ikke virker.

i mitt tilfelle fikk jeg diagnosen som 10 åring på 4 klasse kontroll, fordi jeg var hoven nederst på halsen......mamma fikk da velge om hun ville at jeg skulle begynne på medisin eller ikke (tyroksin) barnelegen på sykhuset som "utreda" meg.

hun tenkte at det var tryggest å la meg begynne - og siden har jeg gått på ca 100mg pr dag i 23 år. har ikke merket noe til sykdommen. har alltid sovet mye og har hele mitt liv trodd at det har vært normalt å være så tung i kroppen som jeg alltid har vært.....jeg har sovet 10 timer pr natt og gjerne egentlig hver ettermiddag 2 timer.
likevel ahr jeg vært trøtt trøtt trøtt i alle disse årene. jeg har planlagt nøye når tid ejg kan sove neste gang. liekledes mitt forhold til mat.....har hatt normal vekt men alltid sug etter mat. drømt om store middager og planlagt når tid ejg kan spise neste gang. godteri har gått unna i alle varianter. mange har kommentert at det er rart at den lille kroppen min kan ta inn så store mengder mat....

har aldri tenkt på dette som noe problem eller endel av sykdommen.....har bare trodd at livet var sånn......og at alle andre også hadde det sånn....

tok som sagt tyroksin i alle disse år og prøvene var alltid fine.
begynte på levaxin når detkom på markedet.

ble dårlig første gang i 2002. fikk diagnosen psykisk ustabil helt til kontordama spurte meg om ikke jeg hadde stoffskifte sykdom....visste ingenting om symptomene. men begynte da å lære meg litt om min egen sykdom.

fikk en ny nedtur nå i oktober. gikk rett på en smell etter enormt stress på jobb. ble liggende rett ut i 2,5 uke. klarte knapt å pusse tenner. normale verdier på prøver....bitte litt høy tsh - dose justering opptil 125 mg 2 ganger i uka. justerte med litt opp og ned - prøvde liothyronin i tre uker - sluttet med det.
ble bare dårligere og var helt ute å kjøre..... skjelvinger - plutselig anfall av hjertebank - beina bar meg ikke. holdt på å dette om i butikken, finmotorikk ble dårlig, kognitiv dårlig. etc etc...
kom tilslutt til spesialist nå i april som forslo at ejg skulle prøve å slutte med medisin og se hva kroppen "sa".

ble bare friskere og friskere når jeg sluttet. første måneden var jeg på en rosa sky og hadde masse energi for første gang på lenge. og så godt humør!!!! jippi jeg følte meg helt fantastisk og livet var herlig. :P
stoffskifte prøvene etter 1 mnd uten medisin visste
TSH - 50,
t4 - 2,0 (går viss ikke an å måle det lavere) og
t3 - 1,5.

spesialisten sa at det var INGEN tvil om at jeg trengte medisin. ejg fortalt hvordan jeg hadde det og han gikk med på at jeg prøvde en mnd til uten medisin.
denne mnd ble like fin - dog begynte jeg å hovne opp ansikt og ene armen (vann i kropen) og fikk endel verking. begynte hos fotsone og akupunktur for å prøve å sette igang skjoldbrukskjertelen viss det er liv i den....og for å få tatt vekk symptomene (vann, hevelser, verk) dette ahr absolutt blit nesten borte.
nye prøver nå i juni viser tsh på 60 (fikk ikke vite de andre målingene av spesialisten som skjelte meg ut i det lange og brede for at jeg hadde gitt han feil tlf nr....annen historie)

han beordret meg til å begynne med medisin og mente at jeg utfra prøvesvarene burde ligge rett ut uten NOE energi......noe jeg ikke gjør.....
merker at jeg blir fortere sliten selvfølgelig og tåler ikke så veldig mye men føler meg likevel friskere enn i februar når ejg hadde prøver innenfor normalen...........og satt hos legen og spesialisten og gråt mine modige tårer og ba om hjelp.........da var jeg utslitt etter en tur i butikken, nå har jeg ett tilnærma normalt liv....uten to timer på sofaen hver ettermiddag....

har begynt på medisin igjen nå og er spent på hvordan det går.....(lav dose - 50 mg pr dag)
homeopaten mener at hun fortsatt kan hjelpe meg med å prøve å få igang kjetelen med egenproduksjon...men at det tar tid......
men ejg vet jo ikke om kejrtelen er død for alltid.....så den som venter får se... skal ivertfall prøve litt til.....

dette ble ett veeeeeeldig langt innlegg.........
men jeg forstår INGENTING av denne kroppen og disse prøvene....så derfor hadde jeg behov for å forklare litt......
noen som kan hjelpe med noen forklaringer/erfaringer kanskje????
føler meg fin fin når ejg egentlig burde ligge rett ut
føler meg drit når prøvene er fine.....
hjelp - jeg trenger noen svar!!!

er bra frustrert men har bestemt meg for å nyte hvert sekund nå når jeg har det så fint!!! skal aldri aldri aldri glemme denne tiden her - uten de domme medisinene..... :P