Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
Threaded View
-
05-12-11, 19:54 #19
Sv: Alt vi ikke kan spise og lav-karbo .... hjelp!
Jeg lever lavkarbo, og har gjort det siden tidlig i vår. Jeg startet i første omgang fordi jeg slet så fælt med og kontrollere blodsukkeret mitt på den flotte karbohydratrike kosten ernæringsfysiologer anbefaler. Jeg har ikke noe vektproblem (er kanskje litt for tynn). Mann og sønner gikk også over til lavkarbo, men de spiser mer karbohydrater enn meg. Jeg MÅ holde mine karbohydrater under 10 pr.måltid siden insulinen ikke virker skikkelig, mens de andre ligger på rundt 100-120 karbohydrater til dagen.
Fett er som sagt en viktig del av dette kostholdet, men jeg pøser ikke på med fett. Fettet får jeg naturlig i meg siden jeg velger fete meieriprodukter, mye god olje (det lønner seg og spandere på seg god olje), kokosolje, jeg spiser mye fet fisk, spiser daglig nøtter (jeg spiser 6-7 paranøtter sammen med litt frukt som TV-kos om kvelden) + jeg lager i dag, slik jeg alltid har gjort, maten fra bunnen av. Jeg er veldig glad i å bruke kjøtt som krever lang koketid, og da er de beste kjøttstykkene de som har fett i seg.
Jeg bruker f.eks. sau istedet for lam når jeg lager får-i-kål eller irsk stuing. At det også er rimeligere og velge slike kjøttstykker, er en koselig bonus.
Jeg spiser både blomkål og andre kålsorter, men aldri rå.
Den største forskjellen på min meny nå, og det jeg hadde før, er at jeg konsekvent unngår alle fett-reduserte varer, har kuttet ut/begrenset kraftig alle stivelseholdige varer, korn og sukker. Det jeg har økt, er grønnsakmengden.

Svar med sitat
Bokmerker