Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
..

Og - javisst må jeg snakke med legen om forskjellen på HC og steroidet prednison/prednisolon.
Vell - har vært der igjen.. legen fortsatte i det samme sporet
En av tingene hun "opplyste" meg om da jeg sa at jeg tok hydrokortison og at det vel er fire ganger svakere enn steroidet prednisolon:
"Hva tror du hydrokortison er da?"
(underforstått: hydrokortison er et steroid - iht til henne; tilsvarende farlig som prednison).
Legen ha ment at HC og prednisolon er like sterke -
for hvorfor ellers skulle jeg få "vite" at jeg med slik langvarig bruk risikerte å pådra meg Cushings..

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Forskellen mellem Prednisolon og Hydrokortison er, at steroidmolekylet, som udgør virkestoffet i Prednisolon - findes ikke tilsvarende i menneskekroppen. Steroidmolekylet-prednisolon/prednison er kunstigt ændret i designer-drug-laboratoriet og denne ændring har til formålet, at få stoffet til at virke stærkere på kroppens inflammatoriske tilstande, dvs. for at opnå en immunitetundertrykkende effekt, hvilket ellers kun ville være muligt ved anvendelse af overdoser af "almindeligt" hydrocortison.

Hydrokortison-medicinen er naturidentisk med kroppens eget hormon og dermed "arbejder" meget mere på kroppens egne præmisser, end f.eks. et lægemiddel, der er designet udelukkende til symptom-behandling, som Prednisolon jo er.

..Desuden er risikoen for overdosering med Prednisolon også 4 gange højere end ved hydrokortison.
..
WEEEE.... "det er jo kun 2,5 mg Prednisolon... Det kan aldrig skade, vel?" Men da det i virkeligheden er en mængde, som svarer til 10 mg hydrokortison - kan man ikke undgå at se OM man trapper op for hurtigt, vel? Prednisolon derimod giver et hurtigt boost og.... alle er glade. Indtil man skal af stoffet igen. Så viser det sig, at man slet ikke har opnået denne permanente gendannelse af binyrer, det ellers var hensigten. Tværtimod - er det sket, at folk har måttet konstatere, i det lange løb, at deres binyrer blev yderligere undertrykte i Prednisolon-processen og bliver endnu mere "trætte" end før. Og dette er ikke værd at løbe risiko for, mener jeg. Og hvorfor skulle man også gøre det, når man kan blot benytte hydrokortison i stedet? Jeg kan derfor ikke helt forstå, hvad vi skal med denne diskusion....

..
Jeg skulle gjerne hatt en utskrift fra et medisinskfaglig nettsted - og gitt utskrift,
men denne legen kan jeg iallefall ikke fortsette å gå til..