Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Tråd: Post partum tyreoiditt
Threaded View
-
28-11-11, 21:42 #10
Bruker
- Medlem siden
- May 2011
- Meldinger
- 44
Sv: Post partum tyreoiditt
Hei, VibekeS!
Jeg hadde betennelse i kjertelen den gangen, ja (ble påvist en fem-seks uker etter fødselen). Med høyt stoffskifte. Ingen struma. Selve verdiene fikk jeg aldri vite, dessverre. Husker best at jeg var så forferdelig varm. Først fikk jeg Neo-Mercazole, men så kom legen på at det kanskje kunne dreie seg om en post partum t. og sendte meg til sykehuset for å sjekke. Det viste seg å stemme, og jeg måtte bare slutte med pillene med en gang og la det gå over av seg selv. Etter noen få måneder ble stoffskiftet lavt, og jeg la på meg noe vanvittig. 10 kg. på ganske kort tid. Disse kiloene forsvant ikke før jeg noen år senere ble syk og ikke spiste på flere uker. Det var ellers umulig å få dem av! Siden det heter seg at stoffskiftet hos de fleste med post partum t. retter seg av seg selv, stolte jeg på det.
På alle de femten årene som er gått siden har jeg aldri blitt helt bra. Jeg tok prøver med noen års mellomrom etterpå, men det var "helt normale (noen andre som også har hørt den..?
). Heller ikke her fikk jeg oppgitt verdiene mine, så jeg hadde ingen mulighet til å vurdere selv. Så, ved et besøk på privat legesenter i juni i år krevde jeg å få målt anti-TPO. Den var på 550, men legen der hadde ikke giddet å varsle meg om det engang, jeg måtte ringe selv for å finne ut det. Ifølge min nå nye fastlege var det "helt normalt" med en slik anti-TPO... Sukk... Men ved prøver tatt i november viste anti-TPO seg å ha steget til >1300. Og jeg har blitt merkbart dårligere disse månedene. Helt utmattet. Så nå har jeg vel diagnosen Hashimotos tyreoiditt (kaaanskje), og må bare vente til kjertelen brenner seg ut. Jeg har mange symptomer på betennelsen så det er litt slitsomt, men nå vet jeg i det minste hva som er i ferd med å skje. Jeg er altså ikke lat, hurra! 
Binyretretthet har jeg ikke sjekket. Håper du finner ut hva som feiler deg!
Lignende tråder
-
Autoimmun tyreoiditt
Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 2Siste melding: 20-10-14, 14:45 -
noen fler som har hatt post partum?
Av rikke i forumet Postpartum tyreoidittSvar: 0Siste melding: 11-01-07, 13:09

Svar med sitat

Bokmerker