Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Hybrid View
-
26-11-11, 16:47 #1
Sv: Jod eller ikke - igjen
Ja, dette er et tema med ulike meninger, helt klart, og det tror jeg brukerne av forumet ser tydelig siden det er skrevet en del om temaet. Det som skaper debatt, har som kjent sjelden et enkelt svar.
Har selv prøvd både å få i meg en del jod (gjennom multivitamintbl, omega 3, annet), og minst mulig i andre perioder - uten at forskjellen akkurat jeg merker er så viktig her. Uansett er den nok for min del kun marginal. Andre kan oppleve noe annet.
Er usikker på hvor mange mikrogram jod Levaxin inneholder, for eksempel i en 100 mikrograms tablett - noen som vet?
Det er vel åpenbart at de med konstatert jod-mangel skal ha tilskudd. Det er ikke så vanlig å oppleve jodmangel i dag, selv om det så klart forekommer. Følgelig er det mulig forvirring kan oppstå blant annet fordi det på diverse nettsteder som omtaler hypothyreose (tenker da særlig på utenlandske) heter at jodtilskudd er viktig, men at man på disse nettstedene da implisitt legger til grunn at det foreligger en jod-mangel som årsak til stoffskifteproblemene.
Tråden var også ment som et lite hjertesukk over at pasientgruppen ikke kan motta saklig, god informasjon om det ene eller andre fra legehold. Det hadde den trengt. Mulig legestanden heller ikke er enig med seg selv på dette området - det kan den vel ikke være - muligens grunnet manglende forskning på området, eller sprikende resultater. Akkurat det virker litt tilfeldig, og tilfeldigheter kan som kjent slå dårlig ut. Siden usikkerheten råder, har mitt valg vært å bruke jod med måte så langt. En slags "helgardering". Kanskje vil tiden og forskning gi oss et klarere bilde av hva som er hensiktsmessig bruk av jod ved lavt stoffskifte?Sist endret av Peer; 26-11-11 kl 17:21
Lignende tråder
-
ME eller Hashimoto eller begge deler?
Av kikki i forumet Myalgisk encefalopati (ME)Svar: 9Siste melding: 25-01-14, 09:36 -
Jod eller ikke - igjen (Hashimoto's)
Av Peer i forumet Lavt stoffskifte og jodSvar: 8Siste melding: 26-11-11, 16:47 -
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 77Siste melding: 09-03-09, 23:35 -
Hashimoto's. Siste krampetak eller?
Av gismo i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 13Siste melding: 01-09-07, 19:59 -
Ikke alle blir bra på Levaxin. Er dette et bra svar eller ikke?
Av Sonja Midtlien i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 05-04-05, 08:40

Svar med sitat

Bokmerker