Jeg har forsøgt at skrive noget om det her:
Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
Nogle har brug for at spise jod, andre kan komme galt af sted med det. Dette er tilfældet hos en del med Hashimoto's. Nogle læger anbefaler, man helt holder sig fra det for en sikkerheds skyld, men for nogle er det dumt, fordi de faktisk mangler det og kan tåle det.

Stadig forvirret? Det kan jeg godt forstå. Jod er et af de mest bøvlede emner overhovedet ... Jeg er personlig ret forvirret ...
Men ja, man kan få testet, om man har jodmangel.
Jod kan bruges af skjoldbruskkirtlen - medmindre antistof stritter imod - men andre dele af kroppen kan også bruge jod.

Her en af de læger, der fraråder folk med Hashimoto's at spise jod, den amerikanske Datis Kharrazian: http://drknews.com/iodine-and-hashimotos/ Bemærk, at han anerkender værdien af jod - men mener, det i forbindelse med Hashimoto's kan være en alvorlig risiko at ta.

Kharrazian anbefaler, at man bliver testet for antistoffer m.m. og ikke ved evt. indtagelse af jod afviser evt. negativ virkning som afgiftning.

Sådan læser jeg det i hvert fald. Og kender i øvrig nogle, der har det fint med jod og andre, der har det dårligt med jod. Sådan er det. Lige til at blive skrupforvirret af.

Nielsigne
Men der ligger en del andet på forummet om emnet.