Her er det en annen blogg hvor en som har deltatt på Lightening Process kurs beskriver temmelig inngående hva det går ut på.

Man må ha én eller flere samtaler i forkant med coachen for at coachen skal vurdere om man er "klar". Det er en forutsetning at man må "være klar" for kurset. Det står:
" Dersom du er enig i påstandene under 'Er jeg klar?' kan du fylle ut og sende inn søknadsskjemaet til oss.
Vi vurderer deg til ikke å være klar ennå hvis:
1. Du er kritisk eller analytisk i forhold til prosessen.
2. Du bare vil gi det en sjanse og se hvordan det går"

Det sto blant annet følgende i punkt 6 i søknadsskjemaet:

"6. ER DU EN ANALYTISK PERSON?

Vi vet at det i mange sammenhenger er nødvendig å analysere og stille spørsmål. Imidlertid har vi registrert at dersom man på kurset bruker tiden til å analysere undervisningen istedenfor å anvende det man lærer, vil man få lite utbytte. Det er viktig at du gjør deg ferdig med dine kritiske spørsmål før kurset, slik at du under kurset kan være fokusert på undervisningen og din egen endringsprosess. Dersom du ønsker å snakke mer om hva dette innebærer sett kryss her."

Litt pussig at man må være ferdig med kritiske spørsmål FØR kurset, altså før man vet hva det innebærer. Kritiske spørsmål er jo ofte noe som kommer underveis når man gjør seg nye erfaringer og tanker. Og i mitt liv har kritiske tanker og spørsmål alltid vært av det gode. Men jeg valgte å jobbe for å bli klar, legge vekk det jeg tidligere hadde ment om sunnhet i å være kritisk til "sannheter" som blir dyttet på en. Det var jo helt nye tanker dette, og de skulle utgjøre en del av endringsprosessen, og kanskje hadde alt jeg hadde tenkt og stått for bare vært til hinder for at jeg ble frisk? Slike tanker fikk jeg nå.
Det tar utgangspunkt i at man ønsker seg masse energi. Og man skal bruke bilder/metaforer. Man skal begynne med å si: "Jeg ønsker meg like mye energi som..."..og da sa coachen at vi kunne velge på "øverste hylle", for vi hadde fortjent det beste, ikke sant? Så vi kunne ønske oss like mye energi som en tiger i fullt sprang og lignende bilder. Og hvordan skulle vi få så mye energi? Og her kom virkelig poenget inn. Vi skulle ta oss selv tilbake til en tid FØR vi ble syke. Vi skulle spole livet vårt tilbake til da vi var friske, og vi skulle tenke tilbake på "uforurensede" positive minner der alt bare var såre godt. Deretter skulle vi fokusere på dette bestemte minnet, huske alt det gode rundt dette minnet og kjøre det som en "film" i hodet. Vi kunne gjerne ha flere slike filmer i hodet, og gå igjennom dem fra begynnelse til slutt om og om igjen. Dette er i stor grad lightning process.
Jeg var utmattet etter kursdag 2, men jeg klarte også da en tur rundt kvartalet. På kursdag 3, den siste, var jeg totalt utmattet, jeg følte meg veldig syk. Og det var jo egentlig da jeg skulle klare flere timer på kjøpesenter eller iallfall at jeg skulle være bedre enn på lenge. For jeg visste at ikke alle fikk bedringen like kjapt, men jeg måtte altså legge meg ned til slutt, på gulvet med puter. Det var litt flaut. For der lå jeg på gulvet og GJORDE ME! For nå visste jeg jo så inderlig vel etter tre dagers kurs at jeg ikke HADDE ME, men at jeg GJORDE ME.