Side 5 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 71

Tråd: DHEA

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Lisens til å skrive ut DHEA

Sitat Opprinnelig skrevet av Bentececilie Vis post
    Dr Oftebro har lisens til å skrive ut DHEA!
    Hej-hej

Jeg kuttet ut DHEA (har prøvd både krem og kapsler) - gikk over til 7-KETO -
    slik som denne velkjente Herremannen:
    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    7-keto lager kroppen av DHEA, det er et DHEA derivat.
    Noen år etter at jeg gikk over til Tyroide hormoner spiste jeg et par bokser Yamsrot og en boks av annet fabrikkat
    "Ekstrakt av Dioscorea 500mg pr. tablett". Det hadde ingen effekt - jeg merket heller ikke at jeg sluttet med det.
    Og det kan være forenlig med at jeg ikke danner 7-keto ?

Jeg er jo fersk på ERFA (siden i sommer) - og har oppdaga at jeg ikke trenger så mye av det som av de jeg brukte før,
    men det tok noen måneder før jeg forsto. Fikk et merkelig indre trykk i brystet.
    Trykket økte i oppvarmingsfasen før trening, og det likte jeg dårlig !
    Jeg satt ned dosen fra 4 til 3Grain for en måned siden og det er blitt mye bedre.
    ..
    Så tenker jeg på at min TSH ble null da jeg i oppstarten av Tyroid hormonbruk passerte 1,75G, og kan fable litt videre :
    hva om dårlig DEHA metabolisering til 7-keto kan være en del av årsaken.
    Da hjelper det ikke å spise DHEA - bedre å spise metabolitten man trenger

Den store årsaken altså - den som gjør at "noen" av oss må overkjøre vår "stakkars" lege,
    å øke dosen utover det denne har sin boklige forankring i - og ordre om fra hornet på veggen ?
    Kan det være slik at de som har lav 7-keto må ha mer stoffskiftehormoner i blodet ? For å kompensere liksom ?
    Kan det være sånn at TSH vil få en liten tallverdi ved riktig forhold 7-keto/Tyroid ?
    Dette er bare er tanker - helt uferdige.............

Jeg har jo sett flere steder at 7k vil bidra i omdanning fra fT4 til fT3.
    i Følge mine blodprøver, er det ikke dette jeg trenger. Min fT3 er oppunder 10.
    Det jeg trenger, er å øke frigjøringen av T4 - altså å få dannet flere frie T4.
    Finner ikke noe om denne effekten "der ute".
    Noen som gjør ?
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: DHEA

Ganske dårlig med forskning på DHEA da dette er et stoff kroppen produserer ergo kan det ikke taes patent på og dermed er det lite lønnsomt å forske på!
    Det er gjort en del forskning på DHEA som jeg har lest tidligere. Men mye av forskningen er gjort på skyhøye doser, som en dagsdose på 150 mg. Jeg bruker 25 mg, og fysiologisk dose er opp til 30 mg. Jeg tror ikke det er noe problem for noen leger med legelisens å skrive ut DHEA, men kunnskapsnivået blant leger om hva dette stoffet gjør i kroppen tror jeg er lavt. Derfor skirver de ikke ut resepter på det, eller testosteron, for den saks skyld.Når det da står på dopinglisten i Norge, takket være sportsutøvere, blir det jo sett på som det rene narkotiske stoffet.....

Jeg antar at Hertoghes bok for leger inneholder forskning også om DHEA. Men jeg vet det ikke, bare at den har mange forskningsrapporter.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    74
    Meldinger
    852

Hei. Jeg fikk DHEA fordi jeg manglet østrogen og de mannlige hormoner eller var det muligheten for kroppen til å lage disse. forstår det for jeg er snart 60 år.
    Jeg har brukt DHEA i snart to uker men merket ikke noen. Men så etter ca en uke på de brgynte jeg på Thyroid. Da fikk jeg hodepine og vont over alt i muskler og ledd.
    Så for meg er det kanskje blanding av disse to. Har bare brukt DHEA i 1.og halv uke. Thyroid og levaxin i 5 dager. Har forøvrig brukt levaxin i over 10 år. Det fikk meg opp av sengen, men ikke på jobb igjen. Min daglig form er på ca 50% og da jobber jeg ikke. Håper på at Thyroid skal hjelpe på det.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hvor høy dose med DHEA bruker du?

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    74
    Meldinger
    852

For en uke siden startet jeg med 10 mg. Jeg bruker nu 20 mg. Det skal jeg fortsette med til neste blodprøve som er ca. medio jan.12.

Leser at DEHA er østrogen og skal ikke brukes sammen med Thyroid. Vel forlarer det min hodepine og verk i kroppen.? Leser her inne at en har opplevd det sammen, men finner ikke innlegget igjen.
    Jeg må finne ut hvordan jeg skal gripe dette ann. Med økning av dosen på Thyriod eller kutte ut DEHA noen dager. Tror det blir det siste, så da er dagen i morgen full av muligheter igjen. Tror eg...........

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    20

Standard Går bivirkningene over?

Det forklarer den uforståelige hodepinen og vondt i skuldrene!
    Er dette noe som vil fortsette eller går det over etter hvert?
    Er dere evig taknemmelig for alle innlegg på forumet, en uvurdelig kunnskapsbank!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Fruemå skriver
    Jeg må finne ut hvordan jeg skal gripe dette ann. Med økning av dosen på Thyriod eller kutte ut DEHA noen dager. Tror det blir det siste, så da er dagen i morgen full av muligheter igjen. Tror eg...........
    Anbefaler deg å gjøre dette i samarbeid med lege.

Glem ikke at selv om to ting skjer samtidig, er det ikke sikkert at det har noe med hverandre å gjøre! Om du spiser knekkebrød og etterpå får utslett, er det ikke sikkert at du reagerer allergisk på knekkebrødet. For eksempel. Det er viktig å gi dette med hormoner tid. Homoner er langsomme prosesser i kroppen.

For meg fungerer DHEA helt fint, null problemer. Jeg bruker også en haug med andre hormoner, les i tråden min. Også østrogen.

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    20

Standard Overdeosering DHEA?

Har fått beskjed om å spise 30 mg Liothyronin, 75mg Levaxin og 100 mg DHEA daglig!
    Merker bivirkningene som er nevnt i forumet tidligere med hodepine og muskelsmerter (sykt støl i skuldrene), bør jeg halverer DHEA fra i dag og se om det hjelper, eller vil det gå seg til etter en stund når kroppen blir vant til tilskuddet!
    Erfaringer fra andre mottas med takk : )

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Har fått beskjed om å spise 30 mg Liothyronin, 75mg Levaxin og 100 mg DHEA daglig!
    Hvilken lege har gitt deg 100 mg DHEA? Det er en svært høy dose. jeg ville ikke tatt sjansen på å ta så mye uten å få en veldig god begrunnelse. Fysiologisk dose, altså det kroppen produserer dersom den er frisk, er 30 mg. Selv bruker jeg 25 mg.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    74
    Meldinger
    852

Post Sv: DHEA

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Fruemå skriver Anbefaler deg å gjøre dette i samarbeid med lege.

Glem ikke at selv om to ting skjer samtidig, er det ikke sikkert at det har noe med hverandre å gjøre! Om du spiser knekkebrød og etterpå får utslett, er det ikke sikkert at du reagerer allergisk på knekkebrødet. For eksempel. Det er viktig å gi dette med hormoner tid. Homoner er langsomme prosesser i kroppen.

For meg fungerer DHEA helt fint, null problemer. Jeg bruker også en haug med andre hormoner, les i tråden min. Også østrogen.
    Takk for fornuftig tips. Ringte legen pronte. Skal spise den samme levaxin dosen 125 mg fremover litt til og fra i dag øke med 30 Thyroid til. Han mener jeg er undermedisninert. Skal fortsette å ta DEAH som vanlig.
    Vel nu har jeg ikke den samme panikken som jeg fikk, som første reaksjon. Trodde jeg hadde satt i gang alt det gamle pluss litt til Det ble mye å svelge. Så får dagene fremover vise .

Side 5 av 8 Først 12345678 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn